از جان سخت تا جنابِ عالی و مراسم پرحاشیه اسکار

در گذشت رضا براهنی، جان سخت خداحافظی کرد، جناب عالی اولین سریال اختصاصی تلوبیون و معرفی برندگان اسکار نود و چهارم را در بسته خبری فرهنگ و هنر ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت، خبر درگذشت رضا براهنی، خداحافظی جان سخت از سینما، معرفی اولین سریال اختصاصی تلوبیون با جناب عالی و معرفی برندگان نود و چهارمین دوره جوایز اسکار از دیگر خبرهای داغ این هفته بود. امروز مهم‌ترین رویدادهای خبری در حوزه فرهنگ و هنر را مرور می‌کنیم.

در گذشت رضا براهنی

رضا براهنی، نویسنده، شاعر و نظریه‌پرداز نام‌آشنای ایران روز، جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

اکتای براهنی، فرزند این استاد زبان و ادبیات پارسی، با انتشار خبر درگذشت پدرش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به تاریخ پنجم فروردین ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد. از جمله رمان‌های بسیار خوانده شده رضا براهنی (زاده بیست‌ویکم آذر ۱۳۱۴) می‌توان به «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» اشاره کرد، «طلا در مس»، «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «تاریخ مذکر» نیز از جمله آثاری بودند که رضا براهنی در حوزه نقد ادبی نوشت. در حوزه شعر نیز «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» و «اسماعیل» نوشته رضا براهنی بارها و بارها خوانده شدند و مورد بحث قرار گرفتند.

جان سخت خداحافظی کرد

خانواده بروس ویلیس اعلام کردند این بازیگر آمریکایی آلمانی تبار در پی ابتلاء به زبان‌پریشی از دنیای بازیگری کناره‌گیری می‌کند. زبان‌پریشی یک اختلال زبانی ناشی از آسیب به مغز است که بر قابلیت فرد مبتلا در برقراری ارتباط اثر می‌گذارد.

اعضای خانواده این بازیگر ۶۷ ساله با انتشار یک بیانیه مشترک در شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشتند: خطاب به تمام طرفداران شگفت‌انگیز بروس، ما به عنوان یک خانواده می‌خواستیم این خبر را با شما به اشتراک بگذاریم که بروس عزیز ما کمی کسالت داشت و این اواخر پزشکان در او بیماری زبان پریشی را تشخیص دادند که بر قابلیت‌های شناختی وی اثر گذاشته است. به همین خاطر بروس پس از بررسی و تفکر فراوان از حرفه بازیگری که خیلی برایش اهمیت داشت، کناره‌گیری می‌کند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: خانواده ما دوران چالش برانگیزی را پشت سر می‌گذارد و ما قدردان عشق، همدردی و حمایت مستمر شما هستیم.

بروس ویلیس حرفه بازیگری را از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی با بازی در فیلم‌هایی چون حکم (۱۹۸۲، سیدنی لومت) آغاز کرد و یک دهه بعد با بازی در نقش جان مک کلین در فیلم اکشن جان سخت به شهرت جهانی رسید. در طول چهار دهه فعالیت هنری، فیلم‌های ویلیس در مجموع بیش از ۵ میلیارد دلار در جهان فروش کرده‌اند. این ستاره هالیوودی که ۵ نامزدی برای جایزه گلدن گلوب و سه نامزدی برای جایزه امی را در کارنامه دارد، در مجموع در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی بازی کرده که از آن جمله می‌توان به داستان عامه پسند، آرماگدون، لوپر و حس ششم اشاره کرد.

جناب عالی اولین سریال اختصاصی تلوبیون

مجموعه طنز سیاسی- اجتماعی «جنابِ عالی» که پیش از این قرار بود در ایام نوروز ۱۴۰۱ از رسانه ملی پخش شود، اکنون از چهاردهم فروردین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به عنوان اولین اثر نمایشی اختصاصی تلوبیون پلاس، از طریق این سامانه عرضه خواهد شد. همزمان با مشخص شدن وضعیت پخش این سریال، از پوستر رسمی آن با طرحی از حامد مسعودی‌فر رونمایی به عمل آمد.

جنابِ عالی به تهیه کنندگی مصطفی رضوانی، کارگردانی عادل تبریزی و نویسندگی مشترک عادل تبریزی و رؤیا خسرونجدی، در ١٣ قسمت تولید شده و با زبانی طنز به مشکلات نظام اداری و سیاسی کشور می‌پردازد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: امیرعلی با مدرک دکترا، در جستجوی شغلی آبرومند است که سرنوشت او را در معرض انتخابی سخت قرار می‌دهد.

امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه، سروش طاهری، محمد الهی، امیرمحاسبتی، ایمان اسماعیل‌پور، کیوان صباغ، جواد سلطانی، بلور سادات کسائیان با حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری ترکیب بازیگران این سریال را شکل می‌دهند. جزئیات بیشتر از نحوه و زمان پخش این سریال در سامانه تلوبیون‌پلاس بزودی منتشر می‌شود.

معرفی برندگان اسکار نودوچهارم

اسکار نود و چهارم خیلی بی‌سروصداتر از مراسم دیگر برگزار شد و برندگان طبق همه حدس و گمان‌های چند روز اخیر انتخاب شدند. همیشه مراسم جوایز آکادمی لحظه‌های شوکه‌کننده‌ای دارد، اما هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که اوضاع چقدر دراماتیک خواهد شد و ویل اسمیت به کریس راک سیلی خواهد زد.

