تفاوت بین عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه تنفسی تحتانی چیست؟

در حالی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گلو و سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز سرماخوردگی خفیف، سردرد، گلودرد و دیگر علائم مشابه سرماخوردگی می‌شود، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی معمولا طولانی‌تر و جدی‌تر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کمتر از دو سال، چندین گونه از ویروس کرونا پدیدار شد و زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار داد. هرکدام از سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا دارای ویژگی‌های خاص است؛ برای نمونه، سویه دلتا خطر بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد، در حالی که میزان انتقال‌پذیری سویه امیکرون بسیار زیاد است و افراد زیادی را درگیر کرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر دو سویه دلتا و امیکرون را جزو انواع نگران‌کننده ویروس کرونا در نظر گرفت.

تفاوت بین عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه تنفسی تحتانی چیست؟

سیستم تنفسی افراد به دو بخش اصلی دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه تنفسی تحتانی تقسیم می‌شود؛ دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حفره بینی و حلق می‌شود، در حالی که دستگاه تنفسی تحتانی با حنجره، نای، نایژه و ریه‌ها مرتبط است. بنابراین عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرماخوردگی، التهاب لوزه، عفونت سینوسی و آنفلوانزا می‌شود که معمولاً باعث بروز علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سردرد، درد عضلانی و سایر علائم می‌شود. در حالی که عفونت دستگاه تنفسی تحتانی شامل برونشیت، ذات‌الریه، سل و گاهی حتی آنفلوانزا می‌شود. ویروس کووید -۱۹ نیز با توجه به نوع سویه آن بر هر دو قسمت دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی تأثیر می‌گذارد.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی خطرناک‌تر است یا عفونت دستگاه تنفسی تحتانی؟

در حالی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گلو و سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز سرماخوردگی خفیف، سردرد، گلودرد و دیگر علائم مشابه سرماخوردگی می‌شود، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی معمولاً طولانی‌تر و جدی‌تر است. این نوع عفونت ممکن است باعث بروز آسیب شدید به راه‌های هوایی و ریه‌ها شود.

کدام سویه از ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی تحتانی تأثیر می‌گذارد؟

سویه دلتا ویروس کرونا جایگزین سویه‌های دیگر مانند آلفا، بتا و گاما شد و باعث بروز نوع شدید بیماری و خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ شد. متخصصان معتقدند که دلیل بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ ناشی از آلوده شدن به سویه دلتا، به این دلیل رخ می‌دهد که این سویه جهش یافته بر دستگاه تنفسی تحتانی تأثیر می‌گذارد و به صورت مستقیم به ریه‌ها حمله می‌کند. در این صورت، ریه‌ها دچار التهاب می‌شود و منجر به تجمع مایع در کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود، سپس جریان طبیعی اکسیژن به خون محدود می‌شود و خطر بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه و سطح پایین اکسیژن خون افزایش پیدا می‌کند.

کدام سویه از ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد؟

سویه امیکرون برخلاف دلتا، آسیب کمتری به ریه‌ها وارد می‌کند و در اکثر موارد بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد. زمانی که سویه امیکرون ویروس کرونا شناسایی شد، متخصصان نگران توانایی آن در خنثی کردن ایمنی ناشی از دریافت واکسن بودند، اما پس از گذشت زمان مشخص شد که این سویه از ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد، باعث بروز علائم خفیف بیماری شبیه سرماخوردگی می‌شود، اما قدرت انتقال‌پذیری آن بسیار بالا است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رایج‌ترین علائم کرونا امیکرون شامل گلودرد، آبریزش بینی، خستگی، سردرد، بدن درد، تب خفیف، سرفه و مشکلات گوارشی می‌شود.

کد خبر 564136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.