سوغات های رنگارنگ چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری ایران دارای اقوام و درنتیجه فرهنگ‌های گوناگونی است که این موضوع نیز تنوع غذایی بالایی در این کشور به همراه داشته است هر استانی دارای نوع خاصی غذا، شیرینی، انوع آش و محصولات کشاورزی است که تجربه طعم آن‌ها برای گردشگران و مسافران بسیار دلنشین است.

به گزارش ایمنا، سفر رفتن یکی از عادات خوب بشر است چرا که به وسیله آن می‌توان با آداب و رسوم، فرهنگ، نوع پوشش، غذا و شیرینی‌های موجود در سایر مناطق آشنا شد، خرید سوغاتی نیز یکی از آداب سفر است ایرنیان همواره علاقه خاصی به آن دارند و در مسافرت‌ها علاوه‌بر خود برای دوستان و نزدیکان نیز اقدام به خرید سوغاتی می‌کنند چهارمحال و بختیاری دارای سوغاتی‌های فروان در حوزه‌های گوناگون است.

سوغات شهرکرد

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لباس نمدی، انواع نبات و پولکی، عسل و گیاهان دارویی اشاه کرد.

سوغات اردل

انواع لبنیات، قالی‌های محلی قیصری و دشتکی و صنایع دستی عشایری از مهم‌ترین سوغات این شهرستان محسوب می‌شوند.

سوغات بروجن

گز بلداجی، انواع لبنیات، انواع گلیم، گبه و قالی جزو سوغات این شهرستان هستند.

همچنین گردو و بادام موجود در شهرستان سامان، داروهای گیاهی، عسل و البسه محلی موجود در شهرستان فارسان، گیاهان و سبزیجات طبیعی، لبنیات، عسل طبیعی و گیاهان دارویی موجود در شهرستان کوهرنگ و برنج محلی شهرستان لردگان از دیگر سوغات چهارمحال و بختیاری است که گردشگران می‌توانند از این استان تهیه کنند.

معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد ایران

فریده احمدی، کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری درخصوص سوغات این استان اظهار کرد: یکی از سوغات بسیار بارز این استان گز بلداجی است همچنین با توجه به اینکه این استان از ابتدا برمبنای دامداری و کشاورزی قرار داشت مواردی مانند کشک و قارا که از تولیدات محلی استان محسوب می‌شوند نیز نمونه‌های دیگری از سوغات این منطقه هستند همچنین گردو و بادام این استان نیز از کیفیت بالایی برخودار است و از سوغات این منطقه محسوب می‌شوند.

وی افزود: این استان دارای صنایع دستی فراوانی است که می‌توانند سوغات بسیار ارزشمندی برای گردشگران و مسافران باشند برای مثال قالی و به ویژه قالی چالشتر همچنین گلیم که به ثبت ملی نیز رسیده‌اند از سوغات ویژه این استان محسوب می‌شوند.

احمدی ادامه داد: کرفس کوهی یا کلوس یکی دیگر از سوغات منحصربفرد چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که ثبت ملی نیز شده است و رویشگاه آن تنها مختص منطقه‌ای خاص شامل این استان است البته کلوس در این استان نیز در حال نابودی است و درحال حاضر رویش آن تنها به منطقه سرآقاسید محدود شده است البته این استان گیاهان دارویی دیگری مانند آویشن، پرموسیر، قارچ کوهی و… دارد که می‌توانند سوغاتی بسیار مفید برای مسافران باشند.

احمدی اپهار کرد: در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ گز بلداجی با شماره ثبتی ۱۵۸۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید همچنین سعی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های گوناگون مانند شرکت در جشنواره‌های مختلف معرفی گز بلداجی به خوبی انجام شود، کاکولی نیز یکی دیگر از سوغات محلی چهارمحال و بختیاری است.

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از فعالان حوزه صنایع دستی حمایت‌های بسیاری انجام می‌شود و تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شده و امکان حضور در جشنواره‌های گوناگون برای آن‌ها فراهم می‌شود همچنین در سال گذشته نمایشگاهی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برگزار شد و هرهفته یکی از هنرجوهای استان محصولات خود را در معرض دید قرار می‌دهند و می‌توانند اقدام به فروش ان محصولات کنند برای مثال در هفته‌های مختلف صنایعی مانند گلیم، البسه محلی و قفل محلی در این نمایشگاه عرضه شد.

وی با بیان اینکه شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد معرفی شده است، خاطرنشان کرد: نمد تولیدی این استان نیز یکی از سوغات‌های زیبای آن است همچنین سعی شده است برخی صنایع دستی استان مانند قفل سنتی موجود در این استان به حالت‌های قابل استفاده مانند گردنبد تولید شود که در این صورت برای گردشگران از جذابیت بیشتری برخوردار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 565234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.