موضوع سیلی زدن ویل اسمیت وقتی پیش آمد که کریس راک کمدین روی صحنه رفت و گفت منتظر اکران فیلم بعدی «جی‌آی جین ۲» است. وی به‌طور غیرمستقیم به همسر ویل اسمیت اشاره کرد که مدتی است به دلیل بیماری موهای سرش را از ته می‌تراشد. واکنش ویل اسمیت به این صحبت این بود که برخواست و خیلی آرام روی صحنه رفت و یک سیلی محکم به گوش کریس راک نواخت. رفتار او آنقدر کنترل شده بود که سالن را موج خنده برداشت و مهمانان تصور کردند با یک برنامه شوخی از پیش تعیین شده رو به رو شده‌اند. در هر حال در فاصله آگهی دنزل واشینگتن سعی کرد وی را آرام کند و وقتی اسمیت برای گرفتن جایزه اسکار روی صحنه رفت از آکادمی به دلیل این رفتارش عذرخواهی کرد و گفت گاهی عشق بر منطق غلبه می‌کند.

اما در نهایت، غیر از آن مسئله سورپرایزهای زیادی در ارتباط با اهدای جوایز شکل نگرفت و بیشتر جوایز به ویژه در بخش‌های بازیگری به افرادی اهدا شد که از قبل پیش‌بینی می‌شد.

اپل تاریخ‌ساز شد و با فیلم «کودا» تبدیل به نخستین سرویس استریمینگی شد که توانسته جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود کند. این فیلم همچنین برنده جوایز بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مرد مکمل برای تروی کوتسور شد که اولین برنده ناشنوای این بخش بود.

یکی از فیلم‌هایی که کم‌تر از آنچه تصور می‌شد جایزه گرفت وسترن «قدرت سگ» جین کمپیون بود که با بیشترین تعداد نامزدی‌ها یعنی ۱۲ نامزدی وارد مراسم شد اما فیلم در نهایت فقط جایزه کارگردانی را برای کمپیون به ارمغان آورد. در عوض بیشترین جوایز اسکار به «تل‌ماسه» رسید و با وجود اینکه تعجب‌برانگیز نبود که گرگ فریزر برای آن فیلم برنده جایزه فیلمبرداری شود باید اذعان کرد آری وگنر هم در «قدرت سگ» کار فوق‌العاده‌ای انجام داده بود.

کنت برانا برای «بلفاست» نخستین اسکار خود را در بخش فیلمنامه اوریجینال برد که تا حدی تعجب‌برانگیز بود چون چهره‌های بزرگ دیگری هم در این بخش حضور داشتند. پل توماس اندرسون برای «پیتزای شیرین بیان» خود بفتا برده بود و «به بالا نگاه نکن» آدام مک‌کی جایزه انجمن نویسندگان را به خود اختصاص داده بود.

فیلم انیمیشن مستند دانمارکی «فرار کن» در سه بخش مختلف فیلم سینمایی مستند، انیمیشن مستند و فیلم بین‌المللی نامزد شده بود و از این حیث تاریخ‌ساز بود. اما در نهایت این فیلم نتوانست در هیچ بخشی برنده شود.

از مدتی قبل اعلام شده بود قرار است در مراسم اسکار تجلیلی به مناسبت ۶۰ سالگی جیمز باند انجام شود و احتمالات بی‌پایان به نظر می‌رسید. مثلاً کدام بازیگران قبلی باند قرار بود حاضر شوند یا پل مک‌کارتنی می‌آید تا آهنگ برنده اسکارش را بخواند؟ شاید یک باند جدید معرفی شود؟ اما در نهایت هیچ مهمان ویژه‌ای برای این مناسبت حضور پیدا نکرد و فقط یک کلیپ کمتر از دو دقیقه‌ای توسط مجموعه‌ای از ورزشکاران معرفی و پخش شد که هیچ ارتباطی با این فیلم‌ها نداشتند.

یکی از نکات ویژه مراسم اسکار این بود که فیلم‌های زک اسنایدر در ۲ بخش توانستند از طریق پروسه رأی‌گیری که در توئیتر برگزار شده بود بیشترین آرای مخاطبان را به خود اختصاص دهند. کات اسنایدر از «لیگ عدالت» برنده بیشترین لایک‌ها شد و از «انتقام‌جویان» و «اسپایدرمن» پیشی گرفت و جایزه محبوب هواداران هم به «ارتش مردگان» اسنایدر رسید که توانست فیلم‌هایی چون «سیندرلا» و «اسپایدرمن» را شکست دهد.

در نهایت، در بخش آهنگ اوریجینال که چهره‌های مهمی در عرصه موسیقی از جمله بیانسه را در خود داشت، لین مانوئل میراندا نتوانست برای آهنگش در فیلم «انکانتو» برنده اسکار شود و مجموعه جوایز خود را تکمیل کند. در نهایت بیلی آیلیش و برادرش فینیاس توانستند به خاطر آهنگ‌شان برای فیلم جیمز باند برنده جایزه شوند.

کد خبر 565112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.