مناطق کم‌برخوردار بروکسل آلوده‌تر از ثروتمندنشینان

مقامات بروکسل مطالعه‌ای را درباره کیفیت هوای این شهر منتشر کردند که نشان می‌دهد تفاوت آشکاری بین پیش‌زمینه اجتماعی-اقتصادی ساکنان و آلودگی وجود دارد. با توجه به داده‌ها، مناطق کمتر ثروتمند به شدت تحت تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک قرار گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به داده‌های به دست آمده از یک مطالعه در مورد محیط شهری و دوچرخه‌سواری، مناطق کمتر ثروتمند به شدت تحت تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک قرار گرفتند، علی‌رغم اینکه ساکنان آن مناطق دارای وسایل نقلیه شخصی کمتری بودند.

این پژوهش عمدتاً توسط شهروندان داوطلب انجام شد که در کنار اداره محیط زیست بروکسل کار می‌کردند. با داشتن سه هزار داده، این پروژه به بزرگ‌ترین نظرسنجی شهروندان در پایتخت بلژیک تا به امروز تبدیل شده است.

حدود سه هزار شهروند در بروکسل با قرار دادن تجهیزات اندازه‌گیری در منازل خود در بررسی کیفیت هوا شرکت کردند. این نظرسنجی در درجه اول بر انتشار دی‌اکسید نیتروژن (NO2) متمرکز بود؛ گازی که می‌تواند برای انسان مضر باشد و عمدتاً از سوختن انواع سوخت تولید می‌شود.

بر اساس داده‌های کلی، کیفیت هوا در بروکسل بسیار متنوع است: از بسیار خوب تا بسیار ضعیف؛ در عین حال، محققان همچنین گفته‌اند که وضعیت کلی شهر در حال بهبود است.

داده‌ها نشان می‌دهد که تنها ۱.۴ درصد از مردم بروکسل یا ۱۷ هزار نفر در معرض آلودگی هوا هستند که بالاتر از استانداردهای بهداشتی اتحادیه اروپا یعنی ۴۰ میکروگرم بر متر مکعب است. با این حال، ۹۸ درصد از شهروندان، یا ۱.۲ میلیون نفر، در مناطقی با آلودگی بیش از آستانه جدید ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب سازمان جهانی بهداشت، زندگی یا کار می‌کنند.

مناطق کم‌برخوردار بروکسل آلوده‌تر از ثروتمندنشینان

با این وجود، پروفسور فیلیپ میزمن، رهبر این پروژه، توضیح داد که این یافته‌ها هنوز خبر خوبی است؛ چراکه در مقایسه با سال‌های گذشته، میزان آلودگی پایین‌تر گزارش شده بود. او این تغییر چشمگیر را به همه‌گیری و قرنطینه‌ها و افزایش دوچرخه‌سواری به عنوان یک روش محبوب حمل‌ونقل در شهر نسبت داد.

جدا از وجود ارتباط بین مناطق کمتر ثروتمند شهر و احتمال آلودگی بیشتر، محققان همچنین دریافته‌اند که گاهی اوقات در همان خیابان‌ها نابرابری وجود دارد. این به دلیل مفهومی است که اثر دره نامیده می‌شود؛ جایی که ساختمان‌های بلند در هر دو طرف جاده نوعی دره آلوده را ایجاد می‌کنند.

تا حدودی جای تعجب نیست که محله‌های حاشیه شهر نسبت به همتایان خود در قلب پایتخت بلژیک آلودگی بسیار کمتری دارند، در عین حال، به گفته دیرک جیکوبز، استاد جامعه شناسی در دانشگاه آزاد بروکسل، مناطق پرجمعیت به طور قابل توجهی آلودگی بیشتری دارند. علاوه بر این، ارتباط واضحی بین درآمد و کیفیت هوا وجود دارد.

پروفسور جاکوبز در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این به آن معنا است که در محله‌هایی که تعداد خودروهای هر خانوار کمتر است، کیفیت هوا به دلیل تأثیر ترافیک مناطق اطراف همچنان بد باقی می‌ماند.»

مناطق کم‌برخوردار بروکسل آلوده‌تر از ثروتمندنشینان

کد خبر 563224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.