دلایل خانوادگی موثر در اعتیاد جوانان چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر جزو یکی از نادرست‌ترین عادت‌های زندگی است که می‌تواند زندگی فرد مبتلا به مصرف مواد مخدر و حتی اطرافیان او را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. متأسفانه این عادت غلط هر روز بیشتر در جامعه رشد می‌کند و بیشترین افرادی که در دام اعتیاد می‌افتند قشر جوان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتیاد به مواد مخدر از چالش برانگیزترین آسیب‌های اجتماعی است که تأثیر نامناسبی را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت و جلوگیری از توسعه پایدار در جوامع می‌گذارد.

شخصی که دچار عادت به مصرف مواد مخدر یا رفتارهای ناهنجار می‌شود در واقع دچار اعتیاد شده است، معمولاً اعتیاد در جوانان به دلیل عدم آگاهی و دانش ناکافی، عوارض جسمی و روانی بیشتری به همراه دارد. از آنجایی که جوانان و نوجوانان در حساس‌ترین و آسیب پذیر ترین دوران زندگی خود قرار دارند به راحتی ممکن است دچار اعتیاد شوند.

افزایش مصرف قرص‌های اعتیادآور بین جوانان

۲۸ مرداد ماه سال ۹۹ بود که مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود تریاک بیشترین ماده اعتیادآور مصرفی بین افراد کل جامعه است و براساس مشاهدات میدانی و نظر درمانگران، مصرف قرص‌های اعتیادآور و خواب‌آور بین جوانان افزایش پیدا کرده است. به طور مثال برخی جوانان به مصرف ترامادول اعتیاد پیدا کرده اند که دلیل آن را درمان مشکلات جنسی عنوان می‌کنند و این باورهای غلط باید اصلاح شود.

آزاده اولیایی گفته بود براساس آمارها در آخرین پژوهش انجام شده در زمینه میزان مصرف مواد در کشور، تریاک بیشترین ماده مصرفی در کل جامعه است و بعد از آن مصرف گل، حشیش و ماری جوانا بین معتادان رواج دارد. هرچند که مصرف گل در بین مواد مصرفی بین جامعه معتادان، جایگاه دوم را دارد اما مصرف گل در بین دانشجویان بسیار شایع است.

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی شبه مخدر برای تسکین درد است. ترامادول برای درد متوسط تا شدید در بزرگسالان تجویز می‌شود. این دارو اغلب بعد از عمل جراحی و یا جراحات شدید تجویز می‌شود. ترامادول همچنین برای درمان طولانی مدت هنگامی که مسکن‌های ضعیف کار نمی‌کنند استفاده می‌شود. ترامادول تنها با نسخه پزشک در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این دارو به صورت قرص، کپسول و قطره مایع تولید می‌شود.

تزریق این دارو تنها در بیمارستان امکان پذیر است. کسانی که به صورت خودسرانه این دارو را مصرف می‌کنند در معرض اعتیاد به آن قرار دارند. در برخی از موارد، حتی افرادی که مصرف این دارو را طبق تجویز پزشک انجام می‌دهند ممکن است معتاد شوند.

تشخیص افراد ترامادولی

ممکن است شخصی در اطراف شما تلاش به پنهان کردن اعتیادش به این ماده باشد. ممکن است با تغییر سبک زندگی فرد به این قضیه شک کنید که آیا فرد به مواد مخدر اعتیاد دارد و یا خیر. موارد زیر می‌توانند نشان دهنده اعتیاد فرد به ترامادول باشد:

تغییرات شخصیتی: از جمله تغییرات خلقی و یا اضطراب

تغییرات رفتاری: از جمله پنهان کاری، پارانویا و رفتار پرخاشگرانه

تغییرات ظاهری: از جمله افزایش و یا کاهش وزن غیرطبیعی و رعایت نکردن بهداشت فردی

مسائل بهداشتی مداوم: از جمله خستگی، تغذیه نامناسب یا بی‌خوابی

دوری از اجتماع: روابط متشنج با خانواده و دوستان و یا ارتباط با افراد جدیدی که مصرف کننده مواد هستند.

عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه اغلب به دلیل عدم علاقه و یا حضور نداشتن

مشکلات مادی و حقوقی: از جمله درخواست‌های مکرر و مشکوک برای پول

اعتیاد به ترامادول

سو مصرف ترامادول فارغ از این واقعیت که این دارو در اصل به عنوان یک داروی ضد درد از مواد افیونی است که اعتیاد کمی دارد بسیار زیاد است. تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داده است که در میان کاربران مواد افیونی این ماده پاسخی در مغز ایجاد می‌کند که مشابه قرص اکسی کدون است. در نتیجه، بسیاری از افرادی که به داروهای مخدر قوی‌تر اعتیاد دارند به ترامادول نیز معتاد می‌شوند. ترامادول در واقع این قابلیت را دارد که در افراد ایجاد وابستگی به این ماده را ایجاد کند.

وابستگی به حالت فیزیکی گفته می‌شود که در آن بدن شما به دارو وابستگی پیدا می‌کند. با وابستگی به مواد مخدر، برای تجربه همان اثری که قبلاً با دوز مصرفی کمتری تجربه می‌کردید به دوز بیشتری برای تجربه آن نیاز دارید. در صورت قطع دارو اثرات ذهنی و جسمی را تجربه خواهید کرد. وقتی که به این دارو اعتیاد پیدا می‌کنید صرف نظر از عواقب منفی که با خود به همراه دارد نمی‌توانید مصرف دارو را قطع کنید.

