گرانی دارو دور از انتظار نیست/ سکوت نمایندگان اصفهان به ضرر شهر بوده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بحث‌های مربوط به ارز ترجیحی، گرانی دارو دور از انتظار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شیخی امروز _چهارشنبه دهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: نمایندگان وظیفه نظارتی خود را فراموش کرده و بیشتر درگیر حواشی شدند که این موضوع به ضرر مردم است؛ در حالی که نمایندگان موظف هستند دائماً در میان مردم باشند و مسائل و مشکلات را پیگیری کنند. اگر نمایندگان مجلس به وظایف خود عمل کنند می‌توانند مسئولان را به خط کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان به جز وظایف نظارتی خود، باید نگاه استانی و ملی داشته باشند، افزود: مسئله آب مهمترین مسئله استان اصفهان و یک مسئله مهم ملی است. وجود آب و هوای سالم جزئی مهم و جدایی‌ناپذیر از سلامتی است. در زمان شروع به کار در مجلس، هنوز رویکرد تخصصی برای رفع معضل آب و هوا وجود نداشت، در همین راستا فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم تشکیل و وظایفی برای دستگاه‌هایی که در آلودگی هوا و کنترل آن ایفای نقش می‌کنند، تعیین شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر نمایندگان مجلس تصور دقیقی از شرایط و بحران‌هایی همچون آلودگی هوا و آب اصفهان ندارند، این تصور وجود داشت که مسائل گفته شده زینتی است و هنوز مشخص نبود که حیات اصفهان به رفع این مشکلات گره خورده است.

ضرورت ایجاد نگاه ملی برای رفع مشکل آب و حفظ اقلیم

شیخی اضافه کرد: حقابه کشاورزان و شرب سال‌ها است در اصفهان نادیده گرفته شده است. ریشه مشکل زاینده‌رود سیاست‌گذاری‌های اشتباه و سیاست‌مداران کم‌توان بوده که مانع رفع بحران آب اصفهان شده است و در نتیجه تعادل زیستی اصفهان برهم خورده و اقلیم منطقه را تغییر داده است.

وی افزود: از مجموع ۱۳ اقلیم گیاهی دنیا، ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد. با توجه به این موضوع، می‌توان با گسترش صنعت گیاهان دارویی از اقتصاد نفتی عبور کرده و اقتصاد دانش‌بنیان و غیرنفتی را عملی کرد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بازدیدی که نمایندگان و اعضا فراکسیون زنان، محیط‌زیست و بهداشت مجلس از اصفهان و وضعیت تالاب گاوخونی داشتند، این تصور تغییر کرد و متوجه شدند که مشکل آب اصفهان زینتی نبوده و به معیشت مردم گره خورده است. ایجاد نگاه ملی برای حل مشکل آب و حفظ اقلیم در بین مسئولان و نمایندگان مجلس امری ضروری است.

شیخی اضافه کرد: به دلیل نگاهی که تاکنون در بین مسئولان غیرمتخصص وجود داشته است، شرایط طبیعت تغییر داده شده که تبعات غیرقابل جبرانی همچون افزایش دو درجه‌ای دما و فرونشست زمین را به دنبال داشت. نگاهی فرا استانی و کلان ملی برای تأمین منافع مردم و نگهداشت منابع طبیعی در این مسئله باید شکل گیرد تا بتوان از ایجاد بیماری‌های خطرناک ناشی از این مشکلات، جلوگیری کرد.

آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی عامل افزایش بیماری‌ها

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی، بیماری سرطان در بین مردم از جمله، اصفهان شیوع یافته است. در همین راستا برای پیشگیری و غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بین زنان، پیگیری‌های لازم در حال انجام است. طرح ملی پیشگیری از سرطان سینه آغاز به کار کرد که پایلوت اجرای آن اصفهان است. در بودجه ۱۴۰۱ هم پژوهشکده سرطان موظف شد اقدامات لازم برای این طرح را انجام دهد. ۴۰ درصد از سرطان‌های شایع زنان با اجرای این طرح کنترل خواهد شد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شعار سال باید در سیاست‌گذاری و اجرا شکل بگیرد. در همین راستا طرح جهش دانش بنیان ارائه شد که در بودجه ۱۴۰۱، رقم قابل توجهی به این طرح اختصاص یافته است تا حمایت‌های قانونی لازم برای شتاب گرفتن تولید شکل بگیرد. بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان از حاشیه فرایند تولید خارج شده و به جریان اصلی تولید در کشور وارد می‌شوند.

شیخی اضافه کرد: ایجاد اشتغال، کمک به استارتاپ‌ها، توسعه فعالیت دانش بنیان‌ها و مقابله با آثار سو تحریم‌ها از جمله اهداف این طرح است. پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرایی، امکان هزینه‌بخشی از درآمد و امکانات مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و واگذاری دستاوردهای پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به دانش بنیان‌ها از جمله اقداماتی است که در این طرح برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها انجام می‌شود.

لزوم بهبود خدمات بیمه تأمین اجتماعی برای بازنشستگان

وی در ادامه گفت: باید بپذیریم که بازنشستگان قشر با تجربه‌ای هستند که نباید به آنها به عنوان افراد از کارافتاده نگاه شود. در صورتی که این افراد سلامت جسمی دارند باید از تجربه آنها هم استفاده شود. خدمات بیمه تأمین اجتماعی برای بازنشستگان باید بهبود یابد.

