۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
اصول نگهداری خودرو در فصل بهار

یک کارشناس ارشد مکانیک گفت: با توجه به این‌که با شروع فصل بهار و تابستان استفاده از کولر خودرو نیز افزایش می‌یابد، فشار بسیاری به باتری وارد می‌شود به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از فشار، سولفاته شدن باتری کنترل شود.

هادی طوقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به این‌که اقدامات بهاره خودرو به چند دسته تقسیم می‌شود، اظهار کرد: نخستین و مهم‌ترین نکته در فصل بهار شست‌وشوی زیر خودرو است و کسانی که تردد بیرون شهری دارند، حتماً باید به این مورد توجه کنند.

وی افزود: در فصول سرد سال معمولاً مأموران راهداری جاده را با نمک می‌پوشانند تا از یخ‌زدن آن جلوگیری شود؛ بنابراین در هنگامی که خودرو از جاده عبور می‌کند علاوه بر آب، نمک نیز به زیر خودرو وارد می‌شود و وجود نمک به زنگ زدن و خوردگی قطعات کمک می‌کند به همین دلیل بهتر است زیر خودرو نیز در ابتدای فصل بهار شسته شود.

تنظیم باد لاستیک

این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: مورد دیگری که در ابتدا فصل بهار باید مورد توجه قرار بگیرد تنظیم فشار لاستیک‌ها است. در فصل بهار دما به صورت میانگین تغییر می‌کند و به همین دلیل باد لاستیک نیز باید تنظیم شود.

وی تصریح کرد: کسانی که تردد طولانی‌مدت ندارند و تنها در شهر از خودرو استفاده می‌کنند، به دلیل این‌که لاستیک خودرو خیلی گرم نمی‌شود، به تنظیم باد نیازی ندارد، اما افرادی که تردد بیرون شهری دارند باید به این مورد بسیار توجه کنند زیرا هنگامی که لاستیک با جاده اصطکاک برقرار می‌کند، گرم شده و منبسط شدن هوای داخل آن موجب افزایش فشار می‌شود.

شست‌وشوی تیغه‌های برف پاک‌کن

طوقیان در رابطه با تیغه‌های برف پاک‌کن گفت: به دلیل اینکه برف پاک‌کن‌ها در فصول سرد سال بسیار فعالیت می‌کند و در بهار نیز عموماً بارش وجود دارد، باید همیشه تحت کنترل قرار بگیرد و تمیز شود.

وی افزود: بهتر است هر زمانی که شیشه خودرو را تمیز می‌کنید، تیغه‌های برف پاک‌کن را نیز تمیز کنید زیرا برخی از آلودگی‌ها موجب چسبندگی تیغه‌ها می‌شود که در صورت توجه نکردن به این موضوع موجب خرابی آن‌ها نیز خواهد شد.

تعویض مکان لاستیک‌های خودرو

این کارشناس ارشد مکانیک با اشاره به اینکه برخی از افراد مکان لاستیک را تغییر می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه الگو و مسیر حرکت خودرو یکسان نیست، تمام لاستیک‌ها نیز به طور یک‌نواخت دچار سایش نمی‌شود به همین دلیل نیاز است نسبت به تعویض مکان لاستیک‌ها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در خودروهایی که هر چهار حلقه لاستیک یک سایز و نوع است، تعویض مکان به دو صورت پروانه‌ای و موازی انجام می‌شود. معمولاً مکان لاستیک بین ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر تعویض می‌شود، اما در غیر این صورت حتماً باید دو سال یک‌بار این عمل انجام شود.

