معرفی ۲۰۳ متخلف بهداشتی به مراجع قضایی/مراکز تهیه و توزیع موادغذایی در صدر شکایات

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان از انجام ۸۴۰۰ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و مکان‌های عمومی و بین راهی خبر داد و گفت: در این مدت ۲۰۳ متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۵۱ مورد پلمب انجام شده است.

مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از بیست‌وپنجم اسفندماه که اجرای طرح نظارت بر مراکز تهیه و توزیع و اماکن عمومی و بین راهی توسط واحد سلامت محیط مرکز بهداشت استان آغاز شد، تاکنون در استان بیش از ۸۴۰۰ بازرسی انجام شده است.

وی از معرفی ۲۰۳ متخلف به مراجع قضائی در این مدت خبر داد و افزود: ۵۱ مورد پلمب انجام شده و بیشترین تخلفات مربوط به مراکز تهیه و توزیع موادغذایی از جمله نانوایی‌ها، آب میوه و بستنی‌فروشی‌ها و تعدادی از اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها بوده است.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان تخلفات بهداشتی را شامل نامناسب بودن شرایط عمومی محل یا رعایت نکردن شرایط بهداشتی مواد غذایی در حال عرضه یا فرآوری دانست و ادامه داد: با اجرای طرحی که از اواسط بهمن‌ماه شروع شد، تمام مراکز تهیه و توزیع و مراکز حساس یک‌بار تا قبل از ۱۵ اسفندماه بازدید شدند و مشکلات ساختمانی و شرایط بهسازی به آنها تذکر داده شد.

شلوغی و نداشتن توانایی پاسخگویی به مشتری

وی درباره آمار قابل توجه تخلفات گفت: امسال تعداد بی‌سابقه و عجیبی از مسافران نوروزی وارد اصفهان شدند که شرایط کار مراکز تهیه و توزیع نیز فوق‌العاده گستره‌تر شده است؛ تا امروز در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد ورود مسافر به شهر افزایش داشته است.

میرجهانیان با اشاره به این که افزایش مسافران نوروزی موجب رشد تخلفات نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت به دنبال این موضوع تخلفات افزایش داشته است چون علاوه بر نظارت بر مسائل بهداشتی، جلسات متعددی را با ارگان‌های بین‌بخشی و برون‌بخشی مانند دادستانی، تعزیرات، پلیس، سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های صنفی، پیش از تعطیلات نوروز برگزار شد و بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشتی به اطلاع اعضای صنوف به ویژه رؤسای اتحادیه‌ها و اتاق اصناف رسید.

افزایش ۲۰ درصدی تماس با سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات

وی از افزایش ۲۰ درصدی تماس با سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایت خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد استفاده‌کنندگان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بسیار زیاد است، موارد تماس و ثبت شکایت با سامانه ۱۹۰ نیز حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است که بخشی از این شکایات از طریق وزارتخانه پیگیری می‌شود و مواردی که نیاز به رسیدگی فوری یا انجام اقدامات اجرایی داشته باشد به شکل استانی و در کمتر از ۱۲ ساعت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان درباره زمینه‌های ایجاد تخلف، اظهار کرد: ازدحام کار و نداشتن توانایی پاسخگویی به مشتری ممکن است مسائلی را به وجود بیاورد، چون مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی تا اواخر وقت مشغول به کار هستند همچنین گاهی ظرفیت محل کسب با ظرفیت پذیرش مشتری یا خدمات و سرویسی که ارائه می‌دهند، همخوانی ندارد به همین دلیل مشکلاتی برای مراجعان به وجود می‌آید.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجباری است

وی با اشاره به وجود ویروس کرونا در جامعه، ادامه داد: همچنان باید کارکنان مراکز تهیه و توزیع مسائل بهداشتی از جمله زدن ماسک را رعایت کنند، مسافران و شهروندان نیز به این موضوع باید توجه کنند، در زمینه مسائل بهداشتی نیز به مسافران و مهمانان نوروزی توصیه می‌شود به اغذیه‌فروشی‌هایی مراجعه کنند که از ظواهر فروشگاه، مشخص است که موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و اگر با موارد تخلفی روبه‌رو شدند با سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات، تماس بگیرند.

میرجهانیان یکی از مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی در تعطیلات را رعایت پروتکل‌ها دانست و گفت: برای اینکه مسافرت‌های نوروزی همراه با ابتلا به ویروس کرونا نباشد، رعایت فاصله اجتماعی در مکان‌های جمعی، کم کردن توقف در فضاهای بسته، استفاده از ماسک و تعویض به موقع آن به همه مسافران نوروزی و شهروندان توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی در سفرهای نوروزی، افزود: بر اساس داده‌هایی که از مراکز درمانی دریافت شده است، موضوع رعایت نکردن بهداشت از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها می‌تواند میزان بسیاری از بیماری‌های گوارشی و روده‌ای را کاهش دهد، همچنین استفاده از آب سالم و بسته‌بندی و مورد تأیید، به ویژه هنگام جابه‌جا شدن بین شهرها باید مورد توجه مسافران نوروزی قرار گیرد.

کد خبر 563780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.