شورای شهر منچستر پیشرو در پاکسازی شهر

یکی از رو به‌ رشدترین فعالیت‌های زیست‌محیطی از زمان شروع همه‌گیری کرونا، جمع‌آوری زباله بوده است که شورای شهر منچستر در این زمینه از پیشروترین‌ها محسوب می‌شود و در حال حاضر ارتش زباله خود را برای بزرگ‌ترین پاکسازی بهاری آماده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منچستر دارای یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های زباله در سراسر جهان است که به پاکسازی شهر از کیسه‌های زباله و پسماندهای رهاشده دز سطح شهر و طبیعت می‌پردازد. در حال حاضر شورای شهر منچستر بیش از ۷۰