۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
لاله‌زار کرج

چند سال متوالی است که در فصل بهار جشنواره لاله‌های بهاری در کرج برگزار می‌شود و افراد زیادی را برای بازدید به سمت خود می‌کشاند، جشنواره‌ای که در آن با ایجاد فرشی از گل‌های زیبای بهاری تبدیل به یکی از جاذبه‌های فصلی در نیمه نخست سال تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باغ لاله‌های کرج مکانی زیبا با تمام امکانات شامل آبشار، دریاچه، غذاخوری، نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی است؛ این مجموعه که به همت سازمان سیما و منظر شهرداری کرج احداث شده است، جزو مناطق گردشگری البرز به‌شمار می‌رود و یکی از نمادهای جذب توریسم برای کلان‌شهر کرج در فصل بهار است که علاوه بر در دسترس بودن، حضور مردم را در این مکان تسهیل می‌کند.

باغ لاله‌های کرج، باغی زیبا انتهای پارک چمران است که همه ساله از اواخر فروردین‌ماه تا اوایل اردیبهشت‌ماه آماده پذیرایی از شهروندان است و برگزاری جشنواره لاله‌ها اتفاق باشکوهی است که در سال‌های اخیر به همت مجموعه مدیریت شهری کرج در باغ گل‌های بوستان شهید چمران برگزار شده است و شور و هیجان خاصی به شهر و شهروندان می‌بخشد.

امسال پس از گذشت دو سال از شرایط سخت کرونایی و کمتر شدن آمار همه‌گیری این ویروس، امکان برگزاری جشنواره لاله‌های بهاری در کرج فراهم شد و هشتمین جشنواره لاله‌ها از نیمه دوم فرودین‌ماه سال‌جاری همزمان با آغاز ماه پرفضیلت رمضان برگزار شده است که تا روز بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. اکنون کلان‌شهر کرج با ۵۲۱۹ شهید بر خود می‌بالد که نشان ایثار و شهادت را با تأسی از گل لاله به‌عنوان نماد و برند شهر خود انتخاب کرده است.

جشنواره لاله‌های بهاری فرصتی معنوی برای اشاعه فرهنگ شهادت

مصطفی سعیدی‌سیرایی، شهردار کرج از جشنواره لاله‌ها به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی البرز و کرج یاد می‌کند و می‌گوید: لاله نماد سرخی و شهادت و ایثار و کرج مهدِ شهیدپروری و ولایتمداری است، از این‌رو باید از این رویداد فرخنده به عنوان فرصتی معنوی جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز بهره جست و همین‌طور بر اینکه شهرمان دوستدار طبیعت و گل‌ها و سرسبزی و خرمی است نیز تاکید داشت.

وی با درخواست از صدا و سیما و رسانه‌های ملی و محلی برای پوشش ویژه اخبار برگزاری جشنواره لاله‌ها، تاکید می‌کند: این رویدادها یکی از نمادهای فرهنگی، رونق گردشگری و تثبیت هویت شهر به عنوان یکی از قطب‌های پرورش گل و گیاه کشور است؛ لذا انتظار داریم که همه ساله این جشنواره باشکوه بیشتر و رفع اشکالات گذشته برگزار شود و لحظاتِ متفاوتی را برای شهروندان در ضیافتِ لاله‌ها رقم بزند.

لاله‌زار کرج

شهردار کرج با اشاره به هم‌زمانی روزهای برگزاری جشنواره با ایام ماه مبارک رمضان، خاطرنشان می‌کند: ستاد برگزاری جشنواره لاله‌های بهاری در ساعات پس از افطار برنامه‌های شاد و متنوعی را برای گروه‌های مختلف سنی بازدیدکنندگان در نظر گرفته است زیرا پیک بازدید از جشنواره نیز همین ساعات است، لذا در صدد برآمدیم برای مسائل روشنایی و ترافیکی و رفاه حال بازدیدکنندگان تدابیر خوبی اندیشیده شود.

کاشت بیش از ۲۰۰ هزار پیاز لاله در ۴۰ واریته باغ گل‌ها

حمیدرضا عبداله‌پور، سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: استان البرز از نظر شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی قابلیت برگزاری جشنواره گل لاله را از آخرین روزهای اسفندماه تا پایان اردیبهشت‌ماه داشته است و بسته به افزایش دمای هوا و به گل نشستن لاله‌ها این زمان قابل پیش‌بینی نیست.

