عصرانه خبری علم و فناوری در ۲ فروردین ۱۴۰۱

در این بسته خبری در مورد معرفی گوشی GT Neo3، عرضه مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی آینده اپل در سال ۲۰۲۳ و منتشر شدن آپدیت One UI ۴.۱ برای سامسونگ گلکسی A52 ۵G می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

ریلمی GT Neo3 با تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ معرفی شد

ریلمی اوایل امروز از GT Neo3 خود در چین با دو نسخه رونمایی کرد – یک GT Neo3 استاندارد و یک نسخه با شارژ ۱۵۰ واتی UltraDart. هر دو نسخه از این گوشی دارای چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۸۱۰۰ و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی هستند.

ریلمی GT Neo 3 دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با وضوح فول اچ دی پلاس و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است. به علاوه نمایشگر گواهی +HDR10 داشته و مجهز به یک تراشه نمایشگر مستقل است که می‌تواند نرخ فریم را در بازی‌های سخت‌گیرانه صاف کند و در برخی موارد مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

در بخش پردازش، ریلمی از تراشه جدید پنج نانومتری مدیاتک دایمنسیتی ۸۱۰۰ برای دستگاهش استفاده کرده که در کنار رم هشت و ۱۲ گیگابایتی LPDDR۵ و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی UFS3.1 عرضه می‌شود. آرایه دوربین پشتی، شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX۷۶۶ با لرزشگیر اپتیکال، لنز فوق عریض هشت مگاپیکسلی و لنز ماکرو دو مگاپیکسلی است. بخش نرم افزار توسط Realme UI ۳.۰ مبتنی بر سیستم عامل اندروید ۱۲ پوشش داده شده است.

از سوی دیگر، همانطور که در ابتدا اشاره کردیم که این گوشی در دو نسخه با شارژ ۸۰ وات و شارژ ۱۵۰ واتی UltraDart ارائه می‌شود. نسخه استاندارد ۸۰ واتی آن قادر است تا باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دستگاه را تنها در مدت ۳۲ دقیقه به طور کامل شارژ کند. شارژر ۸۰ واتی همراه از استاندارد SVOOC پشتیبانی می‌کند و با گوشی‌های قدیمی‌تر ریلمی که با سرعت‌های پایین‌تری شارژ می‌شوند، سازگار است.

در سمت دیگر، شارژ ۱۵۰ واتی UltraDart جدید است که باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری گوشی را تنها در پنج دقیقه از صفر تا ۵۰ درصد پر می‌کند. برای دستیابی به این نتایج، ریلمی از چندین پمپ شارژ تقویت کننده برای افزایش جریان ورودی به تلفن استفاده می‌کند. ریلمی همچنین در حال انجام ۳۸ اقدام حفاظتی امنیتی باتری از جمله یک الگوریتم ویژه مدیریت دما است که تضمین می‌کند دمای باتری در هنگام شارژ زیر ۴۳ درجه سانتی‌گراد (۱۱۰ درجه فارنهایت) باقی بماند. ریلمی همچنین ادعا می‌کند که باتری‌های لیتیومی این گوشی پس از ۱۰۰۰ چرخه شارژ کامل، ۸۰ درصد ظرفیت خود را حفظ خواهند کرد.

ریلمی GT Neo3 در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای Silverstone و آبی Le Mans عرضه می‌شود. در بخش قیمتی، مدل پایه GT Neo3 با پیکربندی شش گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی ۳۱۴ دلار قیمت دارد. همچنین کاربران می‌توانند نسخه‌های دیگر ۸/۱۲۸ گیگابایت یا ۱۲/۲۵۶ گیگابایت را با قیمت‌های ۳۶۰ دلار و ۴۰۸ دلار تهیه کنند. نسخه ۱۵۰ واتی GT Neo۳ از ۲۵۹۹ یوان (۴۰۸ دلار) برای نسخه ۸/۲۵۶ گیگابایت شروع شده و تا ۲۷۹۹ یوان (۴۴۰ دلار) برای نسخه ۱۲/۲۵۶ گیگابایتی می‌رسد.

