از مربیگری رونالدو و حضور در آسیا تا نیمکت سپاهان

مربی باسابقه پرتغالی پس از انجام مذاکره با محرم نویدکیا به عنوان مربی به کادر فنی تیم فوتبال سپاهان اضافه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته باشگاه سپاهان اعلام کرد که مربی باسابقه پرتغالی، لوئیس مارتینز با نظر محرم نویدکیا به کادر فنی این تیم اضافه شده و در ادامه مسیر به طلایی‌پوشان برای دیدارهای باقی مانده لیگ برتر و همچنین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کمک می‌کند.

لویس مارتینز سابقه مربیگری در تیم‌هایی مانند اسپورتینگ لیسبون، اسپورتینگ کلاب، پورتیموننزه و براگا پرتغال، تاتنهام انگلستان، زنیت سنت پترزبورگ روسیه، الاهلی عربستان و تیم ملی عربستان را در کارنامه خود دارد و حالا ماجراجویی جدیدی را در ایران و با محرم نویدکیا آغاز کرده است. پیش از این و پس از ماجراهای مربوط به استعفای محرم نویدکیا، علیرضا مرزبان و محمود کریمی به‌عنوان دو عضو مهم کادر فنی سپاهان از این تیم جدا شده بودند.

اضافه شدن یک عضو با تجربه به کادر فنی سپاهان می‌تواند به محرم نویدکیا در آینده کمک‌های شایانی بکند؛ خصوصاً اینکه مارتیز با بازیکنان بزرگی کار کرده و استعدادهای تراز اولی به فوتبال کشورش یعنی پرتغال معرفی کرده است.

 از مربیگری رونالدو و حضور در آسیا تا نیمکت سپاهان

مربیگری و پرورش کریستیانو رونالدو

مارتینز تجربیات فراوانی را با خود به اصفهان آورده و عناوین قهرمانی ملی با تیم‌های زیر ۱۷ و ۱۹ سال اسپورتینگ لیسبون به دست آورده است. با این حال شاید مهمترین اتفاق دوران مربیگری او، نه تنها قهرمانی با تیم اسپورتینگ بلکه پرورش استعدادهای درخشان و بزرگی مانند کریستیانو رونالدو و نانی بوده است.

مارتینز کار خود در اسپورتینگ را از سال ۲۰۰۱ با سرمربیگری تیم رده زیر ۱۷ سال آغاز کرد. سپس مربی تیم زیر ۱۹ ساله‌ها شد و یک بار دیگر به رده سنی زیر ۱۷ سال برگشت تا کمک مربی این تیم باشد. اما در سال ۲۰۰۶ وی به عنوان سرمربی تیم زیر ۱۹ ساله‌های اسپورتینگ لیسبون پرتغال منصوب شد و در سال‌های حضور این مربی به عنوان یکی از ارکان اصلی تیم‌های پایه اسپورتینگ، کریستیانو رونالدو، فوق ستاره پرتغالی نیز در این باشگاه حضور داشت و به نوعی مربی کنونی سپاهان از مربیان اول رونالدو در دوران فوتبال حرفه ای وی بوده است.

نانی، ستاره دهه قبل فوتبال اروپا و باشگاه منچستر یونایتد و همچنین ژائو موتینیو، هافبک مطرح پرتغالی که بارها در تیم ملی این کشور نیز بازی کرده از بازیکنان دیگری هستند که در رده‌های پایه زیر نظر مارتینز کار کرده‌اند.

حضور سینوسی در پورتیموننزه و براگا

در سال ۲۰۰۶ مارتینز تجربه دیگری در فوتبال پایه به کارنامه خود اضافه کرد. وی اگرچه موفق شد با پورتیموننزه قهرمان رده زیر ۱۷ سال در جام آلگاروه شود، اما میانگین یک امتیاز در هر مسابقه را ثبت کرد. او در ۱۷ بازی هدایت این تیم را بر عهده داشت و آمار ۴ پیروزی، ۵ تساوی و ۸ شکست را در لیگ دسته دو پرتغال به ثبت رساند.

مارتینز طی چند سال بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرد و اگر چه با تیم اول اسپورتینگ لیسبون در سال ۲۰۰۴ به فینال جام یوفا رسید اما نمایش درخشانی در پورتیموننزه نداشت و نهایتاً در سال ۲۰۰۸ به عنوان سرپرست تیم جوانان براگا انتخاب شد.

