همه چیز درباره ی شغل نگهبانی و حراست (بررسی مزایا و معایب)

‌وظیفه اصلی نگهبان یا حراست معمولاً حفاظت از یک شخص، سازمان یا اموال و دارایی‌ها، در صورت وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی، سرقت، خرابکاری و فعالیت‌های غیرقانونی است.

سایر وظایف این افراد شامل نظارت بر منطقه‌ای خاص، مقابله با افراد خرابکار یا دزدها و ارائه گزارش از جزئیات هر اتفاق به مدیر مربوطه است.

در این مقاله قصد داریم برای آشنایی با شغل نگهبانی و حراست، درباره میزان حقوق، شرح وظایف، مهارت‌های موردنیاز و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

شرح وظایف حراست و نگهبان

نگهبانان بسته به آن‌که از چه چیز یا چه کسی مراقبت می‌کنند، ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشند. بااین‌حال، برخی از رایج‌ترین وظایف و مسئولیت‌های این افراد عبارت‌اند از:

  • حفاظت از اموال و دارایی‌های کارفرما و حیثیت افراد سازمان
  • نظارت بر زنگ‌های هشدار و دوربین‌های مداربسته
  • کنترل دسترسی و ورود و خروج کارکنان، بازدیدکنندگان و وسایل نقلیه
  • حفاظت از سازمان با انجام بررسی‌های امنیتی در یک منطقه مشخص
  • اشراف اطلاعاتی کامل بر فعالیت‌های اطراف برای پیشگیری از وقوع حوادث
  • انجام سلسله مراتب برای ارائه گزارش‌های جامع و اطلاع رسانی به مدیر مربوطه از فعالیت‌های روزانه
  • ·گشت زنی و نظارت بر فعالیت‌ها در محل شرکت برای اطمینان از امنیت محیط
  • اخراج متخلفان و بازداشت خرابکاران با رعایت قوانین قبل از ورود مراجع ذی‌ربط برای تحویل آن‌ها
  • بررسی افراد با دستگاه‌های اشعه ایکس و فلزیاب‌ها

شرایط استخدام نگهبان و حراست چیست؟

با مشاهده آگهی‌های استخدام نگهبان در تهران و شهرهای مختلف در سایت‌های کاریابی، می‌توان به‌طور خلاصه شرایط استخدامی زیر را برای این شغل بیان کرد:

  • مسلط به اصول نگهبانی و توانایی فیزیکی
  • سلامت کامل جسمانی
  • آشنایی با اصول دفاع شخصی
  • کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان

میزان حقوق شغل حراست و نگهبان چقدر است؟

میزان حقوق و مزایای نگهبان بسته به سابقه کاری و توانمندی‌های او متفاوت است. همچنین در شهرهای مختلف ایران معمولاً حقوق متفاوتی به افراد نیز پرداخت می‌شود. بر اساس گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، میانگین حقوق دریافتی خالص نگهبان در شهرهای مختلف ایران به شرح زیر است:

شهر

میزان حقوق (میلیون تومان)

تهران

۴.۸

شهرهای بزرگ

۴.۲

شهرهای کوچک

۴.۲

در کشورهای خارجی، میزان حقوق نگهبان و حراست در کشورهای آمریکا، استرالیا، سوئیس، انگلستان و فرانسه بالاترین میزان است. در کشور آمریکا میانگین حقوق دریافتی سالیانه نگهبان ۳۷ هزار دلار است.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل نگهبانی و حراست

هر شغلی نیاز به مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارد که با شناخت آن‌ها و کار کردن روی نقاط ضعف، می‌توان این مهارت‌ها را در خود تقویت کرد. در ادامه قصد داریم مهارت‌ها و ویژگی‌های موردنیاز برای شغل نگهبانی و حراست را نام ببریم.

مهارت‌های ارتباطی

برقراری ارتباط مؤثر یک مهارت حیاتی در زندگی است و می‌تواند به انجام وظایف روزانه نگهبان نیز کمک کند. مسئول حراست با داشتن مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری قوی، می‌تواند به جلوگیری از بروز مسائل یا مشکلاتی که به دلیل عدم ارتباط واضح ایجاد می‌شوند، کمک کند. همچنین حراست اماکن معمولاً اولین کسانی هستند که با مهمانان و ارباب رجوع ملاقات می‌کنند و به همین دلیل باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشند.

هوشیاری

ازآنجایی‌که شغل نگهبان و مسئول حراست معمولاً به‌صورت شیفتی است و اغلب آن‌ها در شیفت شب نیز فعالیت می‌کنند، باید همیشه هوشیار باشند. در حقیقت یک نگهبان و مأمور حراست به‌عنوان چشم مدیر مجموعه و سازمان فعالیت می‌کند. همچنین این افراد باید تا حد امکان از عواملی که ممکن است باعث حواس‌پرتی شوند، دوری کنند.

دانستن قوانین امنیتی

دانستن قوانین و پروتکل‌های امنیتی می‌تواند به حفظ و بهبود امنیت یک مکان کمک کند. همچنین می‌تواند واکنش‌های اضطراری در زمان وقوع یک حادثه را نیز تسریع کند؛ زیرا تمامی پرسنل حراست به شیوه‌ای مشابه عمل می‌کنند و همین امر حادثه را سریع‌تر رفع و رجوع خواهد کرد.

توانایی جسمانی

توانایی جسمانی از ملزومات شغل نگهبانی و حراست است؛ زیرا این افراد همیشه احتمال برخورد با افراد خرابکار یا خطرناک را دارند و به همین دلیل باید همیشه آماده باشند.

