خودنمایی سلاح ایرانی در بازار جهانی

جمهوری اسلامی در شرایطی در نمایشگاه نظامی دوحه حضور پیدا کرد که شکست تحریم‌های حداکثری آمریکا به وسیله مقامات خود آمریکا نیز تصریح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران از یکم تا سوم فروردین ماه ۱۴۰۱ به عنوان یکی از غرفه داران و شرکت کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی دریایی دوحه قطر موسوم به DIMDEX2022 حضور پیدا کرد. این برای نخستین بار بود که جمهوری اسلامی ایران در رویداد خارجی سامانه‌های پدافند هوایی خود را به منظور بازاریابی جهانی عرضه می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر محصولات مختلف حوزه دریایی که اصلی‌ترین محور در این نمایشگاه بود، محصولاتی در حوزه هوایی، موشکی، رزم زمینی، پدافند هوایی را در این نمایشگاه در معرض دید قرار داد.

ایران برای حوزه دریایی نمایشگاه بین المللی دوحه قطر محصولاتی همچون انواع شناورهای گشت دریایی، کاوشگر دریایی خلیج فارس و گونه‌ای جدید از ناوشکن‌های طراحی شده در سازمان صنایع دریایی و سامانه‌های سلاح موشکی کروز ضد کشتی را به نمایش گذاشت.

در حوزه هوایی نیز ماکت بالگرد صبا ۲۴۸ که بالگردی چند منظوره و سبک است نیز عرضه شده بود که این بالگرد قادر به حمل ۸ سرنشین و بکارگیری در مأموریت‌های مختلفی از جمله آمبولانس هوایی، عملیات ساحلی، حمل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات است.

در حوزه رزم زمینی تعدادی از محصولات ساخت سازمان صنایع دفاع از جمله سلاح نواخت تیر بالا (گاتلینگ) ۴ لول با کالیبر ۱۲.۷ میلیمتر، سامانه‌های راکتی و برخی سلاح‌های انفرادی عرضه شده بود.

اما حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه نظامی واکنش بسیاری از مسئولان کشورهای غربی به ویژه آمریکا را در پی داشت به گونه‌ای که آن‌ها رسماً از حضور مقامات نظامی ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه قطر ابراز نگرانی و ناراحتی کردند.

همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص حضور ایران در این نمایشگاه گفته بود که ایالات متحده از حضور مقامات نظامی ایران و افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمیقاً ناامید و ناراحت است.

او مدعی شده که حضور ایران در نمایشگاه دفاع دریایی دوحه کاملاً باطل است و معاملات مربوط به تسلیحات ایرانی تحت تحریم‌های متعدد ایالات متحده است.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص حضور ایران در نمایشگاه نظامی دوحه در قطر گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از ارکان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توانمندی‌های دفاعی کشور نقش اساسی دارد و بدیهی است که در نمایش این دستاوردها نیز حضور فعالی داشته باشد.

سعید خطیب‌زاده افزود: حضور ایران در چارچوب شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی و به صورت رسمی انجام شده است و صدور چنین بیانیه‌هایی تنها بر بی اعتباری بیشتر مقامات واشنگتن می‌افزاید.

وی ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشوری بر اساس تصمیم ملی خود این حق را دارد که به ارتقای توانمندی‌های دفاعی خود بپردازد و یا این تولیدات را در معرض نمایش همگان به ویژه کشورهای دوست و همسایه خود قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در واقع آنچه موجب نگرانی است حضور بی‌حد و حصر نظامی آمریکا در خلیج فارس است که این منطقه را کاملاً ناامن ساخته است.

برای بررسی حضور ایران در نمایشگاه بین المللی نظامی دوحه قطر با رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه نظامی دوحه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوحه قطر به عنوان جزیره‌ای که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا و فرماندهی سنتکام در آن مکان حضور دارد شگفتی‌ساز و هدیه نیروهای مسلح برای شروع سال جدید ۱۴۰۱ بود. در حقیقت سپاه و نیروی دریایی سپاه برای افزایش غرور ملی ملت ایران این هدیه را به ملت تقدیم کردند.

در نمایشگاه نظامی قطر حضور تعدادی از کشورهای مختلف از جمله آمریکایی‌ها را شاهد بودیم و حضور ایران در این نمایشگاه نشان دهنده توانمندی‌هایی است که امروز جمهوری اسلامی در تولید، به‌کارگیری و فروش سلاح‌های دفاعی بومی دارد.

البته این سلاح‌های دفاعی بومی در صورت نیاز می‌تواند سلاح تهاجمی هم باشد اما دکترین نظامی جمهوری اسلامی دکترین دفاعی بوده و ما هیچ‌گاه شروع کننده حمله به هیچ کشوری نبوده و نخواهیم بود.

البته امروز در شرایط بازدارندگی بوده و می‌توانیم این بازدارندگی را به بازدارندگی تهاجمی یا بازدارندگی دنبال کننده و یا تعقیب کننده دشمن ارتقا دهیم که در اصل این توانمندی وجود دارد.

در نمایشگاه بین المللی دوحه غرفه نظامی آمریکایی‌ها به ویژه غرفه ژنرال اتمیکس آمریکا روبه‌روی غرفه جمهوری اسلامی بود و وزیر دفاع آمریکا هم از این غرفه بازدید کرد.

البته نزدیکی این دو غرفه باعث می‌شد مقامات نظامی شرکت کننده در این نمایشگاه دائم چشمانشان به بنری باشد که در غرفه جمهوری اسلامی نقشه آبراه‌های جمهوری اسلامی در خلیج فارس را نشان داده و کلمه بزرگی که به نام حقیقی خلیج فارس در آن نقش بسته را ببینند و کسانی که نام‌های جعلی برای خلیج فارس قرار می‌دهند متوجه این مساله شوند و بدانند این نام همیشه ماندگار است و حفاظت اصلی از این نام را قدرت دفاعی جمهوری اسلامی برعهده دارد.

کدام دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود؟

در غرفه جمهوری اسلامی توانستیم موشک‌های مختلف ساحل به دریا، دریا به دریا و دریا به ساحل را به نمایش بگذاریم البته همگی می‌دانیم در حوزه زمینی، هوایی و پدافندی توانمندی‌های قابل توجهی داریم.

در بخش ورودی این غرفه ماکتی از مجموعه پدافندی باور ۳۷۳ که به نام AD-200 در حوزه نظامی معرفی شده بود وجود داشت و بسیاری از فرماندهان ارشد نظامی کشورهای شرکت کننده هنگام ورود به غرفه جمهوری اسلامی و یا در زمان عبور از مقابل غرفه این توانمندی دفاعی بومی را به چشم دیدند.

در حقیقت فروش سیستم AD-200 نسبت به پاتریوت آمریکا که حدود ۱۰ سال از معرفی آن به بازار می‌گذرد بیشتر بود و ما برای اثبات توانمندی عملکرد مجموع پدافندی خودمان به افرادی که در این خصوص سوالاتی داشتند غرفه آمریکایی‌ها را نشان می‌دادیم.

در غرفه آمریکایی‌ها ماکت هواپیمای گلوبال هاگ که پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است را نشان داده و می‌گفتیم که با چند مدل پایین‌تر از باور ۲۷۳ آن را مورد اصابت قرار دادیم، از این رو توانمندی ما در حال حاضر بیش از آن چیزی است که امروز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

در حال حاضر در بخش‌های مختلف توانمندی دفاع بومی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات آماده است و تاکنون میلیون‌ها دلار صادرات در این راستا داشتیم و این نوع صادرات بسیار به اقتصاد کشور کمک کرده است.

تولیدات و تسلیحات ساخته شده نیروهای مسلح توانسته بخشی از نیازمندی‌های ارزی جمهوری اسلامی را تأمین کند زیرا چندین سال است که صادرکننده محصولات نظامی هستیم اما با توجه به تحریم‌هایی که وجود داشته نتوانستیم در همه نمایشگاه‌های نظامی شرکت کنیم.

شرکت در نمایشگاه نظامی دوحه قطر چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی داشته است؟

شرکت در این گونه نمایشگاه‌ها نشان دهنده خودباوری ملی و تجسم عملی از شعار ما می‌توانیم است، در حقیقت شعار ما می‌توانیم امروز به منصه ظهور رسیده است. علی رغم اینکه بخش قابل توجهی از این "ما می‌توانیم" در حوزه‌های داخلی کشور مشهود است ولی شرکت در این نمایشگاه‌ها و تأثیرگذاری در آن علی رغم اینکه می‌دانیم بخش عمده‌ای از اقدامات ما در این گونه نمایشگاه‌ها رسانه‌ای نمی‌شود اما برای اهل فن و کسانی که در حوزه مسائل دفاعی آگاهی کامل و یا حتی نسبی دارند می‌تواند نقش آفرینی واقعی داشته باشد.

ما توانستیم در شرایطی در این نمایشگاه شرکت کنیم که شکست و یا راهبرد تحریم‌های حداکثری آمریکا به وسیله مقامات خود آمریکا نیز تصریح شده است، این واقعیتی است که آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند در بخش‌های گوناگون چه در خصوص صنایع مختلف، صنایع هسته‌ای، صنایع دفاعی و چه در برآورده کردن نیاز حوزه‌های مختلف اقتصادی، نفت، فلات قاره، فنی مهندسی کشتی‌ها، پزشکی، ساخت داروها و نانوتکنولوژی دستاوردهای بی نظیری کسب کردیم.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ما در شرایطی هستیم که راهبرد دقیق فشار حداکثری به جمهوری اسلامی را شکست دادیم و این واقعیت امروز در حوزه دفاعی در نمایشگاه بین المللی دوحه به نمایش گذاشته شده تا به شکلی دیگر اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ دشمنان بکشیم که این حرکت موفقیت‌آمیز بود.

با حضور جمهوری اسلامی در نمایشگاه بین المللی نظامی دوحه دستاورد بزرگ و غرور آفرین در حوزه ملی همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد اما هنوز راه‌های نرفته بسیاری در حوزه‌های مختلف وجود دارد از این رو با شعار سال که مقام معظم رهبری بحث دانش بنیانی را مطرح کردند باید تلاش‌های قابل توجه، مستمر و خستگی ناپذیری در این راستا صورت بگیرد.

کد خبر 565375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.