۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
معرفی ۵ کتاب نوروزی

نوروز، بزرگ‌ترین جشن ملی ایرانی‌ها از روزگار کهن تا به امروز است که با آغاز سال همراه می‌شود و تا امروز که هزاروچهارصدویکمین سال در تقویم خورشیدی را سپری می‌کنیم، کتاب‌های بسیاری در وصف و فلسفه آن نگاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهمیت نوروز آن‌قدر زیاد است که از ابتدای نگارش تاریخ تا به امروز، همواره نویسندگان مختلفی از غرب و شرق عالم، به آن پرداخته‌اند. در این درنگ کوتاه، به معرفی پنج کتابی پرداخته شده است که پارسی‌زبان‌ها، درباره میراث سترگ ایران‌زمین یعنی «نوروز» نگاشته‌اند.

از سور تا سبزه: نگرشی به آئین‌های نوروزی

این کتاب نوشته «امیر الهامی» است که سال ۱۳۹۱ از سوی انتشارات شهر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تهران راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شد.

اثر حاضر که به معرفی جشن باستانی نوروز و آئین‌های آن اختصاص دارد، با هدف بازشناخت هرچه بیشتر پیشینه تاریخی و فرهنگی نوروز نگاشته شده است. مطالب در چهار بخش تدوین‌شده است؛ فصل نخست، به شرح پیشینه تاریخی نوروز و اسطوره نوروز و جمشید اختصاص دارد. در فصل دوم، برخی از آئین‌های رایج نوروزی، پیش از تحویل سال، مانند حاجی فیروز و چهارشنبه‌سوری معرفی‌شده است. سفره هفت‌سین، خاستگاه عدد هفت در هفت‌سین و رمزگشایی سین‌های این سفره، مطالب بخش سوم را دربر دارد و در فصل پایانی، نگارنده به چرایی آئین سیزده‌بدر و علل برگزاری آن و ریشه تاریخی این آئین اشاره کرده است.

جشن‌ها و آئین‌های ایران باستان: گذری بر آئین‌های سال نو روزهای خجسته چکامه‌های بهار

این کتاب تألیفی از «ایوب پبانجی» است و سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات عطایی منتشرشده است.

موضوع کتاب حاضر، بررسی و معرفی جشن‌ها و آئین‌ها در ایران باستان است. ایرانیان از دیرباز، با توجه به وقایع طبیعی و رویدادهای تاریخی، روزهایی از سال را به جشن و شادمانی می‌گذراندند که برخی از این آئین‌ها تا امروز هم پابرجا مانده است. در این کتاب، پس از معرفی و شرح جشن‌ها و شادباش‌هایی چون نوروز، سیزده‌بدر، خودادگان، مهرگان و آبسالان در دوره‌های مختلف، نگاهی به اشعار مختلف شاعران پارسی‌زبان با موضوع بهار و نوروز دارد؛ سپس برخی از سروده‌های شاعران جهان درباره بهار را ذکر کرده است.

نوروز میراث کهن ایران زمین

این کتاب نیز سال ۱۳۹۹ توسط «کورش سالاری» نوشته‌شده و انتشارات ره‌آورد آن را منتشر کرده است.

نویسنده تلاش کرده تا با توجه به منابع تاریخی، سیر نوروز و مراسم و آئین‌های همراه آن برای خواننده بازگو شود. هدف از این بازگویی، آگاهی ایرانی فهیم به چگونگی پیدایش و رازهای این جشن بزرگ است تا بتواند نسل آینده ایران‌زمین را رهنمون باشد؛ زیرا نوروز نماد همبستگی ملی، تاریخی، فرهنگی و آئینی ما است.

آنچه فراهم آمده در هفت فصل تنظیم‌شده است؛ فصل نخست به واژه نوروز و تعریف آن، تحویل سال و مبحث عدم دقت در محاسبه نوروز و هم‌زمان شدن آن با اعتدال بهاری و درنهایت شاهکار حکیم عمرخیام و شکل‌گیری تقویم جلالی می‌پردازد. فصل دوم به آئین‌ها و سنت‌های ملی مردمی در پیشانی نوروز اختصاص‌یافته و درباره جشن فروردگان، چهارشنبه‌سوری، حاجی پیروز، نوروزخوانی و هفت‌سین به‌طور مفصل سخن می‌گوید. فصل سوم به فروردین و جشن‌هایی چون فروردینگان، ششم فروردین، سیزده‌بدر و آبریزان پرداخته است. فصل چهارم نوروز را از دید اسطوره و تاریخ بررسی کرده و برگزاری نوروز را از دوران کهن تا هخامنشی و ساسانی تشریح کرده است. فصل پنجم آئین‌ها و سنت‌های ملی مردمی را در آغاز نوروز تا پایان این جشن چون میرنوروزی و بازی‌های نوروزی و غیره بررسی کرده است. فصل ششم تاریخچه نوروز را پس از حمله اعراب تا دوران معاصر موردنقد و بررسی قرار می‌دهد و فصل آخر نوروز را در کشورهای هم‌جوار مانند آذربایجان، افغانستان، ازبکستان شرح داده است.

جشن نوروز (آئین کهن ایران زمین)

این کتاب توسط «معصومه شیخ‌الملوکی» نوشته‌شده و سال ۱۳۸۹ از سوی انتشارات ملدر راهی بازار کتاب شده است.

نگارنده در کتاب حاضر به برخی از روایت‌های تاریخی درباره پیدایش مراسم نوروز اشاره‌کرده و ریشه‌های سنتی و اعتقادی و مذهبی این مراسم را بررسی کرده است. مراسم چهارشنبه‌سوری، اهمیت و تاریخچه نوروز، نوروز از دیدگاه اسلام، آداب تحویل سال، جشن مردگان، مراسم سیزده‌بدر و علت نحس بودن سیزده‌بدر از دیدگاه مردم، برخی از موضوع‌های مطرح‌شده هستند.

نوروزنامه: کتابی در منشأ تاریخ آداب و رسوم و دلایل ماندگاری جشن نوروز

این کتاب به قلم «سیما ابتیاع» در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات سخنوران منتشرشده است.

ابتیاع در روایت و نگارش این کتاب پژوهش‌محور خود، از میان آئین‌های متعدد پاسداشت نوروز، مهم‌ترین آئین‌ها را صرفاً به‌عنوان مشتی از خروار انتخاب و با مخاطبان خود قسمت می‌کند؛ اما مهم‌ترین بخش و قسمت کتاب او بر دلایل ماندگاری جشن نوروز استوار است. وی این جشن را از دوران باستان و پیش از ظهور اسلام مورد مطالعه قرار داده و دامنه آن را تا بعد از پذیرش اسلام در کشورمان تا امروز، مورد رصد قرار داده است.

کد خبر 563150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.