۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
CFBDSIR 2149؛ جرقه‌ای در علم نجوم

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: در بحث‌های فضا و اخترشناسی اتفاقاتی غیر منتظره رخ می‌دهد که موجب کشفیات جدیدی می‌شود و سیاره CFBDSIR 2149 نیز جرمی بود که دیدگاه بسیاری از پژوهشگران را سمت طیف جدیدی از ستارگان و سیارات هدایت کرد و موجب شناخته شدن سیارات یتیم شد.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه CFBDSIR 2149 از نظر ابعادی بین چهار تا هفت برابر سیاره مشتری است، اظهار کرد: این سیاره گازی است و حدود صد سال نوری از زمین فاصله دارد که این فاصله یک هزارم پهنای کهکشان راه‌شیری است و مسافت زیادی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: این سیاره به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخد و به همین دلیل جزو سیارات یتیم محسوب می‌شود؛ درخشندگی CFBDSIR 2149 نیز بازتاب هیچ نوری نیست و پرتوهای ضعیفی که در محدوده فروسرخ از خود ساطع می‌کند متعلق به خود سیاره است.

این کارشناس مجموعه فضایی آسمان‌سرای سُها ادامه داد: دانشمندان تیم اخترشناسی و اخترفیزیک گرونوبل فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند اگر جرم CFBDSIR 2149 سیاره‌ای است که از ستاره مادر خود خارج شده، می‌تواند نمایی خیره کننده از دنیاهای یتیم کیهان به نمایش بگذارد زیرا تا آن زمان هیچ سیاره بدون ستاره‌ای مشاهده نشده بود.

وی در رابطه با پیدایش CFBDSIR 2149 گفت: گروه اخترشناسی گرونوبل فرانسه با کمک تلسکوپی که توسط سه کشور کانادا، فرانسه و هاوایی ساخته شده بود، توانستند پرتوهای فروسرخ این سیاره را دریافت و پس از آن با استفاده از تلسکوپ معروف رصدخانه شیلی ویژگی‌های سیاره بررسی و ثبت کنند.

تمنده در همین رابطه افزود: اطلاعاتی که رصدخانه شیلی از سیاره CFBDSIR 2149 به‌دست آورد، موجب شد دانشمندان آن را جزو دسته ستارگان جوان قرار دهند و رده‌های ستاره‌ای برای این جرم در نظر بگیرند، اما پژوهشگران اعتقاد دارند به احتمال ۹۰ درصد این جرم سیاره‌ای با دمای ۴۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

وی تصریح کرد: دمای ۴۳۰ درجه سانتی‌گراد برای سیاره بودن کمی زیاد است، اما اگر این جرم، ستاره باشد دمای بسیار کمی دارد؛ البته ۱۰ درصد شکی که بر سر سیاره بودن این جرم وجود دارد شانسی برای در نظر گرفتن جرم به عنوان یک کوتوله قهوه‌ای است.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: سرپرست تیم گرونوبل فرانسه طی مکاتباتی که با سایت‌های معروف فضایی داشت به این نتیجه رسید که برای شناخت این جرم نیازمند رصدهای تازه و ابزارهای دقیق است زیرا تا آن زمان تمام نشریه‌های چاپ شده براساس احتمالات بود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۱ طی پژوهشی بحث آماری برای سیارات و جرم‌های یتیم ارائه شد که نشان‌داد از نظر آماری سیارات یتیم ۵۰ درصد بیشتر از سایر سیارات کهکشان راه‌شیری است که این مسئله نشان‌دهنده بی‌توجهی به سیارات یتیم است.

تمنده اشاره کرد: هنگامی که تحقیقات پیرامون این سیاره منتشر شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بودن سیاره‌ای بی ستاره در نزدیکی کره زمین بسیار شگفت‌انگیز است و باید با کمک تلسکوپ‌های آینده دلیل دور افتادگی این سیارات از ستاره مادر خود را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: در بحث‌های فضا و اخترشناسی اتفاقاتی غیر منتظره رخ می‌دهد که موجب کشفیات جدیدی می‌شود و سیاره CFBDSIR 2149 نیز جرمی بود که دیدگاه بسیاری از پژوهشگران را سمت طیف جدیدی از ستارگان و سیارات هدایت کرد و موجب شناخته شدن سیارات یتیم شد.