تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین؛ چشم‌انداز شورای ششم در اصفهان

شعار جدید سال نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد که به عنوان نقشه راه برای رسیدن به تولید داخلی و اشتغال‌زایی در کشور هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید با شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری شد؛ شعاری که نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد و نقشه راه تولید و اشتغال است.

نکته حائز اهمیت این است که برای رسیدن به تولید و اشتغال بر اساس دانش روز باید دستگاه‌های ذی‌ربط نهایت تلاش و کوشش خود را به کار گیرند، البته برای تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی جامعه نیز نیازمند فرهنگ‌سازی و اصلاح برخی رویه‌های غلط است، تولید دانش‌بنیان می‌تواند اشتغال‌آفرین باشد، همچنین با کمک علم مشکلات شهری نیز عمیق‌تر و دقیق‌تر رفع خواهد شد.

برای بررسی بیشتر مسئله تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع چالش‌های شهر اصفهان و همچنین در مورد روند برنامه‌های ستاد نوروزی اصفهان با فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ستاد نوروزی اصفهان برای ارائه خدمات بهینه به مسافران نوروزی چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؟

طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تمام کشور از رفتن به مسافرت نوروزی منع بود و بعد از این مدت امسال اولین سالی بود که سفرهای نوروزی مجاز شده است، البته ستاد کرونا بسیار دیر وضعیت سفرهای نوروزی را مشخص و مجوز سفرها را اعلام کرد، اما در این مدت کم، آمادگی بسیار خوبی در ستاد نوروزی شهرداری اصفهان ایجاد شد، حجم مسافرت‌ها به اصفهان و آمار مراجعه‌کننده‌ها بسیار زیاد بوده است. با وجود زیرساخت‌هایی که در شهر اصفهان وجود دارد و بر اساس تجربه‌های قبل به نظر می‌آید ستاد نوروزی اصفهان در خدمات‌رسانی به مسافران نوروز عملکرد قابل قبولی را ارائه کرده است، مطابق گزارش‌ها و نظر سنجی‌هایی اعلام شده نتیجه حاکی از رضایت‌مندی مسافران نوروزی و قابل قبول بودن خدمات ستاد نوروزی اصفهان است.

تغییر فضای شهر اصفهان و زیباسازی آن برای نوروز امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در خصوص زیباسازی و فضاسازی‌هایی که در شهر اصفهان برای نوروزی امسال انجام گرفته بود بازخوردهای بسیار مثبتی به مدیریت شهری ارائه شده است، از جمله اینکه شهر فضای شادی را به خود گرفته، نشاط و رنگ و بوی نوروز حال و هوای شهروندان را بعد از گذر از موج‌های سخت اپیدمی کرونا تغییر داده است و امیدواریم که این فضاسازی امید و نشاط را در وجود تمام شهروندان و مسافران نوروزی زنده کرده باشد، لذا این اتفاق خوب باعث شود که سالی پررونق و با امید به آینده در شهر شروع شود و نویدبخش روزهای خوبی برای شهر اصفهان خواهد بود.

ضرورت‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در اصفهان چیست؟

اولین نکته‌ای که به ذهن هر شهروندی متبادر می‌شود، این است که از دیرباز اصفهان مهد علم، تمدن، هنر و صنعت بوده و امروز نیز این جایگاه را حفظ کرده است، کلان‌شهر اصفهان با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاهی و علمی خوبی که در این شهر فراهم شده است، می‌تواند سهم قابل توجهی در تحقق شعار امسال داشته باشد. امروزه دانشگاه‌های معتبر دنیا به سمت دانشگاه‌های نسل دوم و سوم حرکت می‌کنند و دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که باید نقش کارآفرینی خود را ایفا کند.

چه زمانی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین می‌شود؟

نکته مهم در مورد شعار امسال تولید دانش‌بنیان و اشغال‌آفرین است، اینکه تولید دانش‌بنیان باید به گونه‌ای باشد که زمینه اشتغال‌آفرینی را فراهم کند و زمانی تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین خواهد بود که به چرخه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، نه اینکه تنها تولید را مد نظر قرار دهیم، قطعاً چرخه تولید چرخه‌ای است که از یک ایده شروع می‌شود تا به یک محصول و بعد از محصول به بازاریابی، ردیابی و در نهایت به رفع مسئله‌، چالش یا معضلات منجر شود و گیرنده خدمت از ارائه آن رضایت داشته باشد، لذا اگر به تمام اصول و ارکان این چرخه دقت شود، اعتماد گیرنده خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز افزایش می‌یابد و گیرنده‌های خدمات به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان تمایل بیشتری نشان می‌دهند و این اتفاق موجب اشتغال‌آفرینی در جامعه خواهد شد.

آیا دانشگاه در کنار صنعت می‌تواند در رفع مشکلات شهری تأثیر داشته باشد؟

قطعاً در دانشگاه‌های نسل چهارم این برنامه فراتر پیش می‌رود و دانشگاه در کنار صنعت قرار می‌گیرد، این موضوع یعنی دانشگاه در کنار تولید علم در رفع مسائل جامعه و صنعت نقش کلیدی را ایفا می‌کند که با نوع نگاه دانشگاهی که در اصفهان وجود دارد و اهدافی که دانشگاه‌های نسل چهارم دارند، قطعاً به این مهم دست خواهیم یافت، ضروری است سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز با توجه به شعار امسال که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تعیین شده است، ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورند و برای تحقق و در مسیر منویات این شعار حرکت کنند.

چگونه می‌توان از ظرفیت افراد تحصیل‌کرده به ویژه بانوان در جهت تحقق شعار سال بهره‌مند شد؟

در حال حاضر جمعیت بالایی از افراد تحصیل کرده در شهر اصفهان وجود دارد و با توجه به شعار سال این افراد می‌توانند در راه تولید دانش‌بنیان قدم بگذارند، به ویژه بانوان فارغ‌التحصیل که مسئله اشتغال و اقتصاد را دارند و به دنبال راهکارهایی برای رفع مسائل اقتصاد خانواده خود هستند؛ مدل کار و اشتغال برای بانوان اغلب اشتغال‌های سطح بالایی نیست و قطعاً تحقق شعار سال می‌تواند با نگاه ویژه زمینه‌ای مناسب برای اشتغال‌آفرینی بانوان فارغ‌التحصیل ایجاد کند. در واقع ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان این امکان را می‌دهد که با بهره‌مندی از ظرفیت بانوان فارغ‌التحصیلان اصفهان در راستای تحقق شعار سال گام برداریم و این شرایط می‌تواند به رفع مسائل اقتصادی خانواده‌ها نیز کمک کند..

شورای ششم شهر اصفهان چه برنامه‌ای برای رفع چالش‌های شهری دارد؟

شهرداری و شورای ششم شهر اصفهان نیز در راستا تحقق شعار سال تسهیل‌گر و حمایت‌کننده خواهند بود، بازدیدهایی که اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان طی چندین بار از شهرک علمی و تحقیقاتی صنعتی داشته‌اند، در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهرک و همکاری‌های مشترک بین مدیریت شهری و شهرک علمی و تحقیقاتی بوده است. این بازدیدها برای این بوده است که از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت آنها در رفع مسائل مدیریت شهری و شهرداری اصفهان کمک گرفته شود و شورای ششم نیز به دنبال استفاده از ظرفیت‌های علمی برای یافتن راهکارهای مشترکی در راستای رفع چالش‌های شهری و مشکلات کلان‌شهر اصفهان است.

کد خبر 564786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.