قانون از تولید دانش‌بنیان حمایت می‌کند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قانون به صورت عملی از تولید دانش‌بنیان حمایت می‌کند، گفت: به نظر می‌رسد که حرکت خوبی در این راستا در سال جاری آغاز خواهد شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» اظهار کرد: خوشبختانه در این خصوص مجلس شورای اسلامی در پایان سال ۱۴۰۰ طرح جهش تولید دانش‌بنیان را به تصویب رساند که البته هنوز تاییدیه لازم را توسط شورای نگهبان دریافت نکرده است و به نظر می‌رسد به زودی تقدیم قانون می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب طرح جهش تولید دانش‌بنیان را راهکار مناسبی برای پشتیبانی می‌دانند، ادامه داد: در این طرح ۱۸ ماده وجود دارد که به نوعی خواسته است که در تولیدات دانش‌بنیان، جهشی را ایجاد کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین راستا دولت مکلف شده است که سالانه اقلام راهبردی مورد نیاز کشور به لحاظ داخلی که خلائی برای تولید دارد فهرست و مشخص شود که این محصولات توسط مؤسسات دانش‌بنیان تولید شود و به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: اولویت‌ها نیز در حوزه امنیت غذایی، سلامت، صنعت و امنیت کشور است، از طرفی در این قانون شورایی تحت عنوان شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تشکیل شده است که مسئولیت این شورا با رئیس‌جمهور و نایب رئیس آن معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور است تا بتوانند این بحث را به خوبی راهبری کنند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: شورای فناوری راهبری‌ها متشکل از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، اقتصاد، ارتباطات و جهاد کشاورزی و چهار نفر از نمایندگان به عنوان عضو ناظر است. همچنین منابعی هم پیش‌بینی شده و در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده است. صندوق‌هایی از جمله صندوق ‎شکوفایی و نوآوری و صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری که در این قانون اجازه ایجاد آن‌ها داده شده است، نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه قانون به صورت عملی از تولید دانش‌بنیان حمایت می‌کند، ادامه داد: به نظر می‌رسد حرکت خوبی در این راستا در سال جاری آغاز خواهد شد. از امتیازات دیگری که در این قانون ذکر شده این است که پارک‌های علم و فناوری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی استفاده کنند تا ظرفیت خوبی در این راستا ایجاد شود، از طرفی مسئولیت پارک علم و فناوری را برعهده وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین کردند. در استان اصفهان هم پارک علم و فناوری زیرمجموعه وزارت علوم وجود دارد و سال ۱۴۰۰ مجوز ایجاد پارک علم و فناوری سلامت هم گرفته شد و در قانون بودجه مصوب ۱۴۰۰ آمده است.

کد خبر 564294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.