شدت علائم کرونای طولانی‌مدت به چه عواملی بستگی دارد؟

محققان پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که شدت و مدت زمان کرونای طولانی‌مدت با توجه به سویه ویروس کرونا، متفاوت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ظهور انواع جدید ویروس کرونا علاوه بر اینکه باعث بروز علائم متفاوت بیماری می‌شود، آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت واکسن کرونا را نیز خنثی می‌کند؛ بنابراین محققان در تلاش هستند واکسن‌ها را به‌روزرسانی کنند تا با سویه‌های جدید ویروس مقابله کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انواع مختلف ویروس کرونا باعث بروز علائم متفاوت کرونا طولانی مدت می‌شود.

کرونای طولانی‌مدت چیست؟

کرونای طولانی‌مدت زمانی رخ می‌دهد که افراد تا مدتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، درگیر علائم مرتبط با آن هستند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که برخی افراد ممکن است تا ماه‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، درگیر علائم آن باشند. بروز این علائم ممکن است فعالیت‌های روزانه افراد را مختل کند و بر زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد.

شدت علائم کرونای طولانی‌مدت به چه عواملی بستگی دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به نوع آلفای ویروس کرونا آلوده شده‌اند، در مقایسه با افرادی که درگیر سویه اصلی ویروس کرونا شده‌اند، علائم طولانی‌مدت عصبی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علائم کرونای طولانی‌مدت به نوع سویه ویروس بستگی دارد. گروهی از محققان به منظور بررسی کرونای طولانی‌مدت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۴۲۸ بیمار که بین ژوئن ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ در بیمارستان بستری بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. در این دوره زمانی، سویه اصلی ویروس کرونا و آلفا به میزان قابل توجهی در حال شیوع بود. افراد مبتلا به سویه آلفا ویروس کرونا تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری، علائمی مانند درد عضلانی، بی‌خوابی، مه مغزی، اضطراب و افسردگی را تجربه کردند، در حالی که از دست دادن حس بویایی و چشایی و اختلالات شنوایی کمتر مشاهده شده بود. محققان پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که شدت و مدت زمان کرونای طولانی‌مدت با توجه به سویه ویروس کرونا متفاوت است.

علائم رایج کرونای طولانی‌مدت چیست؟

محققان با انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیدند که رایج‌ترین علائم کرونای طولانی‌مدت شامل تنگی نفس (۳۷ درصد)، خستگی مزمن (۳۶ درصد)، اختلالات خواب (۱۶ درصد)، مه مغزی (۱۳ درصد) و مشکلات بینایی (۱۳ درصد) می‌شود.

چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی مدت قرار دارند؟

نتایج ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه کرده‌اند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت قرار دارند. افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند توسیلیزوماب را دریافت می‌کنند، شش برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به علائم کرونای طولانی‌مدت قرار دارند. علاوه بر این، احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت در میان افرادی که در طول بیماری خود، به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کرده‌اند، ۴۰ درصد بیشتر از دیگران است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان علائم کرونای طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 565789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.