زنگ مدارس دوباره به صدا در می آید

واکسیناسیون حداکثری و بهبود شرایط کرونایی در کشور باعث شد که ستاد ملی مبارزه با کرونا دستوری حضوری شدن تمامی مراکز آموزشی کشور را از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اوایل اسفند ۹۸ که سر و کله کرونا به کشورمان باز شد تا امروز، اکثر روزهای آموزش در کشورمان به صورت غیرحضوری گذشته است؛ آن روزهای اول، حس و حال تعطیلی مدرسه و آموزش به صورت مجازی، جذاب به نظر می‌رسید، اما کم‌کم خوشحالی آموزش مجازی، به غم فراق از مدرسه و دانشگاه تبدیل شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» با بیان اینکه تعطیلی حدوداً دو ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است، گفت: گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری تأکید داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی ضرورت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در شرایط غیر اضطرار کرونایی افزود: برابر این مصوبه طفره رفتن از برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان تخلف محسوب می‌شود؛ چرا که دانش‌آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند و نباید نسبت به کیفیت تربیت نسل آینده‌ساز خود بی‌تفاوت باشد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا ششم فروردین ۱۴۰۱ مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه دوباره تأکید می‌شود که «مدارس و دانشگاه‌ها از روز ۱۴ فروردین حضوری خواهند بود. هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست؛ همچنین عادی‌انگاری نشود؛ کرونا تمام نشده است، اما کار، آموزش، تحصیل و زندگی پرشورتر و با نشاط‌تر از گذشته دنبال می‌شود».

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در خصوص مصوبه ستاد کرونا مبنی بر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: چند ماهی است واکسیناسیون مردم به شرایط مناسبی رسیده است و به ویژه در سنین دانش‌آموزی و دانشجویی به درصد بالایی رسیده است؛ در حال حاضر بالای ۸۲ درصد سنین دانش‌آموزی (بین ۱۲ تا ۱۸) و دانشجویان، ۲ دُز واکسن را تزریق کردند و بیش از ۹۰ درصد نیز دُز اول را تزریق کردند و همچنین حدود ۴۳ درصد هم دُز سوم را زدند و به همین دلیل شرایط برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان از کلاس درس مناسب است.

تمهیدات لازم برای حضوری شدن مراکز آموزشی فراهم شود

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: متأسفانه طی دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا مراکز آموزشی کشور کاملاً غیر حضوری شدند در صورتی که هیچیک از کشورهای به این صورت نبودند. همین موضوع باعث شد خسارات متعددی به نظام آموزشی کشور وارد شود.

به گفته وی، اکنون با توجه به واکسیناسیون حداکثری دانشجویان و دانش آموزان لازم است تمهیدات لازم جهت حضوری شدن مراکز آموزشی فراهم شود. خوشبختانه آموزش و پرورش شیوه نامه‌ای جهت بازگشایی مدارس فراهم کرده است و تلاش خود را در جهت حضوری شدن مدارس به کار گرفته شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به تغییر فصل و بهبود شرایط کرونایی کشور به نظر می‌رسد بازگشایی مراکز آموزشی مشکلی ایجاد نکند. اما لازم است اساتید و دانش آموزان و دانشجویان دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنند.

شهریاری ادامه داد: خسارتی که آموزش غیرحضوری به ظرفیت علمی کشور وارد کرد شاید تا سال‌ها جبران آن مشکل باشد.

نباید کشور را معطل اومیکرون کرد

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: متأسفانه طی دو سال گذشته با غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس خسارات فراوانی به سطح علمی و تحصیلی کشور وارد شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد حضوری شدن مدارس و دانشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأثیری در روند شیوع بیماری اومیکرون نداشته باشد، بر همین اساس لازم است هرچه زودتر زمینه حضوری شدن مراکز آموزشی در کشور فراهم شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید کرد: نباید با اعمال مجدد محدودیت‌ها کشور را معطل اومیکرون کرد، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که اومیکرون آخرین سویه کرونا باشد، بر همین اساس قطعاً بازگشت محدودیت‌های کرونایی به کشور خسارات متعددی را به اقتصاد و سطح علمی کشور وارد خواهد کرد.

کد خبر 564697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.