اجرای پویش «نه به ته‌سیگار» در اصفهان/جمع‌آوری ۲۵هزار ته‌سیگار در چهارباغ

مدیر سازمان مردم‌نهاد «محافظان طبیعت شاد» از جمع‌آوری ۲۵هزار ته سیگار در گذر فرهنگی چهارباغ در قالب پویش «نه به ته سیگار» خبر داد.

به گزارش ایمنا، رسول حیدری اظهار کرد: مؤسسه مردم‌نهاد «محافظان طبیعت شاد» با دارا بودن ۴۰ هزار عضو فعال در سراسر کشور در حوزه محیط‌زیست فعالیت می‌کند. این سازمان مردم‌نهاد، فعالیت خود را از سال ۸۰ در حوزه پاک‌سازی زباله‌ها از طبیعت آغاز کرده و خوشبختانه توانسته است اقدامات ارزنده‌ای در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله‌ها در سراسر کشور انجام دهد.

ته‌سیگار از خطرناک‌ترین زباله‌های طبیعت شناخته می‌شود

وی با اشاره به معضلات رها کردن زباله در طبیعت، اظهار کرد: یکی از مضرترین زباله‌ها در طبیعت، ته سیگار است؛ به گونه‌ای که یک ته سیگار، قابلیت خشکانیدن یک درخت را دارد؛ به همین جهت سازمان مردم‌نهاد «محافظان طبیعت» برای اولین بار در کشور اقدام به راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «پویش نه به سیگار» در شهر اصفهان کرد.

مدیر سازمان مردم نهاد «محافظان طبیعت شاد» اظهار کرد: هدف این پویش، جمع‌آوری ته سیگار از فضای سبز شهر اصفهان بوده است؛ به همین جهت اجرای این پویش به صورت پایلوت در گذر فرهنگی چهارباغ انتخاب شد، زیرا معتقد هستیم رشد نکردن شمشادها و پوشش گیاهی در گذر فرهنگی چهارباغ به‌خاطر نور کم نیست؛ بلکه بخاطر رهاسازی بیش از حد ته سیگار در این مکان است.

جمع‌آوری ۲۵ هزار ته سیگار در گذر فرهنگی چهارباغ

وی با بیان اینکه پویش «نه به ته سیگار» از پانزدهم اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: از پانزدهم اسفندماه تاکنون، نزدیک به ۲۵ هزار ته سیگار از گذر فرهنگی چهارباغ جمع شده است که در کنار زحمات اعضای این مؤسسه مردم‌نهاد، اگر همکاری و مساعدت مدیریت گذر فرهنگی چهارباغ با سازمان مردم نهاد محافظان طبیعت شاد نبود، قطعاً این حجم ته سیگار جمع‌آوری نمی‌شد.

حیدری گفت: در نگاه نخست، شاید جمع‌آوری ته سیگار کاری ساده به نظر بیاید، ولی یکی از کارهای دشوار است؛ زیرا فرد مجبور است ته‌سیگارها را تک‌تک جمع کند. این سازمان مردم نهاد در شروع این پویش، در وهله نخست از پاکبانان گذر فرهنگی چهارباغ تقدیر به عمل آورد و حتی برای خانواده آنان، بسته معیشتی تأمین کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پویش همچنان ادامه داد: در حال حاضر گذر فرهنگی چهارباغ از وجود ته سیگار عاری شده و مکان جدید برای جمع‌آوری ته سیگار، پارک هشت بهشت اصفهان است؛ ضمن اینکه بسیاری اعضا به غیر از گذر فرهنگی چهارباغ، داوطلب شدند که ته سیگارهای بوستان و فضای سبز نزدیک محل زندگی خود را جمع‌آوری کنند.

مدیر سازمان مردم‌نهاد «محافظان طبیعت شاد» ادامه داد: جمع‌آوری ته‌سیگارها، همه روز از ساعت هشت صبح به مدت دو ساعت انجام می‌شود و همه اعضای داوطلب، ته سیگارهای جمع‌آوری شده را همان روز درون بطری یک بار مصرف به سازمان مردم‌نهاد طبیعت شاد تحویل می‌دهند. این سازمان مردم‌نهاد، ته سیگارهای جمع‌آوری شده را به حال خود رها نمی‌کند و قرار است این ته سیگارها به کارخانه‌ای به تهران جهت بازیافت و تولید یک نوع مبلمان شهری که از ته سیگار تهیه می‌شود، تحویل داده شود.

معرفی شهر اصفهان به عنوان نخستین شهر خالی از ته سیگار در کشور

وی تاکید کرد: پویش «نه به ته سیگار» همچنان ادامه دارد و به دنبال این هستیم که این پویش، دائمی شود و شهر اصفهان را به عنوان اولین شهر خالی از ته سیگار در کشور معرفی کنیم.

حیدری در پایان اظهار کرد: علاقه‌مندان جهت شرکت در این پویش، می‌توانند همه روزه ساعت هشت به میدان امام حسین ابتدای گذر فرهنگی چهارباغ مراجعه کنند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان مردم‌نهاد، محافظان طبیعت شاد فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف آب‌های پنهان بوده است. منظور از آب‌های پنهان، این است که وقتی یک محصول کشاورزی تولید می‌شود، در روند تولید آن حجم قابل توجهی آب مصرف می‌شود که به این آب مصرفی در تولید محصول کشاورزی «آب پنهان» می‌گویند.

مدیر سازمان مردم‌نهاد «محافظان طبیعت شاد» ادامه داد: به عنوان مثال برای تولید یک کیلو برنج، نزدیک به چهار هزار لیتر آب مصرف می‌شود؛ به همین جهت «سازمان مردم‌نهاد محافظان طبیعت شاد»، برای مصرف کم برنج توسط افراد که باعث کاهش هدررفت آب پنهان می‌شود، مردم را به مصرف برنج سبوس‌دار تشویق کرده است؛ زیرا برنج سبوس‌دار نسبت به برنج معمولی زودتر فرد را سیر می‌کند، در نتیجه برنج کمتری از سوی فرد مصرف می‌شود.

اجرای پویش «نه به ته سیگار» در اصفهان/جمع‌آوری ۲۵ هزار ته سیگار در چهارباغ

اجرای پویش «نه به ته سیگار» در اصفهان/جمع‌آوری ۲۵ هزار ته سیگار در چهارباغ

کد خبر 565733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.