برق‌دار شدن بیش از ۳ هزار خانوار روستایی/ چراغی که در دولت سیزدهم روشن شد

برق‌رسانی به روستاهای محروم یکی از اهداف مهمی است که رئیس‌جمهور بر آن تأکید دارد و گزارش اخیر شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق نشان می‌دهد به تعداد خانوارهای برخودار از نعمت برق در سال ۱۴۰۰ سه هزار خانوار افزوده شده و روشنایی به آنها رسیده است.

به گزارش ایمنا، تلاش برای برق دار کردن روستاهایی که از این نعمت محروم هستند، یکی از اقدام‌هایی است که دولت سیزدهم بر آن تأکید ویژه دارد و بر همین اساس نسبت به افزایش توان تولید برق کشور کوشش جدی شده است.

سهم مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور ۳۱ درصد است و تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده که برای پوشش این تعداد مشترک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این میزان شبکه معادل ۶ برابر محیط کره زمین است.

پیش از انقلاب چهار هزار و ۳۶۷ روستا به شبکه برق دسترسی داشتند، اما با پیروزی انقلاب میزان دسترسی روستاییان با افزایش ۱۵ برابری به ۵۷ هزار و ۹۶۶ روستا رسیده که این تعداد در پایان امسال به ۵۸ هزار روستا خواهد رسید.


طبق آمارهای آژانس بین المللی انرژی میانگین دسترسی روستاییان در جهان به شبکه برق ۸۵ درصد بوده که ۱۵ درصد آنها نیز محروم هستند، در ۴۳ ساله اخیر با پیروزی انقلاب به طور میانگین هفته‌ای به ۲۴ روستا برق رسانی شده است.

گزارش شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ در حالی که تعداد خانوارهای روستایی برق دار چهار میلیون و ۵۰۶ هزار و ۴۸۵ خانوار بوده با افزایش سه هزار خانواری در سال ۱۴۰۰ این میزان به رقم چهار میلیون و ۵۰۹ هزار و ۴۸۵ خانوار رسیده است.

همچنین در حالی که در سال ۹۹ تعداد روستاهای برق دارد ۵۷ هزار و ۷۵۵ روستا بوده در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۱۰ روستا به عدد ۵۷ هزار و ۹۶۵ روستا رسیده است. طول شبکه فشار متوسط روستایی که در سال ۹۹ به رقم ۱۴۶ هزار و ۷۴۴ کیلومتر رسیده بود در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۰۶ کیلو متری به ۱۴۷ هزار و ۱۵۰ کیلومتر رسید.

تعداد ترانسفورماتورهای روستایی که در سال ۹۹ بیش از ۷۷ هزار دستگاه بود با اضافه شدن ۲۵۰ دستگاه به ۷۸ هزار و ۱۶۱ دستگاه افزایش یافت.

در دولت سیزدهم بهسازی شبکه برق در سه هزار و ۹۰۰ روستا انجام شد.

پیش تر مجری طرح برق رسانی کشور گفته بود: میزان دسترسی روستاییان به شبکه برق در کشور به ۹۹.۷ درصد رسیده و آن ۰.۳ درصد نیز به دلیل قرار گرفتن در مناطق سخت‌گذر یا سکونتگاه‌های عشایری فصلی است.

وی افزود: تا پایان دولت سیزدهم پوشش شبکه روستایی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید، برق‌رسانی به آبادی‌ها در صورت داشتن شرایط لازم مانند کسب مجوزهای لازم از منابع طبیعی و بنیاد مسکن تا پایان دولت انجام شده و این آبادی‌ها به شبکه توزیع متصل خواهند شد.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور ادامه داد: در حال حاضر روستاهای بالای ۱۰ خانوار همگی به شبکه برق متصل شده‌اند، با وجود تصور مردم در خصوص محرومیت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در دسترسی به شبکه برق، این دو استان رتبه بالایی از لحاظ دسترسی به شبکه برق دارند به‌طوری که استان سیستان و بلوچستان پیش از انقلاب تنها ۳۱ روستای برق‌دار داشته، در حالی که این تعداد، اکنون با رشدی ۱۴۷ برابری در تعداد روستاهای برق‌دار کشور همراه بوده و در صدر استان‌های برخوردار از برق قرار دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم تعداد مشترکان روستایی را به خانوار بیان کنیم، هم‌اکنون نزدیک به چهار و نیم میلیون خانوار به شبکه برق دسترسی دارند و برای خانوارهایی که در مناطق سخت‌گذر قرار داشته که حتی مسیر حمل و نقل به آن مناطق احداث نشده نیز از طریق بالگرد نسبت به انتقال تجهیزات اقدام کردیم.

به گفته این مقام مسئول، ۲۲۰ روستا به دلیل نبود مسیر ارتباطی، سخت‌گذر بودن و یا دور بودن از شبکه برق با استفاده از سیستم‌های خورشیدی، برق مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، البته استفاده از موتورهای دیزلی نیز با سوخت‌رسانی از طریق بالگرد به‌منظور تأمین برق برخی از روستاهایی که شرایط خاصی به لحاظ جغرافیایی دارد، از دیگر راهکارها برای برق‌دار کردن روستاهای دور از شبکه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 565431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.