ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنید

یک کارشناس محیط‌زیست گفت: ماهی قرمز، تهدیدی جدی برای اکوسیستم‌های آبی کشور و محیط‌زیست شهری است و باید از رهاسازی آن در طبیعت، به‌ویژه رودخانه‌ها خودداری کنیم.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماهی‌های قرمز، تهدیدی جدی برای اکوسیستم‌های و پهنه‌های آبی هستند. این گونه غیربومی و مهاجم از تخم ماهیان دیگر تغذیه می‌کند و رشد سریع آن روی کیفیت آب نیز تأثیر می‌گذارد؛ زیرا یکی از منابع تغذیه‌ای آن از جمعیت فیتوپلانکتون‌ها است. بنابراین نباید این گونه در مجرای آبی کشور رها شود؛ چون به گونه‌های ماهی‌های بومی، آسیب جدی وارد می‌سازد و از نظر تشدید رقابتی تغذیه، برای جمعیت سایر گونه‌ها خطرناک و بحرانی است.

وی افزود: این ماهی به هیج وجه سنبل و جایگاه باستانی و پیشینه‌ای در سفره هفت سین ایرانی ندارد؛ از این رو باید همه مردم به خطرات و آسیب‌های شدیدی که این گونه غیربومی به محیط‌زیست و سایر آبزیان وارد می‌سازد، توجه کنند؛ یکی از خطرات مهم این گونه، انتقال بیماری‌ها و انگل است که آسیب و تهدیدی جدی برای زیست‌بوم آبی کشور به خصوص تالاب انزلی محسوب می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست گفت: همه ما در مقابل محیط‌زیست و جامعه مسٸول هستیم و باید رفتار درستی در این زمینه نشان دهیم تا بتوانیم محیط پیرامون و اکوسیستم‌های طبیعی و آبی سرزمین‌مان را حفظ کنیم؛ باید احساس مسٸولیت را در تمام ابعاد جامعه به ویژه محیط زیست فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: گونه‌های مهاجم و غیربومی جانوری مانند ماهی قرمز، بلای محیط‌های آبی هستند و مانند هیولایی بزرگ، علاوه بر مصرف منابع غذایی سایر آبزیان، به شکار تخم آن‌ها نیز می‌پردازند و ماهیانی که ارزش غذایی و اقتصادی را برای ما دارند از بین می‌برند که این امر تهدیدی بسیار جدی است.

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت ادامه داد: باید با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی از خرید و فروش ماهی قرمز جلوگیری کرد تا آگاهی و حساسیت مردم به این تهدید خطرناک جلب شود و همه از استفاده این گونه غیربومی روی سفره‌های عید امتناع ورزند؛ همچنین از رهاسازی آن‌ها در طبیعت و به ویژه رودخانه‌ها خودداری کنند.

کد خبر 563106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.