۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۴
ترافیک معضل فزاینده شهرهای ایران

با افزایش تعداد خودروها، شاهد تردد بیشتر در خیابان‌ها هستیم که در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می‌شود. لزوم وجود محدودیت‌های ترافیکی و یا راهکاری برای تعریض خیابان‌های پرتردد و شلوغ و استفاده از زیرگذر و یا روگذر برای حل مشکلات بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز به‌روز شاهد گسترش جوامع شهری و توسعه مرزهای شهر در تمام نقاط و نواحی ایران هستیم. شهروندان با توجه به نیاز خود اقدام به خریداری خودرو برای تسهیل در تردد می‌کنند و هر روز بر تعداد این خودروها افزوده می‌شود. شیوع بیماری کرونا و ترس از ابتلای به این بیماری این مشکل را حادتر از گذشته کرد و موجب شد شهروندان کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و استفاده از خودروهای شخصی در این برهه زمانی افزایش پیدا کرد.

یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و استفاده شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش بار ترافیکی معابر و شریان‌های شهر داشته باشد، با این وجود استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی نیازمند تقویت زیرساخت‌های این حوزه است، زیرا در صورتی که افراد برای استفاده از اتوبوس یا تاکسی با مشکل مواجه باشند و با تأخیر به مقصد موردنظر خود برسند، ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

قرار دادن خودروهای شخصی در کنار خیابان و استفاده نکردن از پارکینگ‌های عمومی به خصوص در خیابان‌های کم عرض، ترافیک شهری را تشدید می‌کند و افزایش تعداد خودروها و ترددها بر این معضل شهری می‌افزاید، این مسئله در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح گسترده شده که آرامش شهروندان را سلب می‌کند و موجب اتلاف وقت آنها می‌شود.

با تشدید ترافیک شهری و افزایش تردد خودروها لزوم در نظر گرفتن محدودیت‌های ترافیکی و ارائه راهکارهای میان‌مدت از جمله تعریض خیابان‌های پرتردد و شلوغ و استفاده از زیرگذر یا روگذر برای حل مشکلات ترافیکی بیش‌تر از گذشته احساس می‌شود. در همین خصوص با فرانک باقری، کارشناس شهرسازی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تبعات ترافیک برای شهرها چیست؟

با افزایش میزان تولید خودرو و گسترش شهرنشینی، شهرها با معضل شلوغی و افزایش ترافیک به خصوص در قسمت‌های مرکزی شهرها مشاهده هستند. عوارض ناشی از ترافیک مانند آلودگی هوا، اتلاف وقت، آلودگی صوتی، هدر رفتن سوخت، تصادفات و بسیاری از هزینه‌های مالی دیگر نیز به مشکلات قابل توجهی تبدیل شده‌اند که فشار زیادی بر زیرساخت‌های شهر وارد می‌کند.

از زمان اختراع خودرو تا به امروز، هر روز تعداد بیشتری از این وسیله نقلیه وارد خیابان‌های شهرها شده است که در نتیجه روز به روز ترافیک نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند. امروزه خیابان‌های پرتراکم با صف خودروهای به هم چسبیده که بیشتر به پارکینگ مواج شبیه است، چهره اصلی کلان‌شهرها را در ذهن تداعی می‌کند؛ با توجه به این موضوع به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که روند تغییرات در شهرهای ایران به سمتی است که منجر به ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود و این معضل هر روز بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد؛ چراکه رابطه‌ای موزون و متعادل میان جمعیتی که روزانه در شهر تردد می‌کند و تعداد خودروها در سطح معابر برقرار نیست.

با توجه به اهمیت موضوع و عواقب ناشی از وجود گره‌های ترافیکی مثل افزایش آلودگی‌های زیست محیطی و استهلاک وسایل نقلیه لازم است که مدیریت شهری برای مدیریت ترافیک تدابیری در نظر بگرد تا نتیجه آن بهبود وضعیت ترافیک باشد.

ورود گسترده خودرو به سیستم حمل‌ونقل ایران چقدر بر افزایش ترافیک مؤثر بوده است؟

با وجود رشد تقریباً دو برابری جمعیت ایران طی پنجاه سال گذشته و ورود خودروی شخصی به صورت گسترده به چرخه حمل‌ونقل شهری، تغییر درخوری در سطح معابر سواره‌رو به خصوص در مراکز شهرها، انجام نگرفته است تا بتواند جمعیت و خودروهای افزوده شده به سیستم شهری را در خود جای دهد. به این ترتیب با بر هم خوردن رابطه موزون و معقول میان عناصر هفت‌گانه حیاتی انسان، شهرهای کشور حتی شهرهای کوچک با توسعه ناموزون و ناپایدار مواجه شده‌اند.

توسعه ناموزون و ناپایدار در نهایت موجب بروز مشکلات جدی در سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری می‌شود. با رشد روزافزون وسایل نقلیه متعدد در سطح معابر شهری و میان شهری، عوارض جانبی حمل‌ونقل نظیر میزان تصادفات به ویژه تصادفات منجر به جرح و فوت رو به افزایش گذاشته است؛ لذا ایجاد ساختاری برای دستیابی به توسعه پایدار در حوزه ترافیک شهری، نه از طریق راه‌حل‌های فنی و تکنولوژیکی، بلکه از طریق الگوها و راهکارهای بین‌المللی و با استفاده از نوآوری‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بسیار مهم است و ضرورت دارد.

امروزه ترافیک علاوه بر کلان‌شهرها به مشکل تمام شهرهای کشورمان تبدیل شده است، شهرکرد نیز به عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری، روزانه شاهد رفت‌وآمد مردم زیادی از سراسر استان است و مسئله ترافیک در آن به دغدغه‌ای مهم برای مسئولان شهری و دولتی تبدیل شده است.

تعریض معابر چه تأثیری بر کاهش ترافیک دارد؟

پژوهش‌های متعددی در داخل و خارج از کشور در خصوص ترافیک و گره‌های ترافیکی انجام شده است، در قالب پژوهش‌هایی اثر توسعه معابر درون‌شهری بر کاهش و یا تشدید ترافیک مورد ارزیابی قرار گرفته است و در نهایت این نتیجه حاصل شده است که به دلیل اثر ترافیک زایشی، تعریض و توسعه معابر درون‌شهری، یک راه موقتی است و پس از مدتی وضعیت دوباره به حالت اولیه بازمی‌گردد؛ بنابراین باید با استفاده از راه‌حل‌های کنترلی همچون وضع عوارض بر معابر، مقررات کنترل خودروها، وضع قوانین منطقه‌بندی، توسعه پیاده‌راه‌ها و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ازدحام در شهرها را کاهش داد.

کد خبر 563165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب کرجی US ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    درود بر شما در صورتی که شما بخواهید ترافیک را روان کنید باید از متخصصین باتجربه ( علمی و عملی) استفاده کنید ظاهر قضیه نشان میده شما تمایلی به رفع ترافیک ندارید . رفع ترافیک در مرکز شهر تهران تا حدودی مشکله اما شدنیه با تغییراتی در مسیر خیابانها چراغ قرمز سرعت گیر میدان و ورود و خروج اتوبانها . اما رفع ترافیک در اتوبانها و بزرگراهها بسیار کار ساده و کم هزینه ایست مثل اتوبان امام علی بابایی همت ازادگان و تهران کرج