۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
"شنبه گردش"، آیین کهن زرین‌شهر

شهردار زرین‌شهر گفت: یکی از رسوم کهن این شهر، آیین شنبه گردش است که هنوز گرد فراموشی بر آن ننشسته است و همچنان با اندک تغییراتی به عنوان نماد تازگی، رشد و زندگی، توسط شهروندان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اسماعیلی‌احمدی در جمع مسئولان شهرستان لنجان، اظهار کرد: زرین‌شهر با جغرافیایی زیبا و گذشته تاریخی مثال‌زدنی به یکی از شهرهای کهن و دیدنی استان اصفهان شهرت دارد و به گواهی تاریخ، خطه طلایی ایران همواره خاستگاه علما، اندیشه‌ورزان و هنرورانی بوده که نام هر یک از آنان بر تارک فرهنگ ایران اسلامی درخشنده است.

وی با بیان اینکه تاریخ کهن زرین شهر با آداب و رسومی همراه است، افزود: آیین‌ها و سنن بسیاری در خطه طلایی ایران وجود دارد که ریشه در اعتقادات مردم زرین‌شهر داشته که گنجینه‌ای پر رمز و راز به شمار می‌آید و نشان از تجلی پیشینه تاریخی و میراث ملموس این شهر ساحلی دارد.

شهردار زرین‌شهر با بیان این‌که آیین‌های نوروزی، سنت باستانی و کهن هستند که در طول اعصار مختلف به ما ارث رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از این رسوم کهن، آیین شنبه گردش است که هنوز گرد فراموشی بر آن ننشسته است و همچنان با اندک تغییراتی به‌عنوان نماد تازگی، رشد و زندگی، توسط شهروندان گرامی داشته می‌شود.

اسماعیلی‌احمدی ادامه داد: شهروندان زرین‌شهر در نخستین شنبه سال به دامان طبیعت رفته و مدت زمانی هرچند کوتاه را در دشت و بیشه‌زارهای این شهر سپری می‌کنند.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته برگزاری این آئین کهن را با چالش مواجه کرده بود اما شرایطی که در سال ۱۴۰۱ با انجام واکسیناسیون عمومی با آن مواجه هستیم، موجب شد مردم زرین‌شهر بار دیگر این فرصت را غنیمت بشمارند و با حضور در بیشه‌زارها و پارک ساحلی از خدا طلب سرسبزی و سلامتی کنند.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: شهرداری زرین‌شهر نیز از فرصت پیش آمده با هدف زنده نگه‌داشتن آیین‌های سنتی منطقه و ایجاد شور و نشاط بهاری تلاش کرده همزمان با نخستین روز شنبه سال ۱۴۰۱ با راه‌اندازی کارناوال شادی در پارک ساحلی شهر و اجرای برنامه‌ها و آیین‌های سنتی همچون حاجی فیروز لحظات شادی را برای شهروندان و گردشگران رقم بزند.

اسماعیلی‌احمدی ثبت آثار ناملموس را ضرورتی برای ماندگاری فرهنگ و هویت شهرهای ایران دانست و گفت: فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی مردمان یک شهر به‌شمار می‌آید که ریشه در هویت و دیدگاه آن دیار دارد؛ از این‌رو ثبت این رسوم به عنوان میراث فرهنگی ناملموس موجب ماندگاری و حفظ آن‌ها است و امیدواریم با ثبت آیین شنبه گردش در فهرست میراث ناملموس کشور، شاهد ماندگاری این آیین کهن باشیم.

کد خبر 563959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.