وی با اشاره به کاشت بیش از ۲۰۰ هزار پیاز لاله در ۴۰ واریته متنوع و رنگارنگ در باغ گل‌ها، اظهار می‌کند: مقدمات و مراحل آماده‌سازی و زیباسازی جشنواره با تلاش بی‌وقفه همکاران در باغ گل‌ها انجام شد و پس از گذشت دو سال با توجه به واکسیناسیون گسترده شهروندان و کمتر شدن آمار همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برگزاری این جشنواره برای شهروندان و گردشگران فراهم آمد.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری کرج اجرای جُنگ‌های شبانه با حضور شهروندان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از دیگر بخش‌های جشنواره ۱۴۰۱ باغ گل‌ها می‌داند و می‌افزاید: ساعات کاری جشنواره امسال از ۱۱ صبح تا ساعت یک بامداد است و نورافشانی و ایجاد فضایی شاد و مفرح در راستای ایجاد روحیه شادی و نشاط و افزایش امید به زندگی شهروندان در قالب ویژه‌برنامه فرهنگی در شب‌های رمضان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از جشنواره لاله‌های کرج، تصریح می‌کند: جشنواره لاله‌ها پس از برگزاری موفق هفت دوره به نمادی برای البرز تبدیل شده و این نشان‌دهنده علاقه شهروندان به این رویداد است.

لاله‌زار کرج

عبداله‌پور هشتمین جشنواره لاله‌ها را فضایی برای شادی شهروندان می‌داند و با دعوت از شهروندان برای بازدید از این جشنواره، تاکید می‌کند: برگزاری چنین جشنواره‌هایی فرصت کافی برای بروز توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی شهر کرج فراهم می‌کند و علاوه بر ایجاد نشاط شهری، سبب معرفی این کلان‌شهر در ابعاد مختلف می‌شود.

ارتقای برندینگ فرهنگی کرج با برگزاری جشنواره لاله‌ها

علی قاسم‌پور، عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز با بیان اینکه جشنواره لاله‌ها از جمله اقدامات خوبی است که از گذشته به یادگار مانده است و باید تداوم یابد، می‌گوید: لاله در ادبیات کشورمان مظهر وفاداری و شهادت است و با توجه به تقدیم بیش از پنج هزار شهید گلگون‌کفن از استان، فی‌الواقع گل لاله به عنوان نماد فرهنگی کرج و ویترینی از قومیت‌ها و گویش‌های مختلف ایرانی تبدیل شده است.

وی جشنواره لاله‌ها را عامل حفظ و ارتقای برندینگ فرهنگی کرج و نشانه‌ای از استمرار تلاش‌ها برای بازگشت هویت باغشهری این خطه می‌داند و می‌افزاید: امسال بهار گل‌ها با بهار قرآن تقارن خجسته‌ای دارد و تدابیر لازم برای بازدید علاقه‌مندان در ساعاتِ پس از افطار اندیشیده شده است و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌ها و مسابقات متنوع و جنگ‌های شبانه نیز از بخش‌های جانبی آن است.

عضو هیئت رئیسه پارلمان شهری کرج مدت زمان برپایی جشنواره لاله‌ها را متناسب با عمر لاله‌ها و شرایط جوی و کرونایی حداقل یک ماه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: رویدادهای این‌چنینی در توسعه نشاط اجتماعی، پیوند مردم و طبیعت، اشاعه آموزش‌های شهروندی و جذب گردشگر و ارتقای برند شهری تأثیر بسزایی دارند و از شهروندان دعوت می‌شود تا روز بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه سال جاری از ضیافت بهاری لاله‌ها در پارک شهید چمران دیدن کنند.

وی با بیان اینکه چنانچه مسائلی همچون بیماری کرونا حادث نشود، در چهار ساله پیش روی فعالیت مدیریت شهری ششم در کرج جشنواره‌هایی همچون لاله‌ها با قوت به کار خود ادامه خواهد داد، می‌گوید: بازگشت هویت باغ‌شهری کرج، جلوگیری از تخریب باغات و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری حاشیه اتوبان و ایجاد کمربندی سبز به دور شهر از سیاست‌ها و راهبردهای دوره ششم شورای شهر به‌شمار می‌رود.

گزارش از: محنا عباسی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 564660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.