۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC

کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC یکی از نسخه‌های RTX 3060 محسوب می‌شود که در بازار امروزی، بسیار مورد توجه قرار گرفته و نسبت به سایر رقبای خود عملکرد بهتری با میزان دما و نویز کمتر ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر و طی متلاطم شدن بازار کارت گرافیک، بسیاری از کاربران از جمله گیمرها، تولیدکنندگان محتوا و کاربران عادی به خرید کارت گرافیک‌های میان‌رده علاقه‌مند شدند؛ زیرا این نمونه‌ها نیاز کنونی کاربران را به طور مطلوبی برطرف می‌کرد، مانند کارت گرافیک‌های RTX 2060 ،RX 6700 XT ،RX 6600 ،GTX 1650 ،GTX 1660 که نمونه‌های مدرنی است که به دلیل عملکرد نسبتاً خوب و راضی کننده و قیمت نسبتاً مناسب، به شدت محبوب شد. RTX 3050 از دیگر نمونه‌هایی کارت گرافیک‌های مدرنی است که توسط شرکت Nvidia عرضه شده و بازار میان‌رده را هدف قرار داده است. در ادامه به بررسی بیشتر این کارت گرافیک می‌پردازیم:

بررسی کارت گرافیک RTX 3050 OC

مخاطب هدف این کارت گرافیک گیمرهایی هستند که قصد بازی با رزولوشن FullHD و سطح جزئیات و جلوه‌های بصری بالا را دارند. این کارت گرافیک بر پایه سیلیکون و چیپ GA106 ساخته شده است و اگر بخواهیم آن را با هم‌گروه بزرگ‌تر خود مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که RTX 3060 از ۳۰ پردازنده چند جریانی موجود، ۲۸ عدد را مورد استفاده قرار می‌دهد، اما کارت گرافیک ۳۰۵۰ از این تعداد تنها ۲۰ عدد را فعال می‌کند؛ بنابراین کارت گرافیک RTX 3050 دارای ۲۵۶۰ هسته CUDA، 20 هسته RT، 80 هسته TMU و 48 ROP است.

علاوه بر موارد مذکور، این نمونه دارای هشت گیگابایت حافظه GDDR6 است که با رابط ۱۲۸ بیتی کار می‌کند و به طور کلی این کارت گرافیک باکیفیت‌ترین نسخه از کوچک‌ترین عضو خانواده امپر محسوب می‌شود.

سیستم خنک‌سازی RTX 3050 OC

برای خنک‌سازی این کارت که حداکثر توان مصرفی آن کمتر از ۱۵۰ وات است از سیستم خنک‌سازی DirectCU III سه اسلات استفاده شده است که دارای یک هیت سینک آلومینیومی بوده و عمل تهویه توسط سه فن با فناوری Axial انجام می‌شود؛ این سیستم خنک‌کننده دارای نورپردازی RGB است که به غیر از جلو و بالای کارت، روی بک‌پلیت فلزی نیز شاهد نورپردازی هستیم.

با خرید کارت گرافیک RTX 3050 OC ویژگی‌های اختصاصی کارت‌های ROG مانند فن کیس چهار پین و هدر ARGB سه پین که به شما اجازه هماهنگ‌سازی نورپردازی با دیگر قطعات را می‌دهد، دریافت می‌کنید.

مقایسه RTX 3050 OC با رقبای خود

اگر این کارت گرافیک را با مدل‌های مشابه خود یعنی کارت Gigabyte GeForce RTX 3050 مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که فرکانس افزایش یا بوست کارت RTX 3050 OC در مقایسه با مدل گیگابایت بیشتر است؛ بنابراین برای اورکلاک و استفاده بسیار از کارت گرافیک عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد. هنگامی که عملکرد این دو کارت گرافیک را در زمینه دما و نویز مقایسه می‌کنیم برتری واضح کارت گرافیک ایسوس مشاهده می‌شود، زیرا دمای ASUS ROG Strix RTX 3050 OC در حالت بی‌بار ۴۰ درجه، در حالت گیمینگ ۵۶ درجه و در داغ‌ترین شرایط ۶۸ درجه سانتی‌گراد است؛ اما کارت گرافیک Gigabyte GeForce RTX 3050 در حالت بی‌بار ۴۴ درجه، گیمینگ ۶۶ درجه و در داغ‌ترین شرایط ۸۲ درجه دما دارد که همین مسئله برتری مدل ایسوس را نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که نویز یا صدای ایجاد شده توسط فن‌ها در مدل گیگابایت بیشتر است؛ درواقع فن‌های کارت گرافیک Gigabyte GeForce RTX 3050 با سرعت بسیار بالاتری نسبت به کارت گرافیک ایسوس حرکت می‌کنند که نتیجه آن تولید صدا و نویز بیشتر می‌شود، اما در نهایت کارت ایسوس خنک‌تر بوده و طبیعتاً عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

به غیر از مدل‌های ROG و گیگابایت دو شرکت Palit و EVGA نیز نسخه‌های خود را از کارت گرافیک RTX 3050 به بازار عرضه کرده‌اند. کارت گرافیک شرکت EVGA که از نظر طراحی مانند نمونه‌های پیشین شرکت است در شرایطی که تنها دو فن دارد، اما عملکرد بهتری از نظر دما و مقدار نویز نسبت به GeForce RTX 3050 XC Black دارد.

ویژگی‌های کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC

کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC دارای دو پورت HDMI 2.0 و سه پورت DisplayPort 1.4 است.

سوئیچ بایوس روی شبکه امکان انتخاب بین دو مود Performance و Quiet را می‌دهد.

در زمینه برق‌رسانی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC دارای یک ورودی هشت پین است که می‌توان کارتی با تقاضای توان ۲۲۵ وات را تأمین کرد.

تست بنچمارک کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3050 OC

یکی از بازی‌های پر تقاضا و مشهور Cyberpunk 2077 است؛ این بازی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و دارای جهانی بزرگ با جزئیات بسیار بود. این عنوان می‌تواند برای هر کارت گرافیکی پر تقاضا محسوب شود و این کارت گرافیک را نیز حتی بدون Ray Tracing به چالش می‌کشد و با توجه به سخت افزار مورد نیاز این بازی با کارت گرافیک مذکور نمی‌تواند انتظار رزولوشنی بیشتر از 1080p را داشت و برای افزایش عملکرد قطعاً باید از فناوری DLSS کمک بگیریم. طبق اطلاعاتی که پیرامون این کارت گرافیک وجود دارد، می‌توان گفت ASUS ROG Strix RTX 3050 OC بهترین نسخه از کارت‌های RTX 3050 است که دمای پایین‌تر، نویز کم‌تر و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

کد خبر 565551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.