دولت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای معیشت و مسکن مردم اختصاص داد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات دولت سیزدهم برای حل مشکلات معیشتی کشور مطلوب است و در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی از مردم در نظر گرفته است.

به گزارش ایمنا، محسن زنگنه با اشاره به اقدامات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور برای حل مشکلات معیشتی، اظهار کرد: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی مردم در نظر گرفته شده است که غیر از ۷۳ هزار میلیارد تومان یارانه معمولی است که دولت ماهیانه به مردم پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در تبصره یک لایحه بودجه هم دولت مکلف شد که با تغییر سیاست ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی را در سال ۱۴۰۱ ثابت نگه دارد و کالاهای مورد نیاز مردم را با قیمت مطلوب به دست آنها برساند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با تغییر سیاست ارز ترجیحی، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه می‌کند یعنی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا برای حمایت از معیشت مردم، کالاهای اساسی، دارو، گندم اقدام کند. با توجه به وضعیت منابع و مصارف بودجه این اقدام بسیار بزرگی است ضمن اینکه به دولت هم اجازه دادیم بر اساس توانمندی در این زمینه تصمیم‌گیری کند مجلس در این زمینه هم همراه با دولت جهت حل مشکلات معیشتی مردم اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات مسکن گفت: دولت در حوزه ساخت مسکن برنامه‌های خوبی را برای حل مشکلات دارد و اعلام کرد که برای صندوق مسکن نیازمند ۵۷ هزار میلیارد تومان است که ۳۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه امسال مصوب شد و با آوردن تبصره‌های سیاستی، سازمان زمین شهری را مکلف کردیم که ۲۰ درصد از زمین‌های اطراف شهر را برای باز آفرینی بافت‌های فرسوده برای ساخت مسکن در نظر گیرد. در مجموع تبصره‌های سیاستی بسیار خوبی از طرف دولت برای بخش مسکن در لایحه بودجه دیده شده و علاوه بر این مبلغ ۳ میلیارد یورو هم از طریق تهاتر نفت برای تأمین منابع ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.

زنگنه خاطر نشان کرد: در مجموع بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از لحاظ جدول، اعداد ورقم و تبصره‌ها مانند ۱۶ و ۱۸ برنامه‌های خوبی را برای حل مشکلات معیشتی پیش بینی کرده است.

وی افزود: بحث اصلاح ساختار بودجه ضرورتی است که مورد تاکید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است زیرا این اصلاحات می‌تواند کسری بودجه را به حداقل برساند. دو محرکی که زمینه تورم در کشور را ایجاد می‌کنند، کسری بودجه و نوسانات نرخ هستند. در صورتی که اصلاح ساختار به‌شیوه صحیح آن انجام شود، یکی از دو محرک اصلی تورم در کشور متوقف خواهد شد.

نماینده تربت حیدریه گفت: پیش‌بینی تأسیس صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌های کشور از دیگر اقدامات مطلوب دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود که بر اساس آن سهم هر استان حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

زنگنه تصریح کرد :۹۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور وجود دارد که ۸۰ هزار مورد آن پروژه‌های استانی و بقیه ملی هستند و نگاه دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اقدامی مطلوب و منطقی است که قرار است امسال در دستور کار دولت قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 565443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.