نوروزگاه چهل‌ستون به میزبانی شهرستان لنجان برگزار شد

قرعه نوروزگاه یازدهم فرودین ماه ۱۴۰۱ در  عمارت چهل‌ستون به نام شهرستان لنجان افتاد و مردم  سده لنجان در این روز از ایام نورز با موسیقی محلی، نمایش صنایع‌دستی و غذای محلی دمپختک میزبان مسافران و گردشگران شدند.

به گزارش ایمنا، قرعه نوروزگاه یازدهم فرودین ماه ۱۴۰۱ در عمارت چهل‌ستون به نام شهرستان سده لنجان افتاد و مردم لنجان در این روز از ایام نورز با موسیقی محلی، نمایش صنایع‌دستی و غذای محلی دمپختک میزبان مسافران و گردشگران شدند. سده لنجان شهری است پاسدار آیین‌ها و سنت‌ها، با سیمایی درخشان از آب و آیینه، با زمین‌های زرخیز و دوستدار محیط زیست که برای گردشگران نیز محیطی آرام و نشاط‌ انگیز دارد.

شهرستان سده لنجان به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم و اثرگذار استان اصفهان است که توانست در برنامه نوروزگاه نقش آفرینی مناسبی داشته باشد. غرفه‌های مختلفی از آداب و رسوم محلی، صنایع دستی، غذاهای محلی و معرفی محصولات در این نوروزگاه دایر است که یکی از غرفه‌ها به صورت اختصاصی به موضوع برنج پرداخته است، زیرا شهرستان لنجان از سابقه‌ای کهن در کاشت برنج برخوردار است که سابقه آن را می‌توان در دوره ساسانیان جست‌وجو کرد و «برنج لنجان و مهارت کاشت آن» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ازمشاهیر این شهرستان نیز می‌توان به آیت الله رحیم ارباب اشاره کرد.

نوروزگاه چهل‌ستون به میزبانی شهرستان لنجان برگزار شد

برنج لنجان و برند این شهرستان

شهردار سده لنجان در خصوص این غرفه گفت: در این غرفه ادوات و لوازم کشاورزی، نوع کاشت و نوع برنج های متفاوت به نمایش گذاشته شده که مردم با آن‌ها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه این شهرستان در حوزه‌های مختلف، ظرفیت‌های بسیاری دارد، افزود: در رشته وزنه برداری در سال‌های گذشته ورزشکاران به نامی در عرصه‌های بین‌المللی از این شهرستان افتخارآفرینی کردند که باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

حمید شهبازی با اشاره به اینکه ۹ کیلیومتر از ساحل زاینده‌رود در این شهرستان قرار دارد و زمین‌های بسیاری مشرف بر زاینده‌رود هستند، تصریح کرد: تصمیم گرفته شده که از این امتیاز برای رونق گردشگری استفاده شود و با چشم‌اندازی بلند مدت به توسعه پایدار صنعت گردشگری نائل شویم.

نوروزگاه چهل‌ستون به میزبانی شهرستان لنجان برگزار شد

توسعه پایدار گردشگری جایگزینی برای صنایع

وی معتقد است که اگر توسعه گردشگری را بتوان به‌عنوان راهبرد و سیاست اصلی در مدیریت شهری عملیاتی کرد، دیگر نیازی به صنایع بزرگ که آلودگی محصول آن‌ها ست، نخواهیم داشت. از سویی دیگر با توجه به ظرفیت‌های سده لنجان و سایر شهرستان‌ها، می‌توان درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری ایجاد کرد که بدین وسیله ایجاد اشتغال، فعال شدن اقتصاد شهری، تولید ثروت در جامعه و ارزش‌آفرینی را به همراه خواهد داشت.

شهردار لنجان با بیان اینکه خوشبختانه برنامه‌های ایام عید امسال تحت عنوان «نوروز آرزوها» در شهرستان برگزار شد؛ گفت: در حوزه زیباسازی کالبد شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی با نشاط و با محوریت خانواده تدارک دیده شده است و نسبت به سال گذشته مسافران نوروزی افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص کاشت برنج در شهرستان لنجان گفت: با توجه به صحبت‌های جهادکشاورزی شهرستان کاشت برنج مقرون به‌صرفه است و نسبت به کاشت‌های دیگر و تغییر الگوهای کشت بهتر است.
ایجاد برندینگ شهرستان‌ها به کمک نوروزگاه

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در بازدید از نوروزگاه لنجان با بیان اینکه آثار ماندگار این شهرستان و اقدامات شهرداری، اظهار کرد: ابتکارات بسیاری برای معرفی این شهرستان به کار گرفته شده که خوشبختانه با استقبال زیاد مسافران روبرو شده است.

وی ادامه داد: فرمانداری و شهرداری‌ها به خوبی فضایی را برای مسافران فراهم کردند که در این مکان پربازدید با آداب و رسوم و فرهنگ و استعدادهای سایر شهرستان‌ها آشنا شوند و هرکدام جاذبه‌های مختلفی دارند.

محسن صادقی امینی، مدیر اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز با اشاره به موضوع برندینگ شهرستان‌ها گفت: این موضوع با توجه به فضایی که در چهل‌ستون فراهم شده می‌تواند پیاده‌سازی شود که مسافران و گردشگران با محصولات و آثار ثبت ملی شده این شهرستان‌ها آشنا کند که به توسعه اقتصاد گردشگری نیز کمک می‌کند.

منبع: مهر

کد خبر 565285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.