نشانه‌ها و علائم اعتیاد به مخدر گل

گل یا همان ماری‌جوانا یکی از خطرناک‌ترین مخدرهایی است که بیشتر مصرف‌کنندگان آن جوانان هستند. مخدر گل ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری در فرد ایجاد می‌کند و باعث توهم می‌شود. شاید در باور عمومی به اشتباه مخدر گل کم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا معرفی شده باشد، اما چنین نیست. تأثیر مخدر گل روی مغز تا حدی است که در صورت مصرف نکردن، فرد دچار اضطراب شدید، تپش قلب و بی‌قراری می‌شود.

استفاده طولانی مدت از گل می‌تواند به اعتیاد منجر می‌شود. یک فرد معتاد به مواد مخدر مجبور به استفاده مجدد از دارو می‌شود، با وجود اثرات مضر آشکار بر عملکردهای اجتماعی در زمینه فعالیت‌های خانوادگی، مدرسه و دانشگاه، کار و فعالیت‌های تفریحی، گل نیز معمولاً به عنوان یک داروی مخدر پر مصرف شناخته شده است. همچنین با مصرف گل، افراد بعد از این مرحله کم‌کم به سمت سایر داروها مانند هروئین، کوکائین یا سایر مت‌آمفتامین‌ها کشیده می‌شوند.

علاوه بر این، زمانی که سوءمصرف‌کنندگان این ماده مخدر در طولانی مدت سعی در متوقف کردن دارو دارند، اغلب با تعدادی از علائم ناخوشایند روبه‌رو می‌شوند و با درد و رنجی همراه است که باعث می‌شود، ترک این ماده مشکل باشد و تمایل به متوقف کردن این علائم سخت شود؛ بنابراین چاره‌ای نمی‌یابند جز، رفتن دوباره به سمت گل، این علائم تحریک‌برانگیز، که ترک کردن را مشکل می‌کنند.

سه دلیل عمده گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر

گرایش افراد به سو مصرف مواد مخدر می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از آنجایی که در دوران نوجوانی، فرد به شدت تحت تأثیر افراد دیگر قرار می‌گیرد ممکن است دلایل اعتیاد در نوجوانان و جوانان کمی متفاوت باشد، مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

عوامل فردی مؤثر در اعتیاد جوانان

شاید بتوان گفت که عمده‌ترین دلایل اعتیاد افراد به مصرف مواد مخدر همین دلایل فردی است، بسیاری از روانشناسان هم علل رفتارهای انحرافی را ریشه در تفکرات خود فرد می‌دانند، علل روانی اعتیاد که باعث گرایش جوانان به اعتیاد می‌شود عبارتند از:

- فشارهای بیش از حد عصبی

- فشار تحصیلی مانند بحران کنکور یا بیداری‌های شب امتحان

- عدم آگاهی فرد از مضرات مواد مخدر

- اختلال‌های شخصیتی مانند انزوا و کمبود اعتماد به نفس

- شخصیت‌های متزلزل و رشد نیافته

- تمایل به تجربه زندگی بدون مشکل

- انگیزه‌های درمانی برای کاهش درد بدون تجویز پزشک

- کنجکاوی

دلایل خانوادگی که جوانان به اعتیاد روی می‌آورند

مشکلات خانوادگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند دقیقاً در دوران نوجوانی فرد را به سمت سو مصرف مواد مخدر هدایت کنند، صرفاً فقر و شرایط بد مالی دلیل اعتیاد جوانان نیست بله بسیاری از افراد در خانواده‌های ثروتمند نیز در دام اعتیاد می‌افتند، بیشترین آمار مصرف کوکائین و تریاک کوکائین مربوط به افراد با وضع مالی خوب است، رایج‌ترین دلایل خانوادگی مؤثر در اعتیاد جوانان عبارتند از:

- کمبود محبت از طرف والدین

- افراط در محبت و جلوگیری از رشد استقلال فردی

- محدودیت بیش از اندازه

- تبعیض بین فرزندان

- رفاه بیش از اندازه اجازه ندادن به تلاش فرزندان

دلایل خانوادگی موثر در اعتیاد جوانان چیست؟

- آسیب احساسی (از دست دادن اعضای خانواده، روابط نامناسب والدین با یکدیگر یا طلاق)

- اعتیاد یکی از اعضای خانواده

- فقر مالی

- دانش ناکافی والدین

در این شرایط نحوه برخورد با جوان معتاد اهمیت بسیاری زیادی دارد.

دلایل اجتماعی اعتیاد جوانان

مهم‌ترین دلایل اجتماعی که افراد به را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهند عبارتند از:

- دسترسی آسان به مواد مخدر

- بیکاری و عدم اشتغال‌زایی

- اختلاف طبقاتی شدید

- فرهنگ محل زندگی

- ارتباط با افراد ناباب

این موارد در زمینه اجتماعی می‌توانند منجر به اعتیاد افراد شوند که بخشی از آنها از طریق خانواده و بخش دیگری از جانب مسئولین قابل کنترل هستند.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد در جوانان

تربیت درست و اصولی و حمایت صحیح والدین از فرزندان نه تنها می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد شود بلکه در درمان اعتیاد نیز می‌توانند به شدت مؤثر باشند. اگر بتوانیم جوانانی که در دام اعتیاد افتاده‌اند را به درستی راهنمایی کنیم قطعاً در تجربه یک ترک اعتیاد بدون بازگشت به آنها کمک کردیم. همچنین مراجعه به کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد یا مراکز سم زدایی بدن از مواد مخدر نیز می‌تواند روند ترک مصرف مواد مخدر را برای جوانان آسان‌تر کند.

کد خبر 564645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.