۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
 "روز طبیعت" در آئینه نصف‌جهان

روز "سیزده به‌در" مردم پس از گذراندن دوازده روز برگزاری جشن‌های سال نو، دید و بازدید و تعطیلات، به دامان طبیعت می‌روند تا رایحه بهاری را با تمام وجود استشمام کنند، اما دغدغه‌ اصلی این است که تا چه حد توانسته‌ایم هم‌زیستی خوبی با طبیعت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "سیزده به‌در" یا جشن بدرقه نوروز، از مهم‌ترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال‌های اخیر از آن به عنوان روز آشتی با طبیعت نیز یاد می‌شود؛ سیزدهم فروردین، روزی است که مردم پس از گذراندن دوازده روز برگزاری جشن‌های سال نو، دید و بازدید و تعطیلات، به دامان طبیعت می‌روند تا رایحه بهاری را با تمام وجود استشمام کنند، اما دغدغه اصلی این است که در این روز، تا چه حد توانسته‌ایم هم‌زیستی خوبی با طبیعت داشته باشیم.

سبزه گره زدن در روز «سیزده بدر» یکی از رسومی است که هر ساله زن، مرد، پیر و جوان آن را انجام می‌دهند، اما گفته می‌شود این امر بیشتر برای بخت‌گشایی جوانان است؛ نکته مهم در این زمینه اهمیت دادن به طبیعت است که این موضوع چند سالی است رنگ باخته است.

وقتی به طبیعت و جاهایی که افراد روز را در آن خوش گذرانده‌اند نگاه کنیم، بیشتر دلمان به حال آن منطقه خواهد سوخت زیرا دیگر شبیه زمان قبل از حضور افراد در آن نیست، تا هکتارها دورتر زباله، شاخه‌های شکسته درختان و نقطه‌های سیاه زیادی که نشان دهنده بر افروختن آتش است، احوال هر بیننده‌ای را دگرگون می‌کند.

همزمان با فرارسیدن روز طبیعت، مدیریت شهری اصفهان تمام نیروها و امکانات خود را به کار گرفته است تا سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ کمترین آسیب به طبیعت وارد شود و برای شهروندان نیز به خاطره‌ای خوش تبدیل شود.

بازیافت سبزه‌های نوروز

رامین میرعسگری، رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: در تمام مناطق پانزده‌گانه شهر تمهیدات لازم برای امروز در نظر گرفته شده است و برنامه جمع‌آوری سبزه‌ها اجرا می‌شود.

وی می‌گوید: همزمان با "روز طبیعت" در ۵۶ نقطه شهر خودروهای بازیافت و خدمات شهری استقرار یافته است و با نصب بنر اطلاع‌رسانی محل تحویل سبزه‌های نوروز را به شهروندان یادآوری می‌کند.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در ۵۶ نقطه مشخص شده، نایلون دارای نشان برای جمع‌آوری پسماندها توزیع می‌شود، می‌گوید: بالغ بر یک تٌن نایلون دارای نشان در این نقاط توزیع خواهد شد.

 "سیزده به‌در" در آئینه اصفهان

وی با بیان اینکه توزیع یک تن نایلون به غیر از تعداد نایلون‌هایی است که توسط پیمانکاران و پاکبانان در فضای سبز شهر استفاده می‌شود، خاطر نشان می‌کند: ۵۶ نقطه جانمایی شده محل‌هایی در نزدیکی پارک‌ها، بوستان‌ها و منطقه تفرجگاهی ناژوان است که مردم می‌توانند سبزه‌های خود را به خودروهای دریافت پسماند تحویل دهند.

میرعسگری با بیان اینکه خودروهای حمل پسماند خشک در روز سیزدهم فروردین در سطح شهر تردد کرده و در مقابل دریافت پسماند خشک، نایلون‌های جمع آوری پسماند تحویل می‌دهند، می‌گوید: سبزه‌هایی که تحویل گرفته می‌شود، برای بازیافت به محل کارخانه کود کمپوست انتقال داده می‌شود که مهم‌ترین مزیت آن جلوگیری از رها شدن سبزه‌ها در معابر و خیابان‌ها است.

وی تاکید می‌کند: در سیزدهمین روز بهار برای حمل زباله، از یک تا سه دستگاه خودرو علاوه بر ماشین‌آلات معمول منطقه در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌افزاید: در حالی که "۱۳ به‌در" روز آشتی با طبیعت است، اما مشاهده می‌کنیم در این روز برخی افراد آسیب زیادی به عرصه طبیعت و حاشیه پارک‌ها وارد می‌کنند، لذا انتظار می‌رود شهروندان در همه ایام به‌ویژه در روز طبیعت در حفظ درختان شهر و عرصه‌های طبیعی آن بکوشند.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان شامل کارگران، پیمانکاران فضای سبز، ناظران مقیم و عالی در روز طبیعت به حالت آماده‌باش کامل در آمده‌اند، گفت: تمام این نیروها تا ساعت ۲۰ آماده‌باش هستند و از آن پس سیستم شیفت‌کاری برای جمع‌آوری پسماندها آغاز و شهر برای آغاز ماه مبارک رمضان آماده می‌شود.

