احتمال افزایش ابتلا به کرونا در هفته‌های آینده/التهاب دو سال گذشته را تجربه نمی‌کنیم

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این که احتمال صعودی شدن روند ابتلا به کرونا وجود دارد، ادامه داد: اوضاع هفته‌ها و ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است به دنبال افزایش معاشرت‌ها و ترددها در هفته‌های آتی با افزایش ابتلا مواجه شویم.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موارد مراجعات سرپایی کرونا در استان به شدت کاهش پیدا کرده است و شاید این موضوع به دلیل وجود تعطیلات باشد که هم‌استانی‌ها یا مسافران حتی اگر بیمار باشند، در این ایام مراجعه نمی‌کنند.

واکسیناسیون روزانه ۳ هزار نفر

وی افزود: مراکز عمده واکسیناسیون نیز در ایام نوروز در پل شهرستان و گلستان شهدا در شیفت‌های صبح و عصر دایر است و روزانه دو تا سه هزار نفر به آنها مراجعه می‌کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان کاهش آمار مراجعان به مراکز واکسیناسیون را به دلیل سفرهای نوروزی دانست و گفت: از اوایل اسفندماه در مسیر نزولی قرار گرفتیم، از قله پیک ششم عبور کردیم و در حال حاضر یکی از کمترین آمارها را از ابتدای پاندمی تاکنون داریم.

وی با اشاره به اینکه همچنان احتمال صعودی شدن روند ابتلاء به کرونا وجود دارد، ادامه داد: اوضاع هفته‌ها و ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است به دنبال افزایش معاشرت‌ها و ترددها در هفته‌های آتی یا یکی دوماه آینده موارد ابتلاء و بستری افزایش یابد.

پیک‌های بعدی خفیف‌تر است

فدایی انجام واکسیناسیون و ادامه آن با شدت کمتر را در کاهش خسارت‌های کرونا مؤثر دانست و گفت: با توجه به این که واکسیناسیون انجام شده و همچنان با شدت کمتری ادامه دارد، به نظر می‌رسد دیگر التهاب‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را تجربه نکنیم و اگر پیک‌های دیگری پیش بیاید تا حدودی خفیف‌تر خواهد بود.

وی درباره احتمال وقوع سویه‌های دیگر از ویروس کرونا خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد چون ویروس یک موجود زنده است و سعی می‌کند با تغییر جهش خود را با شرایط سازگار کند تا زنده بماند، ممکن است تغییراتی منجر به بی‌اثر کردن واکسن یا افزایش سرایت‌پذیری شود و این احتمالات قابل پیش‌بینی نیست.

واکسیناسیون دوز چهارم برای بیماران خاص

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان پیش‌بینی‌ها از شرایط آینده را در حد حدس و احتمال دانست و ادامه داد: همچنان باید هوشیار بود، کسانی که واکسیناسیون ناقص دارند، برای دریافت واکسن مراجعه و در مجامع عمومی از ماسک استفاده کنند و در کنار رعایت بهداشت، اگر علائم پیدا کردند، در منزل قرنطینه شوند، امیدواریم ویروس به مرور زمان خفیف‌تر شود.

وی درباره دوز چهارم واکسن افزود: دوز چهارم را وزارت بهداشت برای کسانی پیش‌بینی کرده است که چهار ماه از دوز سوم آنها گذشته و دچار نقص ایمنی هستند یعنی ایمنی بدن‌شان ضعیف است، تعداد آنها هم چند بیماری مشخص است که به تشخیص پزشک متخصص برای انجام دوز چهارم معرفی می‌شوند.

فدایی دوز چهارم واکسیناسیون را برای بیماران خاص لازم دانست و گفت: بیمارانی که عمل پیوند کلیه انجام داده‌اند، مبتلایان به اچ آی وی و دیگر گروه‌هایی که سیستم ایمنی بدنشان نقص دارد این مرحله از واکسن را دریافت خواهند کرد و واکسیناسیون دوز چهارم عمومی نخواهد بود.

کد خبر 563720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.