روز توجه به طبیعت را به روز نابودی آن تبدیل نکنیم

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به رعایت چند نکته محیط زیستی به مناسبت سیزدهم فروردین‌ماه و همراهی شهروندان گفت: روز توجه به طبیعت را به روز نابودی آن تبدیل نکنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری اظهار کرد: سیزدهم فروردین‌ماه روز انس با طبیعت نامگذاری شده است، روزی که به رسم دیرین و سنت پدرانمان به دامان طبیعت پناه می‌بریم. سنتی نیک و زیبا که باید با نگاه مراقبت و حفاظت از محیط‌زیست برگزار شود؛ چراکه اگر در روز طبیعت اقدامات ما باعث آسیب به محیط‌زیست و تخریب آن شود، همان داشته‌های طبیعی و سرمایه‌های محیط‌زیستی برجای مانده نیز از بین خواهد رفت و روز توجه به طبیعت به روز نابودی آن تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به آموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی در راستای حفظ و حراست از طبیعت، افزود: با توجه به فصل گلدهی گیاهان و زایش حیوانات در فصل بهار، محل اسکان خود در روز طبیعت را طوری انتخاب کنیم که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد. همچنین از آزار و اذیت حیوانات خودداری کنیم و آرامش آن‌ها را برهم نزنیم.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: در روز طبیعت تا حد امکان از غذاهای آماده که نیاز به پخت ندارند استفاده و از روشن کردن آتش در کنار درختان صرف‌نظر کنیم. در صورت نیاز به آتش، حتی‌المقدور از زغال آماده به جای شکستن سرشاخه درختان و درختچه‌ها استفاده کرده و حتماً در انتها، خاکستر را با آب و خاک بپوشانیم تا به طور کامل آتش خاموش شود. همچنین در صورت مواجه شدن با هرگونه آتش‌سوزی در جنگل و بوستان‌ها، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند و در صورت لزوم به مراکز آتش‌نشانی یا منابع طبیعی اطلاع دهیم.

وی در خصوص مدیریت پسماند در روز طبیعت گفت: حتماً کیسه زباله جهت جمع‌آوری زباله‌ها در پایان روز همراه خود داشته باشیم و از رها کردن زباله‌ها در جنگل، ساحل، کنار رودخانه‌ها، مناطق کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی بپرهیزیم.

انصاری خودداری از هرگونه شکار و صید حیات‌وحش و حمل ادواتی چون تبر، اره و تور صیادی در روز طبیعت را از دیگر نکات مهم برشمرد و افزود: زیباتر است به جای شکار حیوانات و چیدن گل و گیاه، با ثبت تصاویر، از آن‌ها لذت ببریم. همچنین ماهی قرمز سفره هفت‌سین را در آب‌های جاری و رودخانه‌ها رها نکنیم؛ چراکه این ماهی غیربومی است و می‌تواند تهدیدی جدی برای اکوسیستم‌های طبیعی باشد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط‌زیست کشور عزیزمان نیازمند همراهی و احساس مسئولیت همه مردم است، گفت: خداوند را به واسطه نعمت‌های بی‌شماری که بی‌منت در اختیارمان قرار داده است شاکر باشیم و نگذاریم روزی فرا رسد که نتوانیم از مواهب این طبیعت زیبا بهره‌مند شویم. تلاش کنیم با دیدبانی طبیعت، این میراث گران‌بها را بدون آلودگی و تخریب به نسل‌های آتی و فرزندانمان هدیه دهیم.

کد خبر 564853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.