عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۶ فروردین ۱۴۰۱

در این بسته خبری در مورد معرفی احتمالی رقیب گیم پس سونی، ساخت بزرگ ترین سنسور دوربین گوشی به دست سونی و جلوگیری از خون‌ریزی داخلی با ربات هوش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

سونی احتمالاً این هفته رقیب گیم پس را معرفی می‌کند

ظاهراً سونی این هفته رقیب گیم پس را با ترکیب سرویس‌های PlayStation Plus و PlayStation Now و نام رمز اسپارتاکوس معرفی می‌کند.

سونی پاسخ خود به سرویس محبوب ایکس‌باکس گیم‌پس مایکروسافت را معرفی می‌کند؛ سرویسی که هم‌اکنون با نام اسپارتاکوس شناخته می‌شود. گزارش‌های پیشین حکایت از آن دارند که اسپارتاکوس ترکیبی از سرویس‌های اشتراکی فعلی سونی با نام‌های PlayStation Plus و PlayStation Now خواهد بود. بلومبرگ می‌گوید اسپارتاکوس بازی‌های محبوب اخیر را در برمی‌گیرد؛ اما احتمالاً شامل بازی موردانتظار God of War: Ragnarok نخواهد بود.

انتظار می‌رود که سرویس جدید سونی سه بسته با قیمت‌های متفاوت داشته باشد و هر بسته شامل بازی‌های مختلفی باشد. یکی از بسته‌ها شباهت بسیاری به سرویس پلی‌استیشن پلاس فعلی خواهد داشت؛ در حالی‌که دو بسته‌ی دیگر بازی‌های PS4 و PS5 البته مورد دوم «در آینده» از راه می‌رسد را به‌همراه «دسترسی به دموهای طولانی‌تر و قابلیت استریم بازی‌ها ازطریق اینترنت» نیز در بطن خود خواهند داشت. ظاهراً گران‌قیمت‌ترین بسته، کتابخانه‌ای از بازی‌های کلاسیک PS2 و PSP را هم ارائه می‌دهد.

خیرالدین: ایجاد ۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به طور مستقیم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

علی خیرالدین معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه چندین سال است که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مبحث تولید دارند، گفت: مسؤولان نیز باید به تولید دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای دهند زیرا با این نوع تولید، اقتصاد دانش‌بنیان که یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است ارتقا می‌یابد.

به گفته خیرالدین، دانش‌بنیان شدن شرایط خاصی دارد که طبق آئین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان و به صورت نوپا، تولیدی، صنعتی، خدماتی و نرم و هویت ساز دسته بندی می‌شوند. ابتدا افرادی که دارای ایده هستند در مراکز نوآوری، استارت آپ ها و مراکز رشد وارد می‌شوند. ایده‌های فناورانه در سطح فناوری ۴ تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می‌شوند که این بخش بیشتر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد، سپس نمونه آزمایشگاهی باید به نمونه واقعی تبدیل شود و در نهایت به نمونه نیمه صنعتی و تولید انبوه برسد.

چگونه پیام‌های حذف شده واتساپ را بخوانیم؟

حذف شدن پیام‌ها در واتساپ بعضی از مواقع کنجکاوی مخاطبان را برمی‌انگیزد؛ در این خبر روشی برای خواندن پیام‌های حذف شده در این پیامرسان معرفی شده است.

واتساپ چندی پیش توانایی حذف پیام‌های ارسال شده را اعلام کرد. این مورد در مواردی مفید است که به دلایلی نمی‌خواهید گیرنده، پیام را بخواند. اما اگر واقعاً می‌خواهید پیام حذف شده را بخوانید، می‌توانید از برنامه +WhatsRemoved موجود در گوگل پلی استفاده کنید. این برنامه پیام را به محض اینکه در اعلان شما ظاهر شد، ضبط می‌کند و به این ترتیب حتی اگر فرستنده، پیام را حذف کند، همچنان در برنامه ذخیره می‌شود.

چطور پیام‌های حذف شده در واتساپ را ذخیره کنیم؟

در ادامه نحوه ذخیره کردن پیام‌های حذف شده در واتساپ آمده است:

مرحله ۱: برنامه WhatsRemoved+ را از گوگل پلی نصب کنید.

گام ۲: برنامه را راه اندازی کنید و با شرایط و ضوابطی که برنامه نشان می‌دهد موافقت کنید. این برنامه همچنین برای دسترسی به اعلان‌های شما مجوز درخواست می‌کند که در صورت موافقت، شما را برای احراز هویت مجوز به تنظیمات می‌برد.

