۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ با افت‌وخیزهای زیادی همراه بوده است؛ اما پایان امسال با اتفاق‌های خوبی مانند قهرمانی تیم فوتسال گیتی‌پسند به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورزش اصفهان در سالی که گذشت با حواشی و افتخارات متعددی همراه بود. در این گزارش، اتفاقات ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ بررسی می‌شود.

اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان

پس از اینکه «سلطان‌حسینی» از سمت مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان کنار رفت و طباطبایی جایگزین او شد، تعداد زیادی از اهالی ورزش فکر می‌کردند با روی کار آمدن مدیر جدید، شرایط بهتر و متفاوتی رقم خواهد خورد؛ اما هرچه از دوران مدیر کلی طباطبایی گذشت، اختلاف او با تعدادی از هیئت‌های ورزشی بیشتر شد که صحبت‌هایی مبنی بر دخالت مدیر کل در انتخابات هیئت‌ها به میان آمد.

با توجه به این رویکرد و طبق شنیده‌ها، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در لیست نخستین افرادی است که وزارت ورزش و جوانان، قصد تغییر او را دارد و گزینه‌های مختلفی هم برای این سمت مطرح شده‌اند.

هیئت ژیمناستیک استان اصفهان

بیست‌وچهارم خردادماه سال ۹۴ غلامرضا کریمیان با تمام اختلافاتی که وجود داشت، با ۱۴ رأی به عنوان رئیس هیئت ژیمناستیک استان اصفهان انتخاب شد؛ چند روز بعد خانه ژیمناستیک در مزایده به مهناز دیانی سپرده شد که کریمیان سالن را تحویل نمی‌داد. با روی کار آمدن سیدمحمد طباطبایی به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان و کنار رفتن سلطان‌حسینی، در نهایت خانه ژیمناستیک به دیانی واگذار شد. با بیشتر شدن اختلافات در شهریورماه سال گذشته، کریمیان استعفا داد و اداره کل آرش ظفریان را به عنوان سرپرست معرفی کرد.

زمانی که قرار بود انتخابات هیئت ژیمناستیک استان اصفهان برگزار شود، فدراسیون و اداره کل بر سر لیست اعضای مجمع اختلاف نظر پیدا کردند که فدراسیون درخواست دادگاه حکمیت ورزش داد. در رابطه با این موضع، اداره کل اعتقاد دارد درخواست فدراسیون قبول نشده و فدراسیون هم می‌گوید طباطبایی در جلسه حکمیت حاضر نشده است.

در نهایت مجمع انتخابات هیئت ژیمناستیک برگزار نشد و اداره کل، نرگس قدوسی را به عنوان سرپرست معرفی کرد؛ اما فدراسیون حکم قدوسی را صادر نکرد و اعتقاد داشت هنوز هم برای برگزاری انتخابات زمان وجود دارد، اما اقدامی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان صورت نگرفت و در نهایت، فدراسیون نیز هیئت ژیمناستیک استان اصفهان را ۹ ماه تعلیق کرد. در ادامه اما اهالی ژیمناستیک با اینچه‌درگاهی، صحبت کردند تا آسیب بیشتری به ژیمناستیک استان وارد نشود و در همین زمینه رئیس فدراسیون وقت نیز جواد کاظمی را به عنوان سرپرست انتخاب کرد؛ اما وی هم مورد تأیید اداره کل نبود.

پس از استعفای اینچه‌درگاهی و کش‌وقوس‌های صورت گرفته در خصوص انتخاب سرپرست، اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان از وزارت ورزش درخواست دادگاه حکمیت برای انتخاب سرپرست جدید هیئت داد که این جلسه دهم بهمن ۱۴۰۰ برگزار و در نهایت رأی به نفع اداره کل داده شد و حجازی را به عنوان سرپرست هیئت ژیمناستیک استان اصفهان معرفی کردند.

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان

ششم خردادماه سال جاری، انتخابات هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اصفهان برگزار و «شهرام شاهزمانی» در دور دوم رأی‌گیری، با یک رأی بیشتر نسبت به «ایمان زیرک» به عنوان رئیس این هیئت، انتخاب شد.

حدود یک ماه پس از برگزاری این انتخابات، اعضای مجمع نامه‌ای تحت عنوان «عدم تعامل شاهزمانی و عمل نکردن به وعده‌های خود» نوشتند و آن را امضا کردند تا مجمع فوق‌العاده برگزار شود. در این بین، فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی نیز که اعتقاد داشت در مدت یک ماه نمی‌شود عملکرد کسی را بررسی کرد، از برگزاری مجمع فوق‌العاده امتناع و کار را به تصمیم وزارت ورزش و دادگاه حکمیت واگذار کرد. دادگاه حکمیت هم با حضور «مهدی علینژاد» معاون توسعه ورزش‌قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، «مازیار ناظمی» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی و «محمد طباطبایی» مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، برگزار شد و به موجب رأی آن، به شاهزمانی یک ماه فرصت داده شد تا رأی اعضای مجمع را برگرداند؛ در غیر این صورت باید با تعامل فدراسیون و اداره کل تصمیمی در این خصوص گرفته شود.