رهبری و کار تیمی

بسیار مهم است که مسئول حراست، مهارت کار تیمی و رهبری را بلد باشد؛ زیرا در بسیاری از موارد نگهبانان بخش‌های مختلف باید با یکدیگر هماهنگ شوند و همکاری کنند و به همین دلیل نیاز به روحیه رهبری و کار تیمی دارند. همچنین این افراد باید بلد باشند در چه زمانی با اعتماد به نفس و قاطعانه عمل کنند و در چه زمانی انعطاف به خرج دهند.

دقت به جزئیات

توجه به جزئیات می‌تواند به حفظ یکپارچگی حراست و نگهبانی از یک مکان کمک کند. نگهبانان نه‌تنها باید بر فعالیت‌های فیزیکی یک مرکز نظارت داشته باشند، بلکه در مواقعی نیاز است اسناد و مدارک شناسایی افراد را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد خرابکار وارد آن مکان نمی‌شوند. تمامی این موارد به حفظ امنیت تأسیسات و اماکن کمک خواهد کرد.

مزایا و معایب شغل نگهبانی

هر شغلی مزایا و معایب خاص خودش را دارد که قبل از ورود به آن شغل باید از تمامی آن‌ها آگاه باشیم. در ادامه مزایا و معایب شغل نگهبانی و حراست را به‌طور کامل با هم بررسی می‌کنیم.

ساعات کاری منعطف

بسیاری از نگهبانان در شغل خود می‌توانند ساعات یا برنامه زمانی منعطف داشته باشند. همچنین برخی از مأموران حراست که به‌صورت قرارداد پیمانکاری فعالیت می‌کنند، می‌توانند برنامه زمانی خود را به‌دلخواه و بر اساس اولویت‌های زندگی شخصی خود تنظیم کنند.

عدم نیاز به مدرک تحصیلی

شغل نگهبانی و حراست معمولاً نیازی به تحصیلات دانشگاهی و مدرک خاصی ندارد و بسیاری از این افراد با حداقل مدرک دیپلم نیز استخدام می‌شوند. همچنین سایر آموزش‌های موردنیاز برای نگهبانان قبل از شروع کار یا در حین کار به آن‌ها یاد داده می‌شود.

تنوع وظایف کاری

نگهبانان و مأموران حراست بسته به نیاز کارفرما، معمولاً وظایف مختلفی را ایفا می‌کنند؛ به‌طوری‌که برخی اوقات نیاز به گشت زنی و بررسی نقاط مختلف ساختمان است و در برخی دیگر نیاز است که این افراد در یک مکان خاص مستقر شوند. همچنین گزینه‌های زیادی برای نگهبانان و نوع کار آن‌ها وجود دارد. به‌طور مثال برخی از مأموران حراست در مراکز تجاری یا ساختمان‌های مسکونی کار می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر در سازمان‌های دولتی یا مکان‌های حساس‌تر مشغول به کار هستند. علاوه بر تمامی این موارد، امنیت شغلی نگهبان نیز بسیار خوب است و همیشه نیاز به استخدام این افراد در هر مکانی وجود دارد.

دارای خطرات احتمالی

ازآنجایی‌که نگهبانان و مأموران حراست در مکان‌هایی مشغول به کار هستند که ممکن است کسانی دست به کارهای خلاف بزنند، می‌توان گفت ماهیت شغل این افراد نیز به همین دلیل خطرناک است. البته آموزش مؤثر این افراد بسیاری از خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد.

کار در شب یا تعطیلات

اگرچه بسیاری از نگهبانان در انتخاب برنامه‌های خود انعطاف‌پذیری دارند، ممکن است زمان‌هایی نیاز به کار شبانه‌، آخر هفته‌ها یا تعطیلات نیز داشته باشند. در حقیقت بسیاری از نگهبانان به‌صورت شیفتی کار می‌کنند و به همین دلیل نیاز است تا برخی اوقات شب‌ها نیز مشغول فعالیت نگهبانی باشند.

کار در شرایط سخت

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که نگهبانان و مأموران حراست باید در فضای باز کار کنند که در مواقع بارانی و سرد فعالیت را برای آن‌ها سخت‌تر خواهد کرد. همچنین نگهبانانی که در محیط کاری آزمایشگاه‌ها یا تأسیسات تولیدی کارخانه‌های شیمیایی فعالیت می‌کنند، ممکن است در معرض استشمام مواد خطرناک قرار بگیرند.

جمع‌بندی

نگهبان و مأمور حراست وظیفه حفاظت و دفاع از اموال و دارایی‌های شخصی یا عمومی را در برابر مجرمان یا حوادث غیرمنتظره مانند آتش‌سوزی بر عهده دارد. برای استخدام در این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی نیست؛ اما برخی از کارفرمایان از نگهبانان انتظار دارند که اصول دفاع شخصی را بلد باشند. میزان حقوق این شغل بسته به شهر محل کار و میزان مهارت‌ها متفاوت است و می‌توان گفت که میانگین حقوق دریافتی ماهیانه یک نگهبان در شهر تهران نزدیک به ۴.۸ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

این شغل مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ به‌طوری‌که داشتن وظایف متنوع، ساعات کار منعطف و عدم نیاز به مدرک تحصیلی از مزایای این شغل و خطرات احتمالی، کار در شرایط سخت و کار کردن در تعطیلات یا شب‌ها از معایب این شغل محسوب می‌شوند.

کد خبر 564932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.