اصفهان می‌تواند قطب اقتصاد دانش‌بنیان کشور شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌های متفاوت دارد. برخورداری از ظرفیت‌های لازم، موجب می‌شود این کلان‌شهر بتواند این افق را برای خود تعریف کند که به قطب اقتصاد دانش‌بنیان کشور، تبدیل شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص حمایت دستگاه‌های مدیریت شهری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: هر کدام از دستگاه‌ها و نهادها در حوزه‌های مختلفِ مدیریت شهری، باید متناسب با وظایف، نقش خود را پیرامون تسهیل‌گری یا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری یک نهاد عمومی است، اما در بسیاری از موارد کارفرما یا مجوزدهنده است، ادامه داد: می‌توان گفت که شهرداری، یک مشتری قابل توجه است که می‌تواند بسیاری از محصولات مورد نیاز خود را از تأمین کنندگان دانش‌بنیان تهیه کند و در بسیاری از موارد هم بهره‌وری پایین است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: متأسفانه در راستای ایفای خدمت و انجام مأموریت‌ها، بهره‌وری‌ها پایین بوده؛ موضوعی که روز اول فرودین‌ماه به وسیله مقام معظم رهبری تصریح شده است.

وی تاکید کرد: اگر امسال نرخ بهره‌وری در بخش‌های مختلف مدیریت شهری، معلوم شود و راهبردهای ارتقای بهره‌وری نیز با استفاده از تأمین رویکردهای تکنولوژی، فراهم شود و در این بخش سیاست‌گذاری صورت پذیرد، می‌تواند در جهت کاهش شکاف‌های بهره‌وری مؤثر باشد.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر در کشور از ظرفیت‌های دانش‌بنیان با اولویت استفاده شود، به نظر می‌رسد که این اتفاق، مهم‌ترین راهبرد در جهت تأمین خدمات باشد. در حوزه حمایت هم با برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های موجود، صدور مجوزهایی وجود دارد و باید این مجوزها به صورت خاص در مدیریت شهری تعریف شود.

وی گفت: اگر در این حوزه، پهنه‌ها در سطح شهر تعریف شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در درون این پهنه‌ها مستقر شوند و با قیمت‌های بسیار پایین و تمام شده، محصولات خود را ارائه دهند و هزینه‌های تجمیع شده آن‌ها پایین بیاید، این اتفاق برای این حوزه‌ها در پیشبرد برنامه‌های آن‌ها بسیار کمک کننده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، با تاکید بر اینکه لازم است شورای اسلامی شهر اصفهان در صدور مجوز ساخت و سازها برای نظام مهندسی به یک ایده مشترک برسد، اظهار کرد: در این صورت در خصوص الزام یا تشویق ساختمان‌ها به استفاده از فناوری‌های نوین، می‌تواند بازار قابل توجهی را برای این مجموعه‌ها مشخص کند.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های متفاوت دارد، گفت: برخورداری از ظرفیت‌های لازم، موجب می‌شود این کلان‌شهر بتواند این افق را برای خود تعریف کند که به قطب اقتصاد دانش‌بنیان کشور تبدیل شود.

کد خبر 563390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.