میرعسگری از شهروندان خواست که در روز طبیعت بیشتر به حفظ طبیعت توجه داشته باشند، سعی کنند به چمن‌ها آسیب نزنند، از روشن کردن آتش در فضاهای سبز خودداری کنند و زباله‌ها را در محل‌های و در کیسه‌های زباله بریزند.

استقرار ۱۲۰ دستگاه خودروی امداد و نجات در نقاط مختلف شهر

ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: مهم‌ترین توصیه در روز سیزدهم فروردین، برنامه‌ریزی برای بهتر گذراندن لحظات در روز طبیعت و استفاده از کانال‌های هواشناسی و بررسی شرایط جوی برای انتخاب مناسب مکان تفرجگاهی است.

وی تاکید می‌کند: به دنبال جاری شدن آب در زاینده‌رود و شور و شوق مردم در حاشیه این رودخانه و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، اکیپ‌های غواصی سازمان آتش‌نشانی در حاشیه رودخانه مستقر شده‌اند.

 "سیزده به‌در" در آئینه اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان باید از بستن طناب به درختان خودداری کنند زیرا احتمال پارگی طناب و سقوط افراد وجود دارد، تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند از تاب‌های استاندارد در محل بازی کودکان که در بیشتر پارک‌های شهر تعبیه شده است، استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: در صورت اطراق در اماکن ناشناخته مراقب کودکان و فرزندان خود و افراد سالمند باشند و همچنین از رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی خودداری کنند.

مطلبی با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع تصادفات و آلودگی شهری، شهروندان از گذاشتن سبزه روی خودروی خود خودداری کنند، می‌افزاید: با توجه به اینکه ممکن است وزش باد باعث سرایت آتش به مواد قابل اشتعال، خودروها و درختان شود، از شهروندان درخواست داریم از برپایی آتش خودداری کنند.

وی با بیان اینکه رانندگان از توقف و پارک خودرو در مکان‌هایی که احتمال خطر و سقوط درختان وجود دارد امتناع کنند، اضافه می‌کند: در روز سیزدهم نوروز سازمان آتش‌نشانی با تمام امکانات در ایستگاه‌های بیست‌وشش‌گانه و خودروهای مستقر در نقاط مختلف شهر آماده‌باش خواهد بود تا شهروندان و مسافران نوروزی روز طبیعت را در آرامش و ایمنی سپری کنند.

از برخورد با متکدیان تا ممنوعیت فروش قلیان

روح الله ابوطالبی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: با توجه به جاری بودن زاینده رود در این ایام و روز طبیعت، مردم بیشتر از پارک‌ها و محل‌های روباز حاشیه رودخانه استفاده می‌کنند؛ از این رو گشت‌های خدمات شهری تخلفات را به صورت ویژه رصد و با آنها برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه با خودروهای وانت که اقدام به فروش محصولات و سد معبر می‌کنند برخورد می‌شود، تصریح می‌کند: علاوه بر این موضوع در محل‌های تجمع مردم با موضوعاتی مانند دست‌فروشی، تکدی‌گری، فروش قلیان و دیگر مواردی که تخلف شهری تلقی می‌شود، مواجه هستیم که این موضوعات سبب آزار و اذیت شهروندان می‌شود که در این خصوص با هماهنگی انجام شده با سازمان پارک‌ها و فضای سبز با این موارد برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: بیشترین تخلف‌ها شامل روشن کردن آتش در ناژوان، فضاهای سبز یا کوه صفه، خسارت به فضای سبز و المان‌های موجود، فروش برخی اقلام و دست‌فروشی‌ها در سطح پارک‌ها و مواردی از این دست است.

وی تاکید می‌کند: در محل‌هایی همچون ناژوان، کوه صفه و میدان امام (ع) به صورت ویژه گشت‌های پیاده، دوچرخه، موتورسیکلت و خودروهای گشت‌زنی مشغول فعالیت می‌شوند تا فضایی برای آرامش شهروندان ایجاد شده و آنها بتوانند از بودن در طبیعت بدون هرگونه تخلف و مزاحمتی لذت ببرند.

کلام آخر اینکه...

با توجه به شکننده بودن طبیعت چند سالی است این روز به نام روز طبیعت نامگذاری شده تا اهمیت حفاظت از طبیعت به ویژه در این روز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه در برخی موارد و شاید بتوان گفت در بیشتر موارد شاهد بی توجهی به طبیعت حتی در این روز هستیم.

با آرزوی جشنی فرخنده برای تمام شهروندان امیدواریم امسال با رعایت نکات ذکر شده، حیات دوباره در بهار را از چمن‌ها، گل‌ها و درختان شهرمان نگیریم چرا که اگر در سیاست شکست و بن‌بستی ایجاد شود، باز می‌توان زندگی کرد، اگر منابع اقتصادی تمام شود و همه فقیر شوند، می‌توان با بهره‌گیری از طبیعت به حیات ادامه داد اگر فرهنگیان حرف جدیدی تولید نکنند، زندگی می‌تواند حتی در کمبود اندیشه‌های والا ادامه پیدا کند اما اگر طبیعت نابود شود، به راستی چگونه می‌توان به زندگی ادامه داد؛ پس بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم!

گزارش از: امین شبانی- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 565126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.