شاهزمانی، در مدت تعیین شده نتوانست رأی اعضای مجمع را برگرداند و محمد طباطبایی از اعضای اداره کل یک نفر را به عنوان سرپرست این هیئت مشخص کرد؛ ولی ناظمی حکم این سرپرست را صادر نکرد که در نتیجه، وزارت ورزش اختیار ابلاغ را به محمد طباطبایی داد. در ادامه ورزشکاران رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی که نسبت به این وضعیت اعتراض داشتند نامه‌ای برای «سیدرضا مرتضوی» استاندار اصفهان ارسال کردند و از او خواستند به این ماجرا ورود کند که در نتیجه آن، از جانب استاندار درخواست می‌شود جلسه‌ای برگزار و این موضوع را دوستانه حل کنند.

اما محمدرضا اعتمادی، سرپرست تازه‌وارد هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اصفهان، صحبتی با مازیار ناظمی داشت که دو طرف با یکدیگر به تعامل رسیدند و فدراسیون هم حکم سرپرستی اعتمادی را صادر کرد و شاهزمانی نیز به صورت رسمی استعفا داد. چند روز اخیر، محمد طباطبایی طی نامه‌ای، ابلاغ سرپرستی اعتمادی را به دلیل عدم تعامل با ورزشکاران و پیشکسوتان هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی از او ابطال کرد که واکنش تعدادی از ورزشکاران را به همراه داشت و هنوز هم تکلیف این هیئت مشخص نشده است.

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

استعفای محرم نویدکیا و دستیارانش

محرم نویدکیا، سرمربی سپاهان پس از تساوی تیمش در برابر ذوب‌آهن در دربی اصفهان استعفای خود را در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، اما باشگاه استعفای این مربی را نپذیرفت که او طی نامه‌ای به باشگاه، خواستار جدایی شد و علیرضا مرزبان و محمود کریمی هم استعفای خود را اعلام کردند.

درخواست محرم دوباره پذیرفته نشد و این مربی ساعاتی پس از مصاحبه ساکت در برنامه تلویزیونی و حمایت دوباره از وی بالاخره راضی شد سکاندار طلایی‌پوشان باقی بماند. نویدکیا پیش از پرواز به تبریز به سایر اعضای تیم ملحق شد و در مصاف طلایی‌پوشان مقابل تراکتور در تبریز روی نیمکت سپاهان نشست؛ اما دو نفر از دستیاران او که استعفا داده بودند دیگر به تیم بازنگشتند.

قهرمانی گیتی پسند در لیگ برتر فوتسال

تیم فوتسال گیتی‌پسند، این فصل با هدایت محمد کشاورز یکی از باثبات‌ترین سال‌های خود را طی کرد و با وجود اینکه پنج تیم مدعی برای قهرمانی در لیگ حضور داشتند، شاگردان کشاورز پس از پنج سال، دو هفته زودتر از پایان رقابت‌ها قهرمانی خود را قطعی کردند و به مسابقات آسیایی راه یافتند.

صعود تیم والیبال گیتی‌پسند به لیگ برتر والیبال

تیم والیبال گیتی‌پسند اصفهان در رقابت‌های مرحله مقدماتی لیگ دسته‌اول و در گروه نخست، با تیم‌های چادرملو، شهداب جوان یزد، همای‌عقاب تهران، توپکا، قارتال سرعین، آریا تنکابن، افق قم و کندوان شمال‌نور همگروه شد. شاگردان سعید عقیلی بدون تحمل شکست، به‌عنوان صدرنشین از گروهشان صعود کردند و راهی مرحله نخست پلی‌آف و دیدار یک‌چهارم نهایی شدند.

شاگردان سعید عقیلی در مرحله نیمه نهایی در دو بازی گل‌گهر که حدود ۱۰ برابر بیشتر از گیتی‌پسند برای والیبالش هزینه کرده بود را شکست دادند و علاوه بر قهرمانی به لیگ برتر هم راه یافتند.

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

تیم والیبال سپاهان در حسرت قهرمانی

سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های سوپر لیگ والیبال باشگاه‌های کشور، از دوم آبان‌ماه سال جاری با حضور چهارده تیم استارت خورد و تیم سپاهان اصفهان در سومین فصل حضور خود در سطح اول والیبال ایران، با حفظ و جذب بازیکنان ملی‌پوش و باتجربه و البته نگاه ویژه به رقابت‌های این فصل، به‌دنبال این بود تا سرانجام پس از سه سال و کسب یک عنوان سومی، به مقام قهرمانی لیگ‌برتر برسد.