گوشی GT Neo3 ریلمی با شارژر ۱۵۰ واتی و چیپست Dimensity ۸۱۰۰ معرفی شد

پس از ماه‌ها شایعه و افشای اطلاعات، بالاخره امروز ریلمی به طور رسمی از گوشی جدید Realme GT Neo3 در دو نسخه استاندارد و مجهز به شارژر ۱۵۰ واتی UltraDart پرده برداشت. این گوشی‌ها از ویژگی‌های قابل توجهِ دیگری چون چیپست Dimensity ۸۱۰۰ مدیاتک و حسگر دوربین ساخت سونی برخوردار هستند. در ادامه این نوشتار به معرفی، مشخصات و قیمت گوشی ریلمی GT Neo۳ می‌پردازیم.

گوشی جدید GT نئو سه ریلمی دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی AMOLED با وضوح تصویر +FHD و نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز است. همچنین این صفحه نمایش از توانایی نمایش محتواهای +HDR۱۰ و تراشه کنترلر تصویر مخصوص برای بهبود نرخ فریم دهی در بازی‌ها و کاهش مصرف انرژی برخوردار است.

ابعاد این گوشی ۱۶۳.۳*۷۵.۶*۸.۲ میلی متر است و ۱۸۸ گرم وزن دارد.

مدل چیپست بکار رفته در گوشی GT Neo3 ریلمی Dimensity ۸۱۰۰ مدیاتک با فناوری ساخت پنج نانومتری است. این چیپست در ترکیب با هشت تا ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR۵ و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی پرسرعت UFS ۳.۱ قابل انتخاب است.

دوربین اصلی این گوشی دارای حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX۷۶۶ سونی با لرزش گیر اپتیکال است. دوربین دوم یک الترا واید هشت مگاپیکسلی و دوربین سوم یک ماکرو دو مگاپیکسلی است. دوربین سلفی هم از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی S5K3P9 ساخت سامسونگ بهره می‌برد.

ظرفیت باتری این گوشی ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است که نسخه استاندارد آن با شارژر ۸۰ واتی عرضه می‌شود. به ادعای ریلمی این شارژر ۸۰ واتی قادر به شارژ کامل باتری ظرف تنها ۳۲ دقیقه است. این شارژر از استاندارد SVOOC پشتیبانی می‌کند و قادر به شارژ گوشی‌های قدیمی‌تر با سرعت پایین‌تر است.

نسخه گران‌تر گوشی GT Neo3 ریلمی با شارژر ۱۵۰ واتی UltraDart عرضه می‌شود اما ظرفیت باتری به ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش یافته است. این شارژر فوق‌العاده سریع قادر به شارژ صفر تا ۵۰ درصد باتری ظرف تنها ۵ دقیقه است. البته این ادعای ریلمی است.

به گفته ریلمی در نسخه ۱۵۰ واتی از ۳۸ تمهید امنیتی شامل سنجش دمای باتری استفاده شده است تا اطمینان حاصل شود دمای باتری از ۴۳ درجه سانتی‌گراد فراتر نمی‌رود. همچنین ریلمی ادعا می‌کند این باتری پس از ۱۰۰۰ بار شارژ و تخلیه هنوز ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان بلندگو استریو دالبی اتموس و سیستم دفع گرما پیشرفته Diamond Ice Core Cooling System Max اشاره کرد.

گوشی Realme GT Neo3 در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و آبی عرضه می‌شود. قیمت پایه گوشی Realme GT Neo3 با شش گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی از ۳۱۴ دلار شروع می‌شود. قیمت مدل ۱۲۸ گیگابایتی با ۸ گیگابایت حافظه رم ۶۰ دلار و قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با ۱۲ گیگابایت حافظه رم ۴۰۸ دلار است.

قیمت نسخه ۱۵۰ واتی گوشی Realme GT Neo3 با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و هشت گیگابایت حافظه رم از ۴۰۸ دلار شروع می‌شود و با ۱۲ گیگابایت حافظه رم به ۴۴۰ دلار می‌رسد.

مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی آینده اپل در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد

بر اساس شایعات، مک‌بوک ایر بازطراحی شده اپل در اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد. همچنین مدل‌های به‌روزرسانی شده مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی نیز در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد.

برخی شایعات مطرح شده پیش از برگزاری رویداد Peek Performance ادعا کردند که شرکت اپل ضمن برگزاری این مراسم از مدل‌های جدید مک‌بوک شامل سری آپدیت شده مک‌بوک ایر و احتمالاً مدل‌های تغییر یافته مک‌بوک پرو رونمایی خواهد کرد. پس از عدم معرفی مک‌بوک‌های جدید طی این رویداد، اکنون گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با آن‌ها مطرح شده است.

