شکستن سنگ‌های کلیه بدون جراحی و بیهوشی

دلیوری رباتی که دو پا می‌شود، هشدار سگ رباتیک درباره کرونا، نجات اندام در حال مرگ با پیوند میتوکندری، اختلال ساعت‌های هوشمند در ردیابی سلامت افراد تیره پوست، شکستن سنگ‌های کلیه بدون جراحی و بیهوشی و شناسایی میکروپلاستیک‌ها در خون انسان را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک شرکت سوئیسی معتقد است کامل‌ترین دلیوری ربات جهان را روانه بازر می‌کند. این شرکت سوئیسی موسوم به «سوئیس مایل» از یک دلیوری ربات رونمایی کرد. این ربات می‌تواند در چند ثانیه از چهار چرخ متحرک به دو پا تبدیل شود. این شرکت مدعی است، کامل‌ترین ربات تحویل دهنده کالا در جهان را ساخته است.

دلیوری ربات شرکت سوئیس "مایل" در آزمایشگاه مؤسسه فناوری فدرال زوریخ ساخته شده و ۲۲.۳۲ کیلومتر در ساعت سرعت دارد؛ همچنین می‌تواند کالاها و اجناس تا وزن ۵۰ کیلو را حمل کند. ربات‌های دلیوری در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل مسائلی مانند کاهش ترافیک شهری، تحویل سریع و مطمئن یک کالا و مبارزه با تغییرات آب و هوایی می‌توانند بسیار کارآمد باشند.

با توجه به اینکه ۶۰ درصد از مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، تحویل سریع و مطمئن یک کالا به مشتریان یک نیاز فزاینده به حساب می‌آید. این ربات کوچک می‌تواند مقیاسی کوچک از تحول در تحویل اقلام باشد و جایگزین پهبادهایی شود که برای تحویل کالا به کار گرفته می‌شوند. به دلیل اینکه این ربات توانایی «ایستادن روی پاها» را دارد، می‌تواند از پاهایی جلویی خود به عنوان بازو استفاده کند؛ بسته‌ها را تحویل بگیرد و به تنهایی در محفظه کالا قرار دهد. سایر پهبادها یا ربات‌های تحویل دهنده کالا برای این عمل نیاز به نیروی انسانی دارند.

هشدار سگ رباتیک درباره کرونا

محققان چینی برای اعلام هشدارهای لازم درباره بیماری کووید -۱۹ به افراد ساکن در مناطق مسکونی مختلف، از سگ‌های رباتیک کمک گرفته‌اند.

در شرایط اخیر که ویروس کرونا در تمام جهان سرک کشیده و افراد بسیاری به دلیل ابتلاء به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داده‌اند، استفاده از ربات‌ها می‌تواند راه حل خوبی برای انجام امور باشد.

دانشمندان تاکنون سگ‌های رباتیک مختلفی را توسعه داده‌اند که هر کدام از آنها قابلیت‌های متنوعی دارند و می‌توانند کارهایی مانند گشت زنی در مرزها تا کمک به پلیس‌ها در گرفتن گروگان‌گیرها را انجام دهند. پیش از این دویدن، پریدن و حرکات جالب سگ‌های رباتیک را دیده‌ایم، اکنون یک سگ رباتیک، با حمل یک بلندگو اقداماتی که افراد باید در دوران شیوع کرونا انجام دهند را به آنها گوشزد کرده است.

از زمان شیوع کووید -۱۹ در جهان کشورهای مختلف از ربات‌ها برای کارهای مختلفی کمک گرفته‌اند. طی این مدت ربات‌های بسیاری برای انجام کارهای مختلف توسعه داده شده‌اند که می‌توان به سگ‌های رباتیک برای مقابله با کرونا ویروس در فروشگاه بانکوک، ربات ارسال محصولات در واشنگتن یا یک ربات همیار پرستار در یک بیمارستان در بلژیک که تب افراد را می‌سنجد و وظیفه ارسال دارو به بیماران را بر عهده دارد، اشاره کرد. حال در چین از آنها برای هشدار به افراد استفاده کرده‌اند.

نجات اندام در حال مرگ با پیوند میتوکندری

محققان می‌گویند، پیوند میتوکندری بین سلول‌های زنده می‌تواند اندام‌های در حال مرگ را نجات دهد.

میتوکندری‌ها به عنوان نیروگاه سلول‌ها شناخته می‌شوند که گلوکز و اکسیژن را جذب می‌کنند و در ازای آن انرژی تولید می‌کنند. اما این نقش مرکزی در عملکرد سلولی به این معنی است که وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، می‌تواند عواقب جدی برای عملکرد اندام‌ها داشته باشد، به ویژه در مواردی برای اندامی مانند قلب و مغز که انرژی زیادی می‌طلبند.

جایگزینی میتوکندری‌هایی که عملکرد درستی ندارند با نسخه‌های گرفته شده از سلول‌های سالم به عنوان یک درمان امیدوارکننده اما هنوز تجربی برای درمان چنین شرایطی در نظر گرفته می‌شود و اکنون یک پیشرفت جدید، این تکنیک را به استفاده بالینی نزدیک می‌کند.

