تولید دانش‌بنیان یک راهبرد اقتضایی در شرایط فعلی کشور است

یک اقتصاددان گفت: توجه و تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین یک راهبرد اقتضایی در شرایط فعلی بوده زیرا درمان نرخ بیکاری و تورم بالا است.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نامگذاری سال‌ها باعث انسجام فکری در بدنه اتاق فکر مدیریت اقتصادی کشور می‌شود این مسئله صراحتاً در سال‌های گذشته هم تجربه شده است. نظام مقدس جمهوری اسلامی تازه‌های زیادی به دنیا معرفی کرده است. نامگذاری سال‌ها نیز یکی از ابداعات جمهوری اسلامی ایران برای دنیا است. دنیایی که همه به دنبال افزایش بهره‌وری، تولید، استحکام ملی و رفاه و توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: در یک دهه اخیر، مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته و باید این زمینه‌ها را تقویت کند که از جمله آن جهاد تبیین توسط ایشان مطرح شد. در دو سه سال اخیر نیز بارها به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن اشاره فرموده‌اند و تقویت بنیان اقتصادی کشور را به عنوان اولویت مطرح کرده‌اند.

این اقتصاددان گفت: در ۴۳ سال گذشته در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی موفقیت‌های رضایت بخشی نداشته‌ایم که دلیل آن نفوذ افراد غرب‌زده در بدنه مدیریت اقتصادی کشور بوده است. البته در برخی از شاخه‌های اقتصادی که ضوابط و اهداف اسلامی دنبال شده موفقیت حاصل شده است.

شیخی اضافه کرد: توجه و تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین یک راهبرد اقتضایی در شرایط فعلی است. زیرا درمان نرخ بیکاری و تورم بالا همین است. ضعف در تولید اشتغال‌آفرین و دانش بنیان است که زمینه تحقق تورم دو رقمی بالای ۴۰ درصد را در دو سال اخیر رقم زده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد همراه با تورم ۴۰ درصدی بسیار خطرناک است. لازم است تولید به‌روز و متکی به بنیان دانش باشد و همچنین باید برای جمعیت کشور آماده ایجاد اشتغال باشیم. همچنین با اجرای طرح افزایش جمعیت شرایط شغلی مناسبی برای نسل‌های بعدی ایجاد شود.

این اقتصاددان تاکید کرد: تولید اشتغال‌آفرین دانش بنیان، راهبرد کشور خواهد بود و نباید به یک سال محدود شود. اولویتی که امسال توسط مقام معظم رهبری مطرح شده می‌تواند زیربنای تعیین و تحقق اولویت دیگری باشد که به اقتضای شرایط داخلی و خارجی کشور مطرح خواهد شد.

شیخی تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال بیشتر در جامعه به خلق انفجاری ارزش افزوده در جامعه نیاز داریم تا مجموع قدرت خرید در جامعه بیشتر شود که این موضوع از تولید دانش‌بنیان بر می‌آید. قدم مکمل ایجاد اشتغال حداکثری در عرصه فعالیت‌ها است تا این درآمد خلق شده توزیع عادلانه شود. در این عرصه قطعاً باید توانایی تأمین تقاضای بازار با درون‌سازی تولید همراه باشد و در واقع یک درون‌زایی هم‌افزا باید ایجاد شود تا شاهد توسعه همه‌جانبه کشور باشیم.

کد خبر 563041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.