مارک گورمن؛ خبرنگار نشریه بلومبرگ در آخرین شماره از خبرنامه Power On اعلام کرد که اپل به‌دنبال عرضه مک‌بوک ایر جدید در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ بود. با این‌حال متأسفانه به‌نظر می‌رسد که پنجره زمانی این رویداد به ۳ ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۲ موکول شده است. این موضوع با سایر گزارشات منتشر شده مبنی بر معرفی مک‌بوک ایر در اواخر سال ۲۰۲۲ ارتباط دارد.

یک تحلیل‌گر مشهور با نام مینگ چی‌کو نیز در اواسط ماه مارس ادعای مشابهی را مطرح کرد و پنجره زمانی معرفی مک‌بوک ایر جدید را به ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۲ انتقال داد. مدل به‌روزرسانی شده مک‌بوک ایر احتمالاً با چندین مدل رنگی مختلف، تراشه M۲ و طراحی ظاهری نازک‌تر و سبک‌تر روانه بازار خواهد شد. فناوری مورد استفاده برای نمایشگر نیز احتمالاً دستخوش تغییر شده و از سیستم نورپردازی پس‌زمینه مینی LED و ناچ جهت استقرار دوربین فیس‌تایم استفاده خواهد شد.

اعمال برخی تغییرات در مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو امری محتمل است؛ اما به‌دنبال معرفی مدل پایین‌رده مک‌بوک پرو مبتنی بر تراشه M2 احتمالاً شاهد وقفه‌ای طولانی در بازار خواهیم بود. مارک گورمن پیش‌بینی می‌کند که مدل‌های رده بالای مک‌بوک پرو در سال ۲۰۲۲ به‌روزرسانی نشده و مدل‌های مجهز به تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس در سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهند شد.

مارک گورمن با پافشاری اعلام می‌کند که عرضه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به تراشه M2 تنها به‌روزرسانی محتمل برای سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. وی ضمن یادداشتی طی ماه فوریه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ شرکت اپل از حداقل ۷ مدل جدید مک رونمایی می‌کند. این فهرست شامل مدل به‌روزرسانی شده مک مینی با ۲ تراشه M1 پرو و M2، مک‌بوک ایر و ورژن ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M2، آی‌مک ۲۴ اینچی با تراشه M2، مدل بزرگ‌تر آی‌مک پرو با تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس و مدل ارتقایافته مک پرو مجهز به تراشه جدید اپل است.

اطلاعات بازه زمانی احتمالی عرضه OnePlus ۱۰ Ultra فاش شد

یکی از افشاگران دنیای فناوری، با انتشار توییتی در فضای مجازی بازه زمانی احتمالی عرضه‌ی وان‌پلاس ۱۰ اولترا و چند گوشی هوشمند دیگر را فاش کرد.

در حال حاضر، وان‌پلاس ۱۰ پرو بهترین گوشی پرچم‌دار شرکت سازنده‌اش است که می‌توانید خریداری کنید. اما وان‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی پرچم‌دار فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند در سال جاری با سامسونگ و اپل رقابت کند. اکنون شایعه‌ی دیگری منتشر شده که ادعا می‌کند ممکن است اواخر امسال شاهد عرضه وان‌پلاس ۱۰ اولترا باشیم.

یوگش برار، یکی از افشاگران دنیای فناوری، به‌تازگی در توئیتر خود اطلاعاتی در مورد عرضه‌ی گوشی‌های آینده وان‌پلاس به اشتراک گذاشته است. او عرضه شش مدل مختلف شامل وان‌پلاس ۱۰ پرو، وان‌پلاس نورد سی ای دو لایت، وان‌پلاس نورد دو تی، وان‌پلاس ۱۰ آر، وان‌پلاس نورد سه و وان‌پلاس ۱۰ اولترا را پیش بینی کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، وان‌پلاس ۱۰ اولترا در اواخر سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد شرکت مذکور بازه‌ی زمانی آگوست تا سپتامبر را برای عرضه گوشی هدف قرار داده است. این افشاگر همچنین بازه‌ی زمانی احتمالی عرضه‌ی سایر مدل‌های وان‌پلاس را نیز به اشتراک گذاشت. می‌توانید جدول زمانی انتشار را در زیر بررسی کنید:

وان‌پلاس ۱۰ پرو – مارس

وان‌پلاس نورد سی ای دو لایت – آوریل

وان‌پلاس نورد دو تی - پایان آوریل / اوایل می

وان‌پلاس ۱۰ آر - می

وان‌پلاس نورد سه (نورد پرو) – جولای

در اوایل سال جاری، گزارشی منتشر شد که می‌گفت وان‌پلاس، مدل اولترای جذابی برای وان‌پلاس ۱۰ پرو عرضه و در آن از تراشه‌ی MariSillicon X خودساخته‌ی اوپو استفاده خواهد کرد تا تجربه دوربین بهتری نسبت به وان‌پلاس ۱۰ پرو به کاربران ارائه دهد. طبق شایعات، مدل جدید اولترا مانند وان‌پلاس ۱۰ پرو و اوپو فایند X۵ پرو از دوربین هسل‌بلد استفاده می‌کند.

آپدیت One UI ۴.۱ برای سامسونگ گلکسی A52 5G منتشر شد

سامسونگ انتشار نرم‌افزار One UI ۴ مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۲ را برای دو تبلت گلکسی تب S6 و گلکسی تب S6 لایت آغاز کرد. انتشار آپدیت برای گلکسی تب S6 در کشور آلمان آغاز شده است؛ در حالی‌که کاربران گلکسی تب S6 لایت در فرانسه نیز قادر به دریافت این به‌روزرسانی هستند. از سوی دیگر اسمارت‌فون گلکسی A52 5G نیز آپدیت One UI ۴.۱ را به‌صورت OTA دریافت نموده است.

موضوع جالب توجه اینکه آپدیت منتشر شده برای مدل استاندارد گلکسی تب S۶ شامل پچ امنیتی ماه فوریه اندروید و فیرم‌ور با شناسه T865XXU5DVC3 است؛ در حالی‌که مدل لایت از پچ امنیتی ماه مارس اندروید و فیرم‌ور ورژن P615XXU4EVC5 بهره‌مند شده است.

از سوی دیگر گلکسی A52 5G، به‌روزرسانی One UI 4 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۲ را در ماه ژانویه دریافت کرد و اکنون پس از گذشت مدت تقریباً دو ماه، این هندست آپدیت One UI ۴.۱ را دریافت می‌کند. در حال حاضر این به‌روزرسانی صرفاً در کشورهای اروپایی قابل دسترس است.

براساس شیوه معمول سامسونگ، آپدیت‌های جدید به‌صورت تدریجی در بازارهای منتخب منتشر می‌شوند. بنابراین تمامی دستگاه‌های گلکسی A52 5G احتمالاً به‌زودی از آپدیت One UI ۴.۱ بهره‌مند خواهند شد. کاربران با دریافت این به‌روزرسانی به رابط کاربری کاملاً جدید و چندین ویژگی تازه و جذاب دسترسی پیدا خواهند کرد.

وان پلاس تا شهریور شش گوشی معرفی می‌کند

طبق اخبار جدید از یک منبع معمولاً قابل اعتماد، «وان پلاس» قرار است تا پایان ماه سپتامبر از شش دستگاه جدید خود رونمایی کند.

بر این اساس نخستین گوشی از نظر فنی یک گوشی جدید نیست، بلکه OnePlus ۱۰ Pro بالاخره عرضه بین‌المللی را آغاز کرد و ظاهراً این اتفاق باید قبل از پایان این ماه رخ دهد.

سپس در ماه آوریل، OnePlus Nord CE ۲ Lite پس از چندین هفته درز شایعات و گمانه‌زنی‌ها رسمی خواهد شد. در پایان ماه آوریل یا اوایل ماه مه، OnePlus Nord ۲T ظاهر و این در حالی است که در ماه مه OnePlus ۱۰R نیز معرفی خواهد شد.

در ماه ژوئیه، OnePlus Nord 3 قرار است رسمی شود و این یکی نیز امکان دارد Nord Pro نامیده شود. در نهایت برای این نقشه راه فاش‌شده، ما OnePlus ۱۰ Ultra (نام جایگزین: OnePlus ۱۰ Pro Plus) را داریم که باید در ماه سپتامبر رونمایی شود.

همه اینها قطعاً به کار زیادی برای به روز نگه داشتن نرم‌افزار و بدون اشکال نیاز دارند، بیایید امیدوار باشیم که OnePlus بهتر از گذشته اخیر این کار را انجام دهد.

کد خبر 563401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.