چگونه پیام‌های حذف شده واتساپ را بخوانیم؟

مرحله ۳: در این حالت برنامه WhatsApp را از فهرست برنامه‌هایی که ظاهر می‌شوند انتخاب کنید.

مرحله ۴: سپس برنامه از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید، فایل‌های حذف شده را ذخیره کند یا خیر.

اکنون همه چیز با برنامه +WhatsRemoved آماده شده است. همه پیام‌های واتساپ که به تلفن شما می‌رسند و در اعلان‌های شما نشان داده می‌شوند، برای مشاهده ذخیره می‌شوند، حتی اگر پیام حذف شود.

ساخت بزرگ‌ترین سنسور دوربین گوشی به دست سونی

شرکت سونی ید طولایی در ساخت دوربین‌های عکاسی دارد. حال خبر رسیده که این شرکت در حال آماده‌سازی بزرگ‌ترین سنسور دوربین برای گوشی است.

سال ۱۹۹۶ بود که سونی اقدام به تولید و توسعه سنسور تصویر CMOS کرد. حال بیش از ۲۰ سال گذشته و شرکت ۴۶ درصد از سهم بازار سنسور دوربین را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از گوشی‌های مطرح جهان از دوربین‌های سونی برای عکس‌برداری و ضبط فیلم استفاده می‌کنند. شاید به همین خاطر است که شرکت ژاپنی تصمیم گرفته بزرگ‌ترین سنسور دوربین گوشی را نیز به بازار بفرستد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، سنسور جدید سونی دارای رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و فرمت نوری ۱.۱۱ اینچ است و پرچمداران شیائومی، هواوی و ویوو احتمالاً نخستین محصولاتی خواهند بود که از آن استفاده می‌کنند. برخی شایعات حاکی از آن هستند که این سنسور، همان سنسور مرموز IMX800 بوده که برای شیائومی ۱۲ اولترا طراحی شده است.

ربات هوش مصنوعی جلوی خون ریزی داخلی را می‌گیرد

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی، یک ربات کوچک قابل حمل ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کاربران آموزش دیده برای کنترل خونریزی شدید داخلی در قربانیان کمک کند.

ربات دانشگاه ام آی تی به هوش مصنوعی هم مجهز است و به پزشکان و پرستاران کمک می‌کند سوزن‌های پزشکی را در رگ خونی اصلی فرد فرو کنند.

در طب اورژانس چیزی به نام «ساعت طلایی» وجود دارد و برمبنای آن افرادی که خونریزی شدید دارند، باید در عرض ۶۰ دقیقه و گاهی اوقات تا ۱۰ دقیقه، تحت درمان قرار گیرند تا شانس زنده ماندن آنها بالا بماند. به همین دلیل، پرستاران آموزش دیده اند تا در اسرع وقت وارد عمل شوند و حتی برخی از آنها کیت‌های اولیه ای را برای جلوگیری از خون ریزی به همراه دارند.

برخی دستگاه‌های گلکسی S22 اولترا سامسونگ دچار مشکلات سیگنال GPS هستند

کاربران اروپایی اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S22 اولترا طی گزارشاتی به مشکلات سیگنال‌دهی GPS روی هندست‌های خود اشاره نموده‌اند. این موضوع توسط ناظر سامسونگ در انجمن اختصاصی کمپانی نیز مورد تائید قرار گرفته است.

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی چندین کاربر، سیگنال GPS گوشی هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل مپس و Waze به‌طور کامل قطع شده و در این میان راهکارهای مختلف با سطوح متفاوتی از موفقیت برای حل مشکل ارائه شده است. راه‌اندازی مجدد اسمارت‌فون، ریست کردن عملکرد A-GPS و کالیبراسیون قطب‌نما از جمله راهکارهای پیشنهادی به‌شمار می‌روند.

مدیر انجمن سامسونگ اذعان کرده که مشکل GPS از سوی کمپانی نیز مورد تائید قرار گرفته است. همچنین در حال حاضر سامسونگ روی توسعه یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای حل این مشکل کار می‌کند. هنوز به هیچ چارچوب زمانی خاصی برای انتشار این آپدیت اشاره نشده است. با این‌حال احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد عرضه به‌روزرسانی مذکور خواهیم بود.

کد خبر 564053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.