تعویض روغن و فیلتر

طوقیان در رابطه تعویض روغن در ابتدای فصل بهار گفت: هنگامی که وارد فصل بهار می‌شویم در صورتی که از روغن‌های چهارفصل استفاده نمی‌کنید، باید نسبت به تعویض روغن و فیلتر اقدام کنید، اما در صورتی که از روغن‌های چهار فصل استفاده می‌کنید باید قبل از رسیدن به کیلومتر ۱۰ هزار نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

وی اشاره کرد: در بهترین حالت روغن و فیلتر خودرو باید بین پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض شود زیرا عمر مفید درج شده بر محصول برای شرایط ایده‌آلی است که هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد. توصیه متخصصین این است که حتماً روغن و فیلتر هم زمان با یکدیگر تعویض شود.

تعویض فیلتر هوا

این کارشناس ارشد مکانیک خودرو گفت: مورد دیگری که در فصل بهار باید رعایت شود تعویض فیلتر هوا است زیرا ممکن است تمام نقاط این قطعه در فصول سرد به دلیل بارش و طوفان کثیف شود؛ بنابراین کسانی که تردد بیرون شهری دارند حتماً باید نسبت به تعویض فیلتر هوا هر شش ماه یک بار اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تعویض فیلتر هوا در فصل بهار نیز مهم است زیرا معمولاً وزش باد در این فصل بسیار است و گرد و غبار بسیاری وارد فیلتر می‌شود.

کنترل آب رادیاتور و درپوش آن

طوقیان اضافه کرد: دیگر مسئله‌ای که باید در فصل بهار کنترل شود آب رادیاتور است که به طور کلی هر ۲۰ هزار کیلومتر یک بار باید تعویض شود. حتی در صورتی خودرو بهترین شرایط را دارد، مهم است که آب به صورت کامل تعویض و تمام مسیر خنک‌کننده شست‌وشو شود زیرا این کار موجب بهبود عملکرد خنک‌کنندگی خودرو در بهار و تابستان می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که آب رادیاتور تعویض می‌گردد، درپوش آن نیز باید عوض شود؛ البته شست‌وشوی مسیر خنک‌کننده باید توسط متخصصین و مکانیک‌ها انجام شود. در فصل گرما به دلیل این‌که مقدار تبخیر بسیار است، درب باک بنزین نیز باید آب‌بندی شود و پیشنهاد می‌شود این قطعه سه الی چهار سال یک‌بار تعویض شود.

چک کردن باتری و شمع خودرو

این کارشناس ارشد مکانیک گفت: یکی از مشکلات مهم و رایجی که برای باتری رخ می‌دهد، سولفاته شدن آن است و با توجه به اینکه با شروع فصل بهار و تابستان استفاده از کولر خودرو نیز افزایش می‌یابد، فشار بسیاری به باتری وارد می‌شود به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از فشار، سولفاته شدن باتری کنترل شود.

وی افزود: از دیگر نکاتی که پیش از فصول گرم باید به آن توجه شود، تعویض شمع خودرو است و پیشنهاد می‌شود قبل از ۵۰ هزار کیلومتر این قطعه تعویض شود. حتی در صورتی که مکانیک مشکلی در شمع مشاهده نکرد، بهتر است این تعویض انجام شود.

شست‌وشوی موتور خودرو

طوقیان در رابطه با دیگر اقدامات بهاره خودرو گفت: یکی از مسائلی که در نگه‌داری خودرو بسیار مهم است شست‌وشوی موتور است؛ البته در هنگام شست‌وشوی موتور باید مناطق حساسی مانند ECU و سر باتری پوشیده شود تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

وی اشاره کرد: دلیل اهمیت شست‌وشوی موتور خودرو این است که از نظر اصول طراحی و مهندسی، تمیز شدن این قطعه موجب خنک‌تر شدن می‌شود زیرا گردش هوا و تبادل گرمایی در آن افزایش می‌یابد. در بسیاری از مقالات نیز آمده است که تمیز شدن خودرو موجب کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: در فصول گرم معمولاً کولر خودرو بسیار کار می‌کند و بهتر است در هنگام ثابت بودن خودرو آن را خاموش کنیم زیرا روشن بودن کولر در هنگام سلو کار کردن خودرو فشار بسیاری به موتور وارد می‌کند.

کد خبر 563448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.