این درمان نوآورانه که به عنوان "پیوند میتوکندری" شناخته می‌شود، در مطالعات حیوانی به عنوان راهی برای جوانسازی بافت‌های متأثر از اختلال عملکرد میتوکندری، نویدبخش عمل کرده است. این روش، شامل پیوند بافت‌ها یا تزریق میتوکندری سالم به بافت‌های آسیب دیده است، جایی که توسط سلول‌ها جذب می‌شوند تا به بهبودی آنها کمک کنند و همچنین در موارد نادری برای درمان قلب‌های آسیب دیده در نوزادان تازه متولد شده نیز استفاده شده است. با این حال هنوز استفاده بالینی از آن محدود است.

اختلال ساعت‌های هوشمند در ردیابی سلامت افراد تیره پوست

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ساعت‌های هوشمند در ردیابی سلامت افراد دارای پوست تیره کمتر مؤثر است.

ورزشکاران و طرفداران تناسب اندام طی سالیان اخیر به طور فزاینده‌ای به ساعت‌های هوشمند روی آورده‌اند تا ضمن ردیابی تعداد گام‌ها و میزان کالری سوزی، بر ضربان قلب خود در حین ورزش و به طور کلی بر وضعیت سلامتی خود نظارت داشته باشند. اما اکنون یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه "آلبرتا" در کانادا انجام شده است، نشان می‌دهد که این ابزارهای مد روز در ردیابی سلامت افراد دارای رنگ پوست تیره‌تر کمتر کارایی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که این مشکل ممکن است به این دلیل باشد که فرآیند سیگنال‌دهی که از پرتوهای نور برای تشخیص ضربان و ریتم قلب استفاده می‌کند، ممکن است روی پوست‌های تیره‌تر که حاوی ملانین بیشتری است، به خوبی کار نکند، چرا که پوست‌های تیره، نور بیشتری را جذب می‌کنند.

شکستن سنگ‌های کلیه بدون جراحی و بیهوشی

محققان در حال تلاش برای ساخت یک دستگاه ساطع‌کننده امواج صوتی به منظور متلاشی کردن سنگ‌های کلیه هستند و هدف نهایی آنها ساخت دستگاه کوچکی است که بتوان از آن در مطب‌ها و مراکز اورژانس برای درمان آسان سنگ کلیه بدون نیاز به جراحی استفاده کرد.

مطالعه‌ای که در مجله "اورولوژی"(Urology) منتشر شده است، گزارشی را در مورد ۱۹ فردی که با یک روش غیرتهاجمی جدید و با شکستن سنگ‌های کلیه با استفاده از امواج صوتی درمان شده‌اند، ارائه می‌دهد.

این روش که "سنگ‌شکنی موج انفجاری"(BWL) نامیده می‌شود، اکثر سنگ‌های کلیه را با موفقیت متلاشی کرد و نویدبخش روشی غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری رایج است.

حدود ۱۵ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل سنگ کلیه مواجه می‌شوند. بسیاری از موارد، سنگ‌های کوچکی هستند که به طور خود به خود و بدون نیاز به هیچ مداخله‌ای دفع می‌شوند، اما برخی از بیماران برای جلوگیری از وارد شدن آسیب دائمی به کلیه نیاز به مداخله با جراحی دارند.

چند دهه است که جراحان از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌های کلیه تحت عنوان روشی به نام "سنگ‌شکنی با موج شوک خارج بدنی"(ESWL) استفاده می‌کنند. این روش شامل ارسال پالس‌های صوتی با شدت بالا به سمت کلیه است و عموماً لازم است تا به بیماران آرام‌بخش تزریق شود یا حتی بیهوش شوند.

شناسایی میکروپلاستیک‌ها در خون انسان

محققان با انجام پژوهشی، موفق به کشف و مشاهده میکرو پلاستیک در خون انسان شدند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله " Environmental International" منتشر شده است، برای اولین بار در جهان، دانشمندان میکروپلاستیک‌هایی را در خون انسان شناسایی کرده‌اند که در ۸۰ درصد شرکت کنندگان در این آزمایش وجود داشته است.

در این پژوهش که توسط محققان هلندی انجام شده است، نمونه خون ۲۲ انسان سالم و بالغ مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه نشان داده که در خون ۱۷ نفر از آنها ذرات پلاستیکی وجود دارد.

پلاستیک " PET" که در نیمی از نمونه‌ها یافت شد، معمولاً در بطری‌های نوشابه وجود دارد. در خون یک سوم شرکت کنندگان نیز پلی استرین پیدا شد که در بسته بندی مواد غذایی و سایر مواد استفاده می‌شود.

ذرات میکرو پلاستیک می‌توانند آزادانه در سراسر بدن حرکت کنند و در اندام‌های بدن گیر کنند و مشکلات قابل توجهی را در رابطه با سلامتی بدن انسان به وجود آورند.

کد خبر 565211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.