انجام شخم اولیه در ۶۰ درصد شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: نزدیک به ۶۰ درصد اراضی شالیزاری استان زیر شخم اولیه رفت تا برای فصل کشت آماده شوند.

به گزارش ایمنا، صالح محمدی بابیان اینکه شخم اولیه در ۶۰ درصد شالیزارهای گیلان انجام شده است، گفت: این میزان شامل ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان می‌شود.

وی اظهار کرد: مبارزه با علف هرز و از بین بردن آن‌ها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی از جمله فواید انجام شخم اولیه در اراضی شالیزاری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان درباره توزیع انواع کودهای مورد استفاده شالیکاران در شالیزارها اظهار داشت: تا نهم فروردین ماه جاری ١٨ هزار و ٨٣١ تن کود ازته، سه هزار و ۲۷۴ تن کود فسفاته و نزدیک چهار هزار و ٧٨١ تن کود پتاسه توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت کود فسفات و پتاس افزود: استفاده از این کودها موجب از بین رفتن آفات، افزایش محصول برنج و جلوگیری از خوابیدگی ساقه‌های برنج "ورس" می‌شود.

توزیع هزار تن بذرگواهی شده برنج

محمدی با اشاره به تولید بیش از دو هزار تن انواع بذر گواهی شده برنج شامل هاشمی، آنام، خزر، گیلانه، گیلار، رش و کیان افزود: در این مدت هزار تن از این بذرهای گواهی شده برنج بین شالیکاران گیلان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه خزانه گیری در تعدادی از شهرستان‌های استان موردی انجام گرفته است، اظهار کرد: شالیکاران خزانه‌گیری برنج را بر اساس تقویم زراعی (اواسط فروردین) انجام دهند.

گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند، با توجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهم است تا برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 565244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.