وزیر امور خارجه کشورمان راهی چین شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در راس هیئتی سیاسی راهی چین شد.

به گزارش ایمنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در رأس هیئتی سیاسی راهی چین شد.

هدف اصلی سفر امیرعبداللهیان به چین شرکت در سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان است، این نشست در شهر تونشی واقع در استان آنهوی در شرق چین برگزار می‌شود.

کاظمی‌قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، رسول موسوی دستیار وزیر و مدیر کل جنوب آسیای وزارت خارجه و رضا زبیب مدیرکل آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه و همچنین مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه، آقای امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند

روز پنجشنبه یعنی روز دوم علاوه بر نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان نشست دیگری میان همسایگان به علاوه قطر، اندونزی و طالبان برگزار می‌شود. گفته می‌شود امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در این جلسه حضور خواهد داشت.

روز اول حضور در محل برگزاری نشست بیشتر صرف دیدارهای دوجانبه میان نمایندگان حاضر خواهد شد.

البته با توجه به همکاری‌های جامع میان ایران و چین و پیگیری‌های مربوط به اجرای سند همکاری‌های دو کشور، بررسی آخرین وضعیت اجرای این سند نیز در دستور کار وزیر امور خارجه خواهد بود.

امیرعبداللهیان اخیراً در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته بود: احتمالاً در پایان این هفته برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین خواهم بود.

وی درباره مسائلی که در این سفر پیگیری خواهد شد با اشاره به سفر پیشین خود به پکن، گفت: در سفری که به چین داشتم همکاری‌ها را در قالب برنامه جامع همکاری دو کشور شروع کردیم و امروز مرحله به مرحله و در بخش‌های متنوع این موضوع دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما با وانگ یی (وزیر امور خارجه چین) مرور مجددی است بر آخرین وضعیت اجرای سند مزبور و این سند ابعاد بزرگی دارد که اجرای آن شروع شده و روز به روز توسعه می‌یابد.

امیرعبداللهیان در سفری که اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و در رأس هیئتی متشکل از مقامات عالی سیاسی، اقتصادی، نفتی و بانکی به پکن داشت، اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را پیگیری کرد.

همان زمان محمد کشاورززاده، سفیر ایران در پکن، اجرای برنامه ۲۵ ساله با چین را از دستاوردهای مهم سفر وزیر امور خارجه به این کشور عنوان کرده بود.

لازم به ذکر است که سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در حالی در چین برگزار می‌شود که همسایگان از این فرصت برای استفاده از ظرفیت‌های خود برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان بهره خواهند گرفت. در این نشست وزرای ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و فدراسیون روسیه حضور خواهند داشت.

پیشتر، وانگ یی، بیست‌وچهارم مارس (چهارم فروردین ۱۴۰۱) سفری به کابل داشت و با ملأ عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان و همچنین امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این سفر که نخستین سفر مقام ارشد چین به کابل بعد از تغییر حکومت در افغانستان بود با وزیر خارجه طالبان درباره مسائل سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی گفت‌وگو کرد.

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان در باره محتوای دیدار گفت که در این دیدار دو طرف همچنین درباره کریدور هوایی، صادرات میوه خشک، بورسیه‌های تحصیلی، صدور روادید، آغاز کار در بخش معادن، نقش افغانستان در کریدور اقتصادی «یک کمربند، یک جاده» و سایر موضوعات مهم تبادل نظر کردند.

نشست اول این کشورها به صورت مجازی در اسلام آباد پاکستان و دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان روز بیست‌وهفتم اکتبر (پنجم آبان‌ماه) به میزبانی تهران برگزار شده بود. وزرای خارجه ایران، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در این نشست یک‌روزه حضور داشتند و وزرای خارجه روسیه و چین هم به‌صورت مجازی در نشست تهران شرکت کردند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنرانی افتتاحیه این نشست سخنرانی مفصلی درباره اوضاع افغانستان ارائه کرد. همچنین پیام ویدئویی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست افتتاحیه پخش شد.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست نیز تاکید کرد که ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.

وی مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل دانست و افزود: همگان باید به افغانستان برای برون‌رفت از بحران موجود کمک کنیم. احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی، عدم دخالت در امور دیگران جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: برون‌رفت از بحران امروز افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از استعدادهای بالای کشورهای افغانستان است.

وی گفت: ما معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به‌موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، وضعیت انسانی، وضعیت گسترش تروریسم، وضعیت قاچاق مواد مخدر، وضعیت رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

منبع: تسنیم

کد خبر 564561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.