شهرهایی با بیشترین آلودگی صوتی در اروپا اعلام شد

مطالعه بر ۷۴۹ شهر در قاره اروپا نشان می‌دهد که صوفیه بلغارستان در بالاترین سطح آلودگی صوتی برای شهروندان قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مؤسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal) اخیراً مطالعه جامعی را در مجله «Environment International» منتشر کرده است که نشان می‌دهد ۶۰ میلیون نفر در اروپا تحت تأثیر آلودگی صوتی هستند که عمدتاً ناشی از ترافیک است. تجزیه و تحلیل نتایج حاکی از این است که پیروی از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌تواند از مرگ سالانه ۳۶۰۰ نفر بر اثر بیماری ایسکمیک قلبی جلوگیری کند.

ترافیک جاده‌ای منبع اصلی سر و صدای محیطی است. تحقیقات پیشین، سر و صدای محیطی را با طیف وسیعی از اثرات نامطلوب بر سلامتی مرتبط دانسته است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای ترافیک جاده می‌تواند باعث واکنش استرس پایدار شود که منجر به ترشح هورمون‌های استرس و افزایش ضربان قلب، فشار خون و انقباض عروق می‌شود و در نهایت منجر به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی، افسردگی و اختلالات اضطرابی می‌شود.

شهرهایی با بیشترین آلودگی صوتی در اروپا اعلام شد

نتایج پژوهش جدید نشان داد که بیش از ۴۸ درصد از ۱۲۳ میلیون بزرگسال (سن ۲۰ سال یا بیشتر) که در این مطالعه شرکت کردند، در معرض سطوح صوتی فراتر از آستانه توصیه شده سازمان بهداشت جهانی قرار گرفتند. به طور خاص، توصیه WHO نشان می‌دهد که میانگین سطح سر و صدای ثبت شده در یک دوره ۲۴ ساعته نباید از ۵۳ دسی‌بل تجاوز کند.

درصد جمعیتی که در شهرهای پایتخت اروپا در معرض سطوح صوتی بالاتر از حد توصیه شده قرار دارند از ۲۹.۸ درصد در برلین تا ۸۶.۵ درصد در وین و از ۴۳.۸ درصد در مادرید تا ۶۰.۵ درصد در رم متغیر است. شهر اروپایی که بیشترین جمعیت آن در معرض سطوح صوتی مضر قرار دارد، صوفیه بلغارستان با ۹۹.۸ درصد است.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیش از ۱۱ میلیون بزرگسال از سر و صدای ترافیک دچار اختلال مکرر در فعالیت‌های روزمره مانند برقراری ارتباط، مطالعه، کار و خواب شدند.

شهرهایی با بیشترین آلودگی صوتی در اروپا اعلام شد

محققان هشدار داده‌اند که نتایج آن‌ها کاملاً جامع و استاندارد نیست. به دلیل تفاوت در روش‌ها و منابع داده‌های ترافیک، نتایج به دست آمده برای شهرهای مختلف قابل مقایسه در نظر گرفته نمی‌شود. تفکیک کامل داده‌ها و رتبه‌بندی برای تمام ۷۴۹ شهر را می‌توان در وب‌سایت اختصاصی پروژه مشاهده کرد.

کد خبر 563949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.