سال تحصیلی تا پایان اردیبهشت به پایان می‌رسد/جبران خلأ ناشی از افت یادگیری در شبکه شاد

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از چهاردهم فروردین‌ماه گفت: در سال ۱۳۷۶ مجلس زمان کلی تحصیل دانش‌آموزان را در قالب قانونی تعیین و اعلام کرده است که براساس آن، اتمام سال تحصیلی، پایان اردیبهشت است و امتحانات خردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «یوسف نوری» ضمن قدردانی از تلاش معلمان، والدین و خیران در دوران کرونا، اظهار کرد: معلمان، خانه خود را تبدیل به کلاس درس کردند، اولیا ناگزیر بودند به تکالیف دانش‌آموزان رسیدگی کنند و خیران نیز در آماده‌سازی مدارس و تأمین تبلت دانش‌آموزی در مناطق کمتربرخوردار کمک کردند.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی برای تدریس حضوری به دانش‌آموزان در مناطق محروم، ادامه داد: اپراتور همراه اول نیز با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، برای آموزش دانش‌آموزان کمک کرد؛ همچنین از دولت و وزارت بهداشت که امکان واکسیناسیون را فراهم کردند تا امروز اکثر دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شوند نیز قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از چهاردهم فروردین گفت: آموزش مجازی مکمل است، اما آموزش حضوری، یک آموزش کامل است؛ بخشنامه‌ای نیز در این زمینه ابلاغ شده و تمام مراحل بازگشایی در این بخشنامه قید شده و جلسات متعددی با استان‌های مختلف برگزار و برای هراستان یک استان معین تعیین شده است.

۵۱ درصد فرهنگیان دوز سوم واکسن را دریافت کردند

وی یکی از الزامات بازگشایی مدارس را واکسیناسیون دانست و افزود: تزریق دوز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دوز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دوز سوم به ۵۱ درصد رسیده است؛ در میان دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.

نوری از آماده‌سازی فضای فیزیکی مدارس خبر داد و گفت: همه معلمان نیز برای حضور در کلاس درس آماده هستند؛ برای آنکه بتوانیم محیط یادگیری را جذاب کنیم، اقداماتی باید انجام شود، زیرا دانش‌آموزان دو سال از مدرسه دور بوده‌اند و عاداتی پیدا کرده‌اند که باید کم‌کم تغییر یابد؛ به همین دلیل از همکاران می‌خواهیم انعطاف لازم را در کلاس‌های درس به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند.

جبران افت تحصیلی در شاد

وی با اشاره به برگزاری جشن مختصری در مدارس به همین مناسبت و حلول ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوانیم خلأ ناشی از افت یادگیری را جبران کنیم از شبکه شاد به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم و برای بازماندگان از تحصیل به واسطه کرونا که امر شناسایی آن‌ها انجام شده، تمهیداتی را فراهم کرده‌ایم و برنامه‌های جبرانی از بهمن‌ماه سال گذشته برای آن‌ها در حال برگزاری است.

وزیر آموزش‌وپرورش، درباره احتمال افزایش یک ماه به سال تحصیلی گفت: افزایش سال تحصیلی در چند جای قانون مطرح شده، برنامه درسی ملی که زیر نظام سند تحول بنیادین است از جمله این قوانین بوده که زمان تحصیل را مشخص کرده؛ همچنین در سال ۱۳۷۶ نیز مجلس زمان کلی تحصیل دانش‌آموزان را در قالب قانونی تعیین و اعلام کرده است که بر اساس آن اتمام سال تحصیلی، پایان اردیبهشت است و امتحانات خردادماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش نیز زمان آموزش را باز گذاشته‌اند، افزود: زمان آموزش منعطف است و باید از طریق مصوبه شورا باشد؛ اما به‌طورکلی به نظر می‌رسد باید مصوبه مجلس را برای تغییر زمان آموزش بگیریم، پیش از این بررسی‌هایی از طریق شورای عالی آموزش‌وپرورش انجام شده است، اما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که این نیاز چه میزان است و باید چه اقداماتی انجام دهیم.

وی آموزش حضوری و استفاده از سامانه شاد را دو راهکار جبران خلأهای نظام آموزش کشور بیان کرد و گفت: دانش‌آموزان هم تلاش مضاعفی خواهند داشت.

در روزهای اول ساماندهی مشکل‌تر است

نوری، ساعت شروع به کار مدارس را ۷:۳۰ صبح اعلام و اظهار کرد: به نظرم روزهای اول به دلیل عدم هماهنگی سرویس‌های رفت و آمد، با اشکالات جزئی روبه‌رو باشیم که درخواست شده تدابیر لازم از طریق سرویس‌های معین اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه سرویس‌های مدارس پای‌کار آمده‌اند و با انجمن اولیا و مربیان به توافق رسیده‌اند، ادامه داد: وزیر کشور نیز از تاکسیرانی خواسته که در روزهای اول کمک کند تا کمتر مشکل داشته باشیم. به‌هرحال باید توجه داشت که روزهای اول، هم ادارات و دانشگاه‌ها و هم مدارس باز می‌شوند و به نظر می‌آید کمی ساماندهی مشکل‌تر باشد و باید مقداری دقیق‌تر باشیم و کار را جدی‌تر دنبال کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش، برخی نگرانی‌های اولیای دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس را به حق دانست و گفت: اولیا ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند، من هم ولی دانش‌آموز هستم؛ اما ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل می‌کنیم و تمهید مقدمات انجام شده و سامانه نظام مراقبت کرونا نیز در دست مدیران است و اگر دانش‌آموزی مبتلا شود، رصد می‌کنند.

وی درباره شیوه ارزشیابی دانش‌آموزان اظهار کرد: چون آموزش، حضوری است، ارزشیابی از کل کتاب درسی انجام خواهد شد؛ در گذشته هم به جز بعضی از درون دوره دوم متوسطه، آموزش دروس دیگر تا پایان فروردین تمام می‌شد و مرورها در اردیبهشت ماه انجام می‌شد؛ اکنون نیز این زمان به نفع معلمان است که این دروس را تمام کنند و برای دروسی که نیازمند ساعت اضافی است، کلاس جبرانی برگزار شود.

به گزارش ایمنا، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، به دلیل شیوع بیماری کرونا و ملاحظات ستاد ملی کرونا، آموزش به‌صورت مجازی با استفاده از سه روش «شبکه شاد»، «صداوسیما» و «تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی»، ادامه یافت اما با پشت سر گذاشتن موج ششم کرونا، در روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ستاد ملی کرونا تصویب شد که پس از تعطیلات نوروزی، همه کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها باید به شکل حضوری برگزار شود.

کد خبر 565661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.