احداث ۷۴۰ سازه آبخیزداری در گلپایگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گلپایگان با اشاره به احداث ۷۴۰ سازه آبخیزداری در شهرستان گلپایگان، گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به واحد آبخیزداری شهرستان، ۶۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مهدی رمدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ در حوضه ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتاری تخت عباس ورزنه، پروژه پخش سیلاب در فاز دوم که دارای طول خاک‌ریزی هزار و ۵۶۰ متر و ارتفاع چهار متر است، با صرف اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: فاز اول پروژه آبخیزداری تخت عباس ورزنه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و با توجه به سیل‌خیز بودن حوضه تخت‌عباس، در صورت بارندگی شدید و ایجاد سیل این دو سازه از ورود سیل به اراضی کشاورزی پایین دست و ایجاد خسارت جلوگیری خواهد کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه ضمن تأخیر در سیلاب، موجب مهار حجم آب ۶۵۰ هزار مترمکعبی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های آب پایین دست می‌شود و با توجه به اینکه تالاب شور گلپایگان در پایین دست این حوضه قرار دارد، تغذیه سفره آب زیرزمینی تالاب شور گلپایگان تا حدودی موجب احیای این تالاب می‌شود.

رمدان اضافه کرد: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به واحد آبخیزداری شهرستان ۶۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های اداره منابع طبیعی شهرستان، شرکت طرف قرارداد با اعتباری بالغ بر ۱.۲ میلیارد ریال و سطحی معادل ۲۷ هزار هکتار در حال مطالعه جهت تهیه طرح‌های کنترل سیلاب در حوضه‌های آبخیزداری گلشهر و گلپایگان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: از سال‌های گذشته تا سال ۱۴۰۰ در شهرستان گلپایگان ۷۴۰ سازه آبخیزداری احداث شده که امکان مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی با حجم پنج میلیون مترمکعب را فراهم کرده است.

کد خبر 564097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.