پیش بینی سونامی سفر اتفاق افتاد/ کشته شدن ۴۰۰ گردشگر در یک هفته

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه پیش‌بینی ما از سونامی سفر، کمابیش به وقوع پیوست گفت: کشته شدن ۴۰۰ گردشگر و مسافر در مدت یک هفته، بسیار دردآور است و این موضوع بایستی ریشه‌یابی شود .

به گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، اظهار کرد: گردشگری باید سالم‌ترین و ارزان‌ترین تفریح مردم باشد، مردم حق دارند از هر جای دیدنی در کشورشان با قیمت ارزان و با سهولت و دریافت خدمات مناسب بازدید کنند.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که امکانات اقامتی مناسب برای جمعیتی که به خصوص در یک مقطع خاص سال مثل تعطیلات نوروز همه با هم می‌خواهند به سفر بروند، فراهم نیست. من طی بازدیدهایی که از استان‌ها داشتم، در دومین روز عید اعلام کردم که مراکز اقامتی رسمی پر شده است و این هشداری بود به مردم که اگر قصد سفر دارند، حتماً محل اقامت خود را از طریق رزرو آنلاین یا تلفنی هماهنگ کنند تا با مراجعه حضوری دچار مشکل نشوند.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت: اینکه گفتم مراکز اقامتی پر شده به این معنا نیست که هیچ گونه امکان اقامتی در استان‌ها وجود ندارد. چرا که همکاران ما در استان‌ها و استانداران تلاش شبانه‌روزی کردند و از امکانات جایگزین استفاده کردند. در واقع با یک حرکت جهادی همه امکاناتی که قابلیت اقامت مردم را داشت، از قبیل مدارس، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها، ورزشگاه‌ها و… فراهم شد.

افزایش تعداد گردشگر

ضرغامی تصریح کرد: امسال تعداد گردشگرها چندین برابر شده و افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها در برخی مناطق تاریخی و میراث‌فرهنگی بیش از صددرصد و در برخی مناطق کمتر از صددرصد بوده است که پس از تعطیلات آمار دقیق را ارائه خواهیم داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کردم که ما با یک سونامی سفر مواجه خواهیم بود، کمابیش به وقوع پیوست، ولی با آمادگی کامل با آن روبه‌رو شدیم؛ بخصوص ستاد هماهنگی خدمات سفر و ۲۳ دستگاه عضو این ستاد که در وزارت میراث‌فرهنگی تشکیل شد و همه دستگاه‌ها همکاری خیلی خوبی داشتند و باعث شد که سفرها مدیریت شود.

زیرساخت‌ها با میزان سفرها متناسب نیست

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اینکه امکانات اقامتی ما متناسب با سفرها نیست یک واقعیت است. دولت محترم قطعاً در این حوزه ورود خواهد کرد و تسهیلاتی را در نظر گرفته که کمک می‌کند به کسانی که می‌خواهند در مراکز اقامتی سرمایه‌گذاری کنند. تبصره ۱۸ وام خوبی است، توافق‌نامه‌ای که با صندوق توسعه ملی داشتیم، امکان خوبی است و تسهیلات مختلفی را برای خدمات مختلف فراهم می‌کند تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری در سال‌های آینده به مسافران داشته باشیم.

ضرغامی تصریح کرد: خیلی از سرمایه‌گذاران هستند که احتیاج به تسهیلات ندارند و فقط باید موانع از پیش پای آنها برداشته شود. من با تعدادی از این افراد ملاقات شخصی داشتم و در مجموعه وزارتخانه تلاش می‌کنیم که پنجره واحد عملی شود تا کسانی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، همه مشکلاتشان به صورت یکجا برطرف شود و بتوانند در بحث اقامتگاه و ساخت هتل‌ها و گردشگری ورود کنند.

وی افزود: برخی افراد معتقدند که بوم‌گردی‌ها باعث می‌شود فرهنگ‌های بیگانه که مطابق با فرهنگ بومی ما نیست، وارد این مناطق شود و فرهنگ آن منطقه را تغییر دهد در حالی که این طور نیست. با توجه و همتی که مردم ما دارند، خرده فرهنگ‌های غنی ما که در سراسر کشور وجود دارد و باعث افتخار ما و مزیت نسبی ماست، گسترش می‌یابد. کسانی که بوم‌گردی می‌کنند و به خانه کسی که شرایط اقامتی برایشان فراهم کرده می‌روند فرهنگ او را یاد می‌گیرند و خیلی از کاربری‌های دیگر را می‌توانیم در آنجا تعریف کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به پرسشی درباره ممانعت از اجاره منازل شخصی گفت: خانه‌هایی که در شهر است با خانه‌هایی که در طبیعت وجود دارد، متفاوت است. کسی که می‌خواهد داخل شهر خانه‌اش را در اختیار گردشگر قرار دهد، باید از قوانین و ضوابط صنوفی مثل جامعه هتلداران تبعیت کنند. این موضوع قابل بررسی است و می‌تواند در قالب یک برنامه جامع و طی همکاری با جامعه هتلداران، امکانات شخصی داخل شهرها مورد بررسی قرار گیرد.