آشنایی با فوتبال آسیا در عربستان

مارتینز دو سال را در عربستان سعودی به عنوان مربی تیم ملی گذراند به جایگاه در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان این کشور رسید. او در راه صعود نافرجام به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دستیار فرانک رایکارد، سرمربی سابق بارسلونا بود. او تنها در ۸ بازی رایکارد را همراهی کرد و پیش از این سرمربی مطرح هلندی، با خوزه پسیرو به مدت ۹ بازی همکاری کرد. بعد از خروج رایکارد از تیم ملی عربستان، مارتینز در ۲ بازی نیز با ناصر الجوهر همکاری کرد.

حضور روی نیمکت تیم ملی عربستان باعث شد تا لوئیس مارتینز به کار خود در این کشور ادامه دهد و این مربی پرتغالی یک سال سرمربی تیم زیر ۲۳ سال الاهلی عربستان و آن‌ها را به عنوان قهرمانی کشور رساند.

 از مربیگری رونالدو و حضور در آسیا تا نیمکت سپاهان

همکاری دراز مدت با ویاش بواش

مربی جدید سپاهان از سال ۲۰۱۲ با ویاش بواش وارد همکاری شد و به جای جو جوردن روی نیمکت تاتنهام نشست. ویاش بواش که در آن زمان جایگزین هری ردنپ در تاتنهام شد، از ابتدای سال ۲۰۱۲ روی نیمکت تاتنهام نشست و همکاری او با سفیدپوشان لندن تا پایان سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. مارتینز در این مدت در ۸۰ بازی کمک مربی تاتنهام بود. سرمربی پرتغالی سال ۲۰۱۲ را با حضور در جایگاه پنجم جدول لیگ برتر انگلستان به پایان رساند و توانست آمار ۱.۷۸ میانگین امتیاز را ثبت کند. فصل بعدی حضور ویاش بواش در تاتنهام در حالی سپری شد که او پس از ۲۶ بازی جای خود را به تیم شروود داد. در آن فصل نیز تاتنهام با ویاش بواش و مارتینز آمار ۱۸ برد، ۳ تساوی ۵ شکست را ثبت کرد.

ویاش بواش که از همکاری با هموطن خود راضی بود، پس از پیوستن به زنیت سن پترزبورگ، مارتینز را نیز به روسیه برد و به عنوان کمک مربی خودش منصوب کرد. زنیت در آن فصل کار خود را با نایب قهرمانی لیگ روسیه به اتمام رساند و سرمربی پرتغالی تنها ۹ بازی روی نیمکت این تیم روسی نشست. با این حال وی فصل بعدی را نیز در این تیم گذراند و توانست با کمک لوئیس مارتینز به قهرمانی لیگ روسیه دست یابد. در مجموع مارتینز ۱۰۱ بار به عنوان کمک مربی در کنار ویاش بواش نشست و زنیت را رهبری کرد.

بازگشت به اسپورتینگ با مربیگری و مدیریت فنی

مارتینز در سال ۲۰۱۸ به باشگاه اول خود یعنی اسپورتینگ بازگشت و به عنوان مدیر آکادمی این باشگاه منصوب شد. او سپس دو سال مربیگری تیم دوم اسپورتینگ و تیم زیر ۲۳ ساله‌های این باشگاه را بر عهده داشت. عملکرد او هیچگاه به عنوان سرمربی در تیم دوم اسپورتینگ خوب نبود و در ۵۴ مسابقه‌ای که روی نیمکت این تیم نشست ۱۹ برد، ۱۳ تساوی و ۲۲ شکست را تجربه کرد.

اگرچه مارتینز به عنوان سرمربی نتوانست به جایگاه قابل توجهی برسد، اما به عنوان کمک مربی وظیفه خود را در تیم‌هایش به خوبی انجام داد. بازیکنان مطرحی در زمان حضور او روی نیمکت اسپورتینگ برای اولین بار بازی‌های خود را در رده سنی بزرگسالان انجام دادند که رافائل لیائو، مهاجم کنونی تیم میلان، از جمله آن‌هاست. مارتینز همچنین سابقه پرورش و مربیگری مریح دمیرال، مدافع اسبق یوونتوس را در کارنامه دارد.

آخرین کارت محرم

نویدکیا که در مدت زمان خود در سپاهان همواره حمایت هواداران را در کنار خودش احساس کرده، به دلیل عدم کسب نتایج رضایت بخش به زعم خود، از سرمربیگری سپاهان در میانه فصل جاری استعفا کرد. با اصرار مدیریت باشگاه او به تیم بازگشت اما کادرفنی او راهشان را از وی جدا کردند. حالا شاید محرم در مهمترین مقطع مربیگری خود در سپاهان قرار گرفته باشد؛ لوئیس مارتینز آخرین کارت او برای بازی کردن است و این مربی پرتغالی یا تاس محرم را جفت شش می‌کند و یا آخرین تلاش بیهوده برای خروج از منجلاب نتیجه نگرفتن لقب خواهد گرفت.

کد خبر 564974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.