امشب ماکی ‌ماکی در مقابله خورشیدی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیارک ماکی ماکی سه‌شنبه _نهم فروردین‌ماه_ در موقعیت مقابله خورشیدی قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماکی ماکی، سومین سیارک بزرگ منظومه شمسی، سه‌شنبه _نهم فروردین‌ماه_ در موقعیت مقابله خورشیدی قرار خواهد گرفت و کل طول شب در آسمان قابل رصد است. این جرم در صورت فلکی گیسو، حدود نیمه‌شب به اوج خود در آسمان ما می‌رسد.

وی افزود: این سیارک، از موقعیت رصدخانه لارستان، از ساعت ۲۰:۳۹ زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه‌ای بالای افق شرقی برسد در دسترس است، سپس ساعت ۰۱:۴۴، ۸۵ درجه بالای افق جنوبی در اوج قرار می‌گیرد و در ساعت ۰۵:۵۰، ۳۴ درجه بالاتر از افق غربی غیرقابل رصد می‌شود. در وضعیت مقابله این جرم متعلق به کمربند کویپر، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین (۷۴.۵۱ واحد نجومی) را دارد و تقریباً در درخشان‌ترین حالت ظاهر می‌شود. سیارک ماکی ماکی با قدر ۲.۱۷ فقط با تلسکوپ قابل رصد است.

مقارنه سیاره زهره و زحل

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره‌های زهره و زحل سه‌شنبه _نهم فروردین‌ماه_ در یک مقارنه تماشایی با فاصله زاویه‌ای ۲ درجه و ۹ دقیقه قوسی در موقعیت مقارنه قرار خواهند گرفت. این اجرام ساعت ۰۴:۳۳، دو ساعت و ۱۲ دقیقه قبل از طلوع خورشید، ۲۲ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی قابل رصد هستند و تا سپیده‌دم و حدود ساعت ۰۶:۳۱ در آسمان حضور دارند. قدر سیاره زهره منفی ۳.۴ و زحل ۷.۰ تخمین زده شده است، این دو سیاره در صورت فلکی جدی قرار دارند. این پدیده با چشم غیرمسلح قابل رصد است.

کد خبر 564324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.