تحقق شعار سال در گرو استفاده از تمام ظرفیت‌ها

آنچه مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال ۱۴۰۱ فرمودند، در حقیقت برای حفظ استقلال کشور و خودکفایی و کلید رمز قطع وابستگی از بیگانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۱۴۰۰ را نیز همچون سال‌های دیگر، سالی توأم با فرازها و فرودها برشمردند و گفتند: انتخابات مهم و بزرگ ریاست‌جمهوری، یکی از مهم‌ترین فرازها و شیرینی‌های سال قبل بود که مردم با وجود خطر شدید بیماری همه‌گیر کرونا، با شرکت در انتخابات، دولتی تازه‌نفس را به میدان آوردند که براساس نشانه‌های موجود، دولتی مردمی و دارای ریل جداگانه از دولت محترم قبل است و امیدهایی را در مردم زنده کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تنگیِ معیشت مردم، مسئله گرانی‌ها و تورم» را تلخ‌ترین موضوع سال ۱۴۰۰ دانستند و افزودند: مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتماً باید علاج شود؛ البته عجله و توقع رفع دفعیِ آن‌ها واقع‌بینانه نیست؛ اما امیدواریم بخشی از آن‌ها در سال جدید که سال اول قرنِ ۱۵ هجری شمسی است، برطرف شود.

رهبر عالیقدر انقلاب در بیان علت تمرکز بر مسئله تولید طی سال‌های اخیر، گفتند: تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است؛ ضمن اینکه رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، بهبود رفاه عمومی و افزایش اعتماد به نفس و عزت ملی در گرو رونق و رواجِ اکسیری به نام تولید ملی است که تکیه بر آن در این سال‌ها، تأثیرهای خوبی نیز داشته است.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر توصیه سال قبل خود مبنی بر اکتفا نکردن به کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوهای خیابان‌ها یا روی سربرگ دستگاه‌ها، فرمودند: تحقق شعار امسال نیاز به سیاست‌گذاری دارد؛ البته با تحرکی که از رئیس‌جمهور محترم و همکارانشان مشاهده می‌شود، ان‌شاءالله این شعار روی زمین نخواهد ماند؛ اما هر چه بیشتر کار و تلاش شود بهتر خواهد بود.

تولید باید دارای زیربنا و دانش‌بنیان باشد

حجت الاسلام‌والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: درحال‌حاضر مشکلی اصلی کشور، مسئله کرونا و سپس معیشت و امثال آن است. امسال که کرونا فروکش کرده و تعداد متوفیان به حداقل رسیده، امیدواری و بهبودی برای همگان به وجود آمده است.

وی ادامه داد: باید به مباحث اصلی کشور که مسئله اشتغال، بیکاری و تورم است، به صورت جدی رسیدگی کنیم؛ زیرا کشور در این راستا از ظرفیت بالایی برخوردار است.

اکرمی تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید همه چیز را برای شما در این دنیا قرار دادم، اما به شرطی که همت کنید و یکدیگر را هدایت و کمک کنید تا به یک زندگی آبرومند، سربلند و خودکفا برسید.

وی اضافه کرد: از این رو باید حتماً به تولید، بها بدهیم که هم بتوانیم داخل کشور را آبرومند اداره کنیم و هم صادرات کنیم و هم دست نیاز به سوی دیگران دراز نکنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: همان گونه که رهبری فرمودند، تولید باید زیربنا داشته، دانش‌بنیان باشد و اشتغال ایجاد کند و دکوری، سرگرمی و کاریکاتوری نباشد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن مجید درباره کشاورزی می‌فرماید اگر شما یک دانه بکارید که ۷۰۰ برابر و بیشتر رویش کند، این انفاق و قابل تولید است. باید تولید علاوه بر بنیادین بودن، برای مصرف الگو داشته باشد و هم افراد را مشغول به کار کند.

اکرمی گفت: ایران اسلامی از ظرفیت، استعداد و امکانات بی‌نظیری برخوردار است اما باید همت کنیم و دست به دست هم بدهیم تا مشکلات را در جامعه برطرف سازیم.

شعار سال، رمز بزرگی برای استقلال و تولید کشور است

حجت الاسلام‌والمسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه سابق اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند، رمز بزرگی برای استقلال، اقتصاد و تولید کشور و قطع وابستگی است.

وی با بیان اینکه نباید چشم خود را به کشورها و نسل‌های دیگر بدوزیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند کشور ما از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، استعداد چهار فصل، تولید، آب و دریا در بهترین نقطه قرار دارد.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: ایران با دارا بودن استعدادهای کلان باید به اشتغال، تولید، کشاورزی، باغداری و صنعت توجه کند؛ کشور ما هیچ چیز کم ندارد و تنها باید با قطع ارتباط و وابستگی به بیگانگان کشور را برهانیم.

وی اضافه کرد: باید با اشتغال و تولید، کشور را از مشکلات نجات دهیم که این حکم عقلی، منطقی و سیاسی است که ما را بی‌نیاز از بیگانه می‌کند و خوداتکایی و خودمدیریتی را القا می‌سازد.

رهبر یادآور شد: چندی پیش، یکی از نشریات اصفهان درخصوص خانمی که در منطقه میمه به کشت زعفران مشغول شده بود، نوشت. این بانوی کارآفرین، عده‌ای را مشغول به کار و ۳۵۰ کیلو زعفران طی یک سال صادر کرده است؛ از این رو وقتی استعدادی وجود دارد نباید اجازه دهیم نیروها هدر بروند.

وی ادامه داد: اصفهان مهد گهواره و تمدن و فرهنگ بوده است؛ چرا باید تولیدات خارجی به عنوان کار هنری به کشور وارد شود، این در حالی است که متأسفانه اکنون ۸۰ درصد کارهای صنعتی تولیدی اصفهان به تعطیلی کشیده شده است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: برای اصفهانی که منشأ کار و انسان‌های کارآفرین و صنعتگر است، شنیدن تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی درد است؛ از این رو دولت باید از استعدادها حمایت کند و کارها هدایت شود تا به سمت بیگانه، دست دراز نکنیم.

به گفته وی، آنچه مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال ۱۴۰۱ فرمودند، در حقیقت برای حفظ استقلال کشور و خودکفایی و کلید رمز قطع وابستگی از بیگانه است.

کد خبر 563036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.