شیخی اضافه کرد: بیمارستان تأمین اجتماعی در اصفهان مناسب نیست در این راستا با پیگیری‌های انجام شده، مجوز تشکیل بیمارستان میلاد در شهرک شهید کشوری صادر شد و به زودی شاهد کلنگ‌زنی این بیمارستان خواهیم بود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین با توجه به جمعیت رو به افزایش بهارستان و نبود امکانات بیمارستانی در آن، مجوز ساخت بیمارستان در این شهر صادر شده است، در این رابطه زمین این بیمارستان به شهرداری بهارستان تحویل داده شده و ساخت آن نیز پیگیری خواهد شد.

شیخی اضافه کرد: در ورزنه هم با توجه به فاصله زیاد با اصفهان، نیازمند ساخت بیمارستان هستیم. پیگیری‌های لازم انجام شده و بودجه لازم برای آن تخصیص یافته است. بیش از ۸۰ درصد مراحل اجرایی این بیمارستان انجام شده و پیگیر تأمین بودجه برای تکمیل آن هستیم.

نبود‬ نگاه تخصصی در ‬ انتصابات

وی در ادامه تصریح کرد: کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مشکلاتی که در قیمت دارو وجود دارد، در کمیسیون بهداشت و درمان شکل گرفت و دیوان محاسبات و سازمان غذا و دارو مکلف به ارائه گزارشاتی شدند. البته با توجه به بحث‌های راجع‌به ارز ترجیحی، گرانی دارو دور از انتظار نیست کما اینکه تاکنون هم شاهد افزایش بسیار قیمت برخی از داروها بوده‌ایم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد به انتصابات نگاه تخصصی وجود ندارد و انتصابات جناحی است. تخصص، دانش و تعهد افراد به دلیل همسو نبودن جناح‌های سیاسی، نباید نادیده گرفته شود. مسئولان دولتی فرماندهان عملیات و مسئول اجرایی کردن برنامه‌های کلان کشور هستند. اکنون در شرایطی هستیم که به مسئولانی شجاع، کارآمد و متخصص نیاز داریم اما متأسفانه شاهد مسئولیت گرفتن افراد مناسبی نیستیم. حتی مراجع نظارتی هم بسیاری از این افراد را تأیید نکرده‌اند. مسئولان اجرایی مجوز برخی انتصابات با قبول مسئولیت را دارند و در برخی موارد شاهد چنین انتصاباتی بوده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود اقتدار در بین نمایندگان اصفهان و دفاع نکردن از حقوق اصفهان، گفت: بسیاری از نمایندگان هنوز به این بلوغ نرسیده‌اند که در برابر سخنان نماینده مردم اصفهان درباره برخوردار نبودن این شهر در مسائل زیستی و فرهنگی، عصبانی می‌شوند. البته در بسیاری از موارد، سکوت نمایندگان اصفهان به ضرر شهر بوده و حتی برخی از نمایندگان سایر شهرها در تصویب چنین لوایحی به نفع اصفهان اقدام کردند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل حضور نیافتن رئیس‌جمهور در اصفهان، اظهار کرد: نامه‌هایی به ایشان زده و دعوت انجام شده است، اما مهم‌ترین درخواست نمایندگان مجلس مدیریت منابع، انسانی، مالی، برنامه‌ریزی و مدیریت کلان کشور است. حتی اگر شاهد حضور ریاست جمهور در اصفهان نباشیم، لازم است مشکلات استان پیگیری و حل شود. حضور رئیس‌جمهور در اصفهان از جمله اولویت‌های ایشان بوده اما هماهنگی‌های لازم هنوز انجام نشده است.

رفع مشکل زاینده‌رود با ارائه هفت راهکار

شیخی گفت: مردم در جهت تهیه اقلام ضروری از جمله دارو نباید تحت فشار قرار گیرند. مجلس هر اقدامی لازم باشد را انجام می‌دهد تا نظارت کافی انجام شود. ارز ترجیحی تصمیم نادرستی بود که در دولت‌های گذشته گرفته شد که حذف آن اجتناب ناپذیر است. البته باید از ایجاد فساد در بخش‌های مختلف به ویژه دارو جلوگیری کرد.

وی درباره وضعیت زاینده‌رود، تصریح کرد: هنوز کارگروه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود پای کار نایستاده است. این مسئله باید توسط این کارگروه و به صورت ملی حل شود. در واقع مشکل زاینده‌رود با انجام هفت راهکار از جمله نگاه ستادی، غیرسیاسی و ملی به این مسئله، رفع می‌شود. در این راستا از ریاست جمهور در نامه‌ای درخواست و در پی آن تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود صادر شد.

پرداخت حقابه‌های کشاورزی در چندین نوبت به کشاورزان

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع پرداخت حقابه‌های کشاورزان پیگیری و تاکنون در چندین نوبت به کشاورزان پرداخت شده است. در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از پساب تصفیه استفاده شده که سهم ۵۰ درصدی از آب مورد استفاده این شرکت در سال گذشته داشته است.

شیخی درباره راهکارهای عملی شدن شعار سال تصریح کرد: اگر خودباوری و اتکا به توان داخل مورد توجه قرار گیرد، با کمک دانش بنیان‌ها می‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد. به عنوان نمونه در صنایع فولادی می‌تواند تولیداتی داشت که در سایر صنایع کشور هم مورد استفاده قرار گرفته و محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید شود.

وی درباره مازوت‌سوزی در اصفهان گفت: از دستگاه‌های مرتبط درخواست شده است زیرساخت لازم از جمله تولید منبع انرژی جدید و استفاده از فیلتر را فراهم کنند تا در زمستان آینده شاهد مازوت‌سوزی نباشیم.

به گزارش ایمنا، در انتشار اولیه به جای کلمه "بحث‌های" اشتباهاً کلمه " حذف" درج شده بود که بدینوسیله اصلاح می‌شود.

کد خبر 564879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.