گردشگران به اعتقادات مناطق مختلف احترام بگذارند

ضرغامی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه گردشگری خانواده‌محور در کشور رو به رشد است و این نوع از گردشگری یک پاکی و زیبایی خاصی دارد، گفت: از مردم تقاضا دارم که در محیط‌های مذهبی مثل امامزاده‌ها و مساجد و اماکن مذهبی که قواعد خاصی دارد و بعضی از حرمت‌های رفتاری و اخلاقی مثل پوشش‌ها باید جدی‌تر دیده شود، مد نظر قرار دهند.

وی افزود: در همه جای دنیا برای مکان‌های خاص ضوابط خاص وجود دارد. تقاضا دارم در برخی اماکن مثل امامزاده‌ها و مساجد وضعیت پوشش‌ها به گونه‌ای باشد که منطبق با شرایط اعتقادی مردم آن منطقه باشد. خواهش من این است که این موارد رعایت شود و همکاران ما هم وظیفه دارند این موارد را منتقل و اطلاع‌رسانی و نظارت کنند تا ان‌شاءالله متناسب با شرایط معنوی این اماکن گردشگری به نحو احسن صورت گیرد.

تجربه ستاد خدمات سفر بایستی دوباره تکرار شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره ادامه کار ستاد هماهنگی خدمات سفر پس از نوروز گفت: بعد از دو سال محدودیت‌های کرونا مسئله سفرهای نوروزی برای ما و مردم مسئله مهمی بود، لذا این ستاد تشکیل شد. خوشبختانه دستگاه‌ها همکاری خوبی داشتند و در دولت هم گزارش‌های مناسب داده شد، تاکید رئیس‌جمهوری و همه همکاران و وزرا نیز بر این بود که همه باید با هم همکاری کنیم. تصور من این است که بعد از این تعطیلات وقتی که جمع‌بندی تجربیات انجام شود، حتماً این مسئله باید به عنوان یک الگو در طول سال برای هماهنگی همه دستگاه‌ها مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم در حوزه سفر مردم انجام وظیفه کنیم و فکر می‌کنم این تجربه را می‌توانیم تکرار کنیم.

هم‌افزایی از دستاوردهای ستاد هماهنگی خدمات سفر بود

در ادامه ضرغامی پس از بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جلسه ارائه گزارش رئیس این ستاد و نمایندگان ۲۳ دستگاه عضو ستاد و استاندارانی که به صورت برخط در جلسه حضور داشتند، حاضر شد و اعضا گزارشی از نحوه خدمات‌رسانی خود به مسافران نوروزی به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه کردند.

وی ادامه داد: بیماری کرونا هنوز پایان نیافته اما مردم به دلیل تزریق واکسن و اتمام تقریبی پیک ششم، مسافرت نوروزی را در برنامه تعطیلات خود قرار دادند و به مسافرت رفتند. به‌دلیل حجم بالای مسافر مشکلاتی در برخی استان‌ها ایجاد شد که خوشبختانه به همت دوستان و با کاری که انجام شد، کارنامه خوبی برای ستاد هماهنگی خدمات سفر و دولت مردمی به یادگار ماند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید به دور دوم و پایانی سفرهای نوروزی بیان کرد: با توجه به افزایش مسافرت‌ها در هفته دوم باید آمادگی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و با وضعیت بهتری هفته دوم و پایانی سفرهای نوروزی را پشت سر بگذاریم. کشته شدن ۴۰۰ گردشگر و مسافر در مدت یک هفته، بسیار دردآور است و این موضوع بایستی ریشه‌یابی شود تا با همکاری دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی مردم به سمت کاهش تلفات برویم.

ضرغامی ادامه داد: امیدوارم که هر دستگاه فعالیت‌های مربوط به خودش را آسیب‌شناسی کند و من بتوانم این مشکلات را در هیئت دولت و یا با وزیر مربوطه مطرح کنم. هم‌افزایی یکی از دستاوردهای این ستاد بود.

وی افزود: باید بدانیم که صنعت گردشگری قطعاً رو به رشد است و با وجود تمام امکانات مجازی انسان گردشگری را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. ما باید با تدبیر، دقت و توان خود را آماده خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران در طول سال کنیم. باید بدانیم که تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم و برای رفع مشکلات تلاش مضاعفی داشته باشیم. از مشکلات خرد و کلان اجتماعی تا سرویس‌های بهداشتی میان راه باید برطرف شود تا مردم بتوانند سفری آسان و ایمن را تجربه کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا مردم اذیت نشوند. این موضوع باید اولویت ستاد هماهنگی خدمات سفر باشد. باید بتوانیم حداقل‌ها را برای مسافران فراهم کنید. مشکلات را به ریز مطرح کنید و من قول می‌دهم در هیئت دولت این مشکلات را پیگیری کنم.

منبع: مهر

کد خبر 564274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.