پیش‌بینی تندباد لحظه‌ای و طوفان گردوغبار در روزهای پایانی هفته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع تندباد لحظه‌ای و طوفان گردوغبار، طی روزهای پنجشنبه و جمعه در اکثر مناطق استان خبر داد و گفت: وقوع طوفان‌های گردوغبار در اسفندماه سال گذشته، منجر شد پلیس راه ۹۰مورد محدودیت ترافیکی به صورت موقت در جاده‌ها با هدف پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای اعمال کند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پدیده جوی حال‌حاضر در اکثر مناطق استان اصفهان که تا آخر هفته ادامه دارد ابرناکی، غبارآلودگی و وزش باد در بعدازظهرها است و به علت فاقد رطوبت بودن این سیستم جوی و نداشتن تغذیه رطوبتی، انرژی را به صورت باد تخلیه می‌کند.

وی با هشدار نسبت به وزش تندباد لحظه‌ای و طوفان گردوغبار در استان اصفهان، افزود: شرایط جوی روزهای پنجشنبه و جمعه تحت عنوان وزش تندباد لحظه‌ای و طوفان گردوغبار پیش‌بینی می‌شود که متعاقب آن، اخطارها و هشدارهای لازم ازجمله حفاظت از کمپ‌های مسافرتی در برابر وزش باد و تندباد به عوامل مدیریت بحران سطح استان داده شده است.

محورها و مناطق درگیر با تندباد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شرایط جوی مذکور در روز پنجشنبه محورهای مواصلاتی مناطق مرکزی، شمال، جنوب و شرق استان اصفهان را در بربگیرد و روز جمعه نیز مناطق شرقی استان شامل محورهای اصفهان_کوهپایه، سجزی، کوهپایه_نائین، نائین_انارک، انارک_جندق، جندق_خوروبیابانک، چوپانان، اردستان و نائین با وزش تندباد به همراه گردوغبار مواجه خواهند بود که منجر به کاهش میدان دید و اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود.

وی اضافه کرد: وقوع طوفان‌های گردوغبار در اسفندماه سال گذشته منجر شد پلیس راه ۹۰ مورد محدودیت ترافیکی به صورت موقت در جاده‌ها با هدف پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای اعمال کند که گرچه منجر به توقف یا کم شدن سرعت خودروها شده بود اما تأثیر به‌سزایی در پیشگیری از وقوع حوادث داشت.

شیشه‌فروش گفت: با کسب تجربه از حوادث ناشی از وزش تندباد در اسفندماه به دلیل وقوع شش روزه طوفان و گردوغبار در مناطق استان، اقدامات لازم به شهرداری‌ها و اداره راهداری نسبت به استحکام‌بخشی سازه‌های غیرپایدار از جمله تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تابلوهای راهنمایی و گردشگری ابلاغ شده است.

لزوم تأخیر سفرهای روز پنجشنبه و جمعه

وی در توصیه به شهروندان گفت: در زمان وقوع تندباد از نشستن زیر درخت‌های فرسوده و صعود به ارتفاعات اجتناب کنید. به دامداران و عشایر نیز اعلام شده است که دام‌های خود را در روزهای پنجشنبه و جمعه به ارتفاعات نبرند. پلیس کنترل ترافیک در جاده‌ها را برعهده خواهد داشت تا اخطارهای لازم ابلاغ و محدویت‌های لازم برای برخی جاده‌ها اعمال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهروندان قبل از سفر نسبت به ارتباط با ۱۴۱ راهداری و ۱۳۴ هواشناسی برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها و شرایط جوی اقدام و سعی کنند سفرهای برنامه‌ریزی شده خود را در روزهای پنجشنبه و جمعه به تأخیر بیندازند.

وی با بیان اینکه رانندگان در صورت مواجهه با شرایط طوفان و گردوغبار، باید در اولین مکان ممکن توقف کنند، ادامه داد: ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی در محورهای استان اصفهان دایر شده که در کنار آن‌ها ۱۰ ایستگاه امنیت سلامت برای توقف و استراحت مسافران و رانندگان پیش‌بینی و ۱۹ پایگاه روستایی و گردشگری در محورهای گذر از روستاها ایجاد شده است. مسافران می‌توانند در مکان‌های ذکر شده، توقف کنند و در شرایط گردوغبار به حرکت ادامه ندهند؛ همچنین به کمپ‌های مسافرتی به‌ویژه کمپ فدک در شهر اصفهان هم توصیه‌های لازم شده است.

۴۵۰ مدرسه آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی

شیشه‌فروش اضافه کرد: ۴۶ پایگاه هلال‌احمر و ۴۶ پایگاه راهدارخانه در جاده‌ها و ۲۰۰ پایگاه اورژانس در کل استان مستقر شده‌اند و دو پایگاه امداد هوایی نیز در سطح استان اصفهان خدمات امداد هوایی را برای حوادث جاده‌ای احتمالی ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵۰ مدرسه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحت نظارت‌های مکرر بهداشت، برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده است، ادامه داد: ماهیت ستاد سفر با کارگروه‌هایی برای ایجاد سفری امن در استان تشکیل شده که دبیرخانه آن در میراث فرهنگی است. ستاد اسکان نیز در شهر اصفهان با متولی‌گری شهرداری اصفهان دایر شده است و طی شب گذشته ۲۶ هزار نفر در شهر اصفهان اسکان پیدا کردند که حدود شش هزار نفر آن‌ها در باغ فدک و مابقی در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، منازل استیجاری، خوابگاه‌ها و مدارس مستقر شده‌اند.

ادامه آبرسانی سیار به روستاها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به جایگاه‌های سوخت تاکید شده که تأمین مستقیم داشته باشند. همچنین شرکت گاز، آب و برق خدمات پایدار ارائه دهند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز به عنوان مدیریت بحران در شهرها و روستاها ارائه خدمت می‌کنند. آبرسانی سیار نیز به علت افزایش جمعیت مسافری در روستاها ادامه دارد.

کد خبر 563240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.