به جای شعارنویسی دانشگاه ها را متحول کنیم

امام جمعه موقت اصفهان گفت: چرا کاری کردیم که آنها از ایران بروند و چرا باید سستی کنیم تا مغزهای متفکر و انسان‌های فرزانه از مملکت خارج شوند، حتماً باید به جای شعارنویسی دانشگاه و دانش را متحول کنیم و راه را برای افراد متفکر و افرادی که می‌توانند کارهایی کنند، باز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میردامادی امروز _جمعه، پنجم فروردین‌ماه_ در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان، اظهار کرد: رعایت تقوای الهی کلید سعادت دنیا و آخرت و کلید رفع تمام مشکلات زندگی است.

وی با بیان اینکه در سوره سوم قرآن آیه ۷۶ ذکر شده است، کسانی که تقوای الهی را پیشه خود قرار دهند و به عهد و پیمان خود عمل کنند، خداوند آنها را دوست می‌دارد، افزود: خداوند انسان‌هایی را که در مسیر گناه قدم نمی‌گذارند، در عبادت و انجام وظیفه کوتاهی نمی‌کنند و به پیمانی که با خدا بسته‌اند، عهدشکنی نمی‌کنند را دوست دارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: فطرت ما خداجو، خداپرست و ضد شیطان است، لذا تعهد دادیم در عالم فطرت بندگی خدا را بکنیم و با شیاطین جنی و انسی دشمن باشیم؛ کسانی که عهدشکنی نکنند و تقوای الهی را پیشه خود قرار دهند، قطعاً خداوند سبحان یار و یاور آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه همه انسان‌ها روزی می‌میرند، اما حقیقت و روح ما زنده است و این روح دارای عظمتی است که پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «روح از دستور خدا است و به شما از علم ندادیم مگر مقدار کمی»؛ یعنی شما هر اندازه محقق، دانشمند و پژوهشگر شوید نمی‌توانید عظمت روح را درک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی با تاکید بر عظمت روح انسان‌ها، گفت: خدا خالق است و ما مخلوق هستیم، لذا اختراعات، اکتشافات و اسرار آفرینش را از قوه به فعلیت در آوردن از قدرت روحی است که ذره‌ای از آن را خدا در وجود ما دمیده است.

وی ادامه داد: روح حتی قبل از مرگ مشاهداتی دارد که خداوند در قرآن مجید می‌فرمایند: «کسانی که می‌گویند خدای ما الله است و می‌ایستند، رنگ به رنگ نیستند و یک روز نمی‌گویند خدا و روزی بگویند نفس، واقعاً در مسیر بندگی ایستاده‌اند و این کسان قبل از مرگ خود ملائکه را می‌بینند و ملائکه با آنها سخن می‌گویند که می‌خواهیم شما را از این عالم به آن عالم ببریم، بنگرید راضی هستید؟ ببینید جهان آینده چیست و آیا آماده‌اید؟ انسان‌های مؤمن با دیدن منظره عالم بسیار تکامل‌یافته بعدی لحظه شماری می‌کنند.»

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: به چشم دیده‌ام که افرادی قبل از مرگ ساعت مرگ خود را دانسته و ساعت شماری کرده‌اند. بدانید ما نمی‌میریم و عالم دنیا، عالم کار، تلاش، عبادت و بندگی است و عالم بعدی عالم نتیجه گرفتن از زحمات، عبادات و بندگی است. بر این اساس تمام انرژی، قدرت و توان دنیوی خود را صرف دنیا نکنید و چنان کنید که مرگ را در آغوش بگیرید.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی در خطبه دوم، خاطرنشان کرد: نباید در زندگی به جز از خدا از کسی یا چیزی هراسی به دل راه داد، نباید از آمریکا و انگلیس این پوشالی‌های بی‌ارزش ترسید و درصدد بود با آنها کنار بیاییم و رضایت آنها را حاصل کنیم.

