نقش زنان در ترویج فرهنگ صلح در جهان

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان‌های اتحادیه بین‌المجالس(IPU) با اشاره به ارتقای سلامت مادران گفت: پیگیری مقوله سلامت زنان به صورت یک امر جامع و ویژه، یکی از اهداف مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام آزاد در صدوچهل‌وچهارمین نشست اتحادیه بین‌المجالس در سخنرانی خود، طی نشست مجمع زنان با موضوع «بازاندیشی در فرایند صلح پایدار» اظهار کرد: کرامت انسانی، نیازمند سازوکارهای عملی برای تحقق آرمان‌های والای بشری یعنی صلح و امنیت، رفع تبعیض و احترام به شأن انسانی است و بنیاد آزادی، عدالت و صلح در جهان بر پایه شناخت ارزش ذاتی و حقوق مساوی سیاسی و مدنی تمام اعضای خانواده بشری استوار است.

وی با اشاره به برقراری عدالت زنان و مردان به عنوان موضوعی مرتبط با حقوق بشر و شرط عدالت اجتماعی و نیز پیش‌شرط ضروری و بنیادین برابری، توسعه و صلح افزود: محیطی که صلح جهانی را ابقاء کند و حقوق بشر، دموکراسی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، مطابق اصول عدم تهدید، همچنین عدم کاربرد زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی و اصل احترام به حق حاکمیت را که در منشور سازمان ملل متحد مندرج است، ارتقا بخشد، عامل مهمی در پیشرفت زنان است.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان‌های اتحادیه بین‌المجالس (IPU) ادامه داد: بدون مشارکت زنان و دختران و گنجاندن چشم‌اندازهای جنسیتی در فرآیندهای رسمی و غیر رسمی صلح، صلح پایدار ایجاد نخواهد شد. زنان از دیرباز نقش بسزایی در ترویج صلح، اقدامات آشتی‌جویانه و اعمال نفوذ و سازماندهی صلح و خلع سلاح ایفا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مشاوره با گروه‌ها و شبکه‌های زنان و درک هنجارها و رسوم جنسیتی در یک جامعه، می‌تواند در خصوص مناقشات شناخت لازم را ارائه دهد؛ اما برخی از سازمان‌های بین‌المللی همواره دانش تجربه و دخالت غیررسمی در فرآیندهای صلح را به رسمیت نشناخته‌اند و مورد استفاده قرار نداده‌اند.

آزاد در پایان بر ضرورت اقدام به ایجاد کارشیوه‌ای که در آن نه تنها عدالت جنسیتی تضمین شود، بلکه همچنان چالش‌های ویژه جنسیتی را نیز برملا سازد، تاکید کرد.

کد خبر 563058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.