طلایی‌پوشان، اگرچه روی کاغذ شانس نخست قهرمانی به‌شمار می‌رفتند، اما رقیبان بزرگی مانند فولاد سیرجان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه و پیکان تهران در مقابل شاگردان محمدی‌راد، نشان‌دهنده سختی راه پیش‌روی آنان بود.

تنها نماینده والیبال اصفهان در لیگ‌برتر، در ۲۶ بازی مرحله گروهی مقتدرانه و چند هفته زودتر صعودش به دور پلی‌آف را قطعی کرد تا اهالی والیبال، بیش از پیش به قهرمانی سپاهان امیدوار شوند. طلایی‌پوشان اگرچه در مرحله نخست پلی‌آف مقتدرانه و در دو بازی پاس گرگان را شکست دادند، اما در مرحله نیمه‌نهایی در مقابل تیم نام و نشان‌دار پیکان در همان دو دیدار ابتدایی قافله را به خودروسازان واگذار کرد و با شکست سه بر صفر و سه بر یک، برای سومین سال پیاپی در حسرت رسیدن به فینال و سپس قهرمانی لیگ‌برتر ماند.

قهرمانی ذوب‌آهن در دور مقدماتی لیگ برتر بسکتبال

تیم بسکتبال ذوب‌آهن، دور برگشت مرحله گروهی را بدون شکست پشت سر گذاشت و فدراسیون بسکتبال به دلیل اینکه تعداد بازی‌های بیشتری را از سوی تیم‌ها شاهد باشیم، مرحله گروهی دیگری به مجموعه مسابقات اضافه کرد که در نهایت گاندوها مرحله دوم گروهی را هم بدون شکست تمام کردند.

سبزپوشان اصفهان در مرحله دوم مقدماتی، با تیم همشهری خود سپاهان هم‌گروه شدند که در بازی رفت و برگشت، این تیم را از پیش رو برداشتند. تیم بسکتبال ذوب‌آهن به سرمربیگری فرزاد کوهیان، پس از چند سال موفق شد به عنوان تیم اول به پلی‌آف صعود کند و قهرمان رگولارسیزن (مرحله مقدماتی) لیگ برتر بسکتبال شود.

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

مدال نقره بر گردن مختاری

در رقابت‌های دوومیدانی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و در ماده پرتاب وزنه کلاس ۵۳، علیرضا مختاری نماینده ایران با هشت حریف از کشورهای دیگر رقابت کرد و با پرتاب هشت متر و ۴۸ سانتی‌متر صاحب مدال نقره شد.

اصفهانی‌ها در المپیک

در مسابقات المپیک ۲۰۲۱ توکیو، فرزانه فصیحی ورزشکار دو و میدانی، مسعود غلامی و امیر غفور ملی‌پوشان والیبال و ارسلان کاظمی ملی‌پوش بسکتبال که سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورده‌اند به همراه علیرضا استکی سرمربی تیم ملی بوکس، رسول جزینی مربی تیم ملی کشتی فرنگی، فرزاد کوهیان مربی تیم ملی بسکتبال، بهروز مهدوی مربی بدنساز تیم ملی بسکتبال، علی جباری مربی تیم ملی وزنه‌برداری، مهدی خبازی مربی بدنساز تیم ملی والیبال، افشین بدیعی عضو هیئت ژوری رقابت‌های تنیس روی میز، ۱۱ ورزشکار، مربی و داور اصفهانی بودند که همراه با کاروان المپیک به توکیو اعزام شدند.

پس از پایان این رقابت‌ها، ورزشکاران اصفهانی که در تیم‌های بسکتبال، والیبال و کشتی حضور داشتند موفق به کسب مدال نشدند.

پایگاه قهرمانی شنای اصفهان، سه شناگر را به مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان اعزام کرد و مهرشاد افقری توانست در آن مسابقات در ماده ۱۰۰ پروانه رکورد ورودی B المپیک را کسب کند. بر اساس قوانین فینا، بهترین‌هایی که حد نصاب ورودی B را کسب کنند در دسته‌بندی المپیک قرار خواهند گرفت. ازآنجاکه کسب این رکورد خارج از زمان تعیین شده (۲۵ جون) از سوی فینا بود، افقری شانس حضور را در المپیک از دست داد.

ورزش اصفهان در سال ۱۴۰۰ چگونه گذشت؟

حضور اصفهانی‌ها در رأس فدراسیون‌های ورزشی

مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال، پس از سه بار تعویق با ریاست سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد. در پایان جواد داوری با کسب ۳۸ رأی از ۶۵ رأی مأخوذه برای ۴ سال به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال انتخاب شد.

مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی پس از یک بار تعویق سی‌ام بهمن ماه در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. ریاست این مجمع را محمد پولادگر به عهده داشت و فضل‌الله باقرزاده، نماینده کمیته ملی المپیک بود. در پایان رأی‌گیری، مرتضی قربانی با ۳۲ رأی از مجموع ۵۷ آرای مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

کد خبر 565608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.