وی با بیان اینکه ظلم نکنیم، با زبان، قلم و قدم خود مردم‌آزاری نکنیم و بترسیم از خدایی که منتقم است، گفت: نباید کاری انجام دهیم که غیرمسلمان بمیریم و تا آخرین نفس به عهدی که با خدا بسته‌اید، پایدار باشید، بسیاری افراد در طول تاریخ بوده اند که مدتی انسان‌های وارسته اما عاقبت به راهی دیگر کشیده شدند، عاقبت کار مهم است به همین دلیل یکی از دعاهای ائمه این بوده که خدا عاقبت شما را به‌خیر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی اظهار امیدواری کرد: در ماه مبارک رمضان همه متحول و از دعاها بهره‌مند شویم؛ تعلل در بندگی خداوند نباید کرد تا خداوند زمینه عاقبت به خیری را برای همه افراد فراهم کند.

نوروز از اعیاد مورد تأیید ائمه معصومین است

وی با بیان اینکه نوروز از اعیادی است که مورد تأیید ائمه معصومین به خصوص امام صادق (ع) قرار گرفته است، ادامه داد: عید نوروز دارای محاسن بزرگی است از جمله اینکه مردم به سمت نظافت و صله‌رحم که از بهترین عمل‌ها است می‌روند دیدن خویشاوندان و به خصوص فقرا، کمک به تهی‌دستان و نیازمندان، عیدی دادن به کودکان و علاقه‌مند کردن آنها به دین از حسن‌های این ایام است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: روایاتی داریم که حتی ظهور ولی عصر در نوروز است و حال این تعبیر می‌تواند عید نوروز باشد یا روزی که برای بشریت واقعاً روزی نو است و کهنه‌ها تمام می‌شود.

وی افزود: البته در کنار تمام خوبی‌ها و محاسن باید بانوان حجاب خود را رعایت کنند که در این ایام نیکو دچار گناه نشوند باید جامعه بیش از پیش به موضوع حجاب ورود پیدا کند تا شاهد بی بندوباری ها نباشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی اظهار کرد: مقامات ایرانی باید در خصوص حجاب تلاش و تبلیغ بیشتری کنند بزرگترین جنگی که دشمن علیه ما دارد جنگ اعتقادی است. بی دین کردن مردم یعنی زیرپا گذاشتن آرمان‌ها و اصل انقلاب و این امری است که باید به آن توجه داشته باشیم.

رفع مشکلات اقتصادی با تدابیر صحیح و عملیاتی

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال جاری را سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی خوانده و درست انگشت بر مشکلات کشور گذاشتند، دانش آفرینی یعنی اقتصاد، کشاورزی، شفای بیماران و سلامت خود را با دانش اصلاح کنیم؛ دانش بنیان یعنی ما بتوانیم از معادن خود استفاده بهینه کرده و از انرژی هسته‌ای و حرکت عظیم و دشمن‌شکنی که شده است استفاده صحیح کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: طبیعتاً وقتی اقتصاد به حرکت درآمد و دانش، امکانات و استعدادهای بشر را به کار گرفت، اشتغال‌آفرینی نیز صورت می‌گیرد. بیکاری در کشور ما به این خاطر است که دارای ذخایری هستیم که مجانی یا با هزینه کم می‌فروشیم، آنها کار می‌کنند و ما بیکار هستیم.

باید به دولت فرصت داد

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی اضافه کرد: رهبر حکیم به شیرینی‌های سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کردند که یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری بود که با وجود کرونا و ترس مردم از این بیماری انتخابات با شکوه انجام شد و با توجه به اینکه تمام رسانه‌های انگلیسی تبلیغ می‌کردند مردم در انتخابات شرکت نکنند، اما رئیس جمهور توسط مردم انتخاب شد البته در مورد دولت نیز رهبری به خوبی اشاره کردند که دولت مردمی و تازه نفس، دارای ریلی جداگانه از دولت قبل است، اکنون در تمامی حوزه‌ها فعال است.

وی ادامه داد: مردم آگاه هستید که بر سر کشور چه آمد و تا دولت فعلی مشکلات را رفع و بدهی‌ها و کسری‌ها را جبران کند، زمان می‌برد و نیازمند صبر و حوصله است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: نکته دیگری که از امتیازات سال جاری بود، اعتراف آمریکایی‌ها به شکست خفت‌بار خود بود. مقاومت، استقامت و فرمانبری مردم از رهبر در مقابل تحریم‌های دشمنان آنچنان کرد که این روزها اعتراف می‌کنند شکست ما در مقابل ایران خفت‌بار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی خاطرنشان کرد: آنچه مقام معظم رهبری به عنوان تلخ‌ترین مورد ذکر کردند و دغدغه بسیاری داشتند، مشکلات بیکاری و معیشت مردم است. عده‌ای از مردم در سختی زندگی می‌کنند و جوانان فارغ‌التحصیل که بعضاً در دانشگاه‌های غیردولتی میلیون‌ها تومان هزینه تحصیل را پرداخت کرده‌اند، بیکار هستند که به رهبر رنج می‌دهد، امید است در این سال نو به فضل و رحمت خدا مشکلات بیکاری و سختی معیشت با دولت مردمی و مجاهد رفع شود.‌

وی ادامه داد: اگر اجازه قطع بازوهای قدرت ملی داده می‌شد امروز چه می‌گذشت، برخی نمی‌دانستند و می‌گفتند ما موشک و قدرت هسته‌ای نمی‌خواهیم و بگذارید دشمن روی ما حساس نشود، فلان کشور ارتش ندارد و در امن و امان است؛ تنها کسی که مقابل آنها ایستادگی کردند رهبر معظم انقلاب بودند و امروز از نظر قدرت نظامی مملکت ما به جایی رسیده است که رهبر فرموده‌اند «اگر یکی بزنید در مقابل بلافاصله ۱۰ تا خواهید خورد.»

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: ملاحظه کردید قهرمانان سپاه این روزها چه درسی به اسرائیل و آمریکا دادند که آمریکا اعتراف کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امروز قوی‌تر از هر زمانی است، قرآن می‌فرماید «آنچنان قوی شوید که دشمن شما و دشمن خدا جرأت نکند به شما نزدیک شود.»

تنها با مسلح شدن قدرتمند نیستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی تاکید کرد: نباید فکر کنیم تنها با مسلح شدن قدرتمند هستیم. قدرت اقتصادی، علمی، هسته‌ای و فرهنگی مجموعه‌ای است که باید در همه آن قوی بود و نباید به یکی از این قدرت‌ها اکتفا کرد.

وی اظهار کرد: دشمن یا دوستان نادان پیشنهاد می‌کردند از حضور در منطقه و تحقیقات هسته‌ای صرف نظر کنیم و انصراف دهیم که مبادا به دشمنان بربخورد و روی ما حساس شوند، قطعاً بدانید اگر ما ضعیف بودیم، انقلاب و هستی کشور را نابود می‌کردند، اما قوی هستیم و این تدبیر رهبر فرزانه بود.

راه برای ورود افراد نخبه باز شود

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: رهبر توصیه کردند که سال، سال تولید و دانش بنیان است، اما نباید به تابلونویسی اکتفا شود، دانشمندان باید مورد تشویق قرار بگیرند، امروز در اکثر مناطق حساس دنیای غرب دانشمندان ایرانی کار می‌کنند؛ چرا کاری کردیم که آنها از ایران بروند و چرا باید سستی کنیم تا مغزهای متفکر و انسان‌های فرزانه از مملکت خارج شوند، حتماً باید به جای شعارنویسی دانشگاه و دانش را متحول کنیم و راه را برای افراد متفکر و افرادی که می‌توانند کارهایی کنند، باز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به ارتحال مجاهد فقیه عالم بزرگوار محمدی ری شهری، گفت: این بزرگ مرد با قلم، زبان، فکر، درایت و سیاست خود بسیار خدمت کرد و کتب و آثار او بسیار ارزشمند است، مجاهدت‌های او به خصوص اوایل انقلاب و حرکات سیاسی بسیار ارزشمند او قابل تقدیر است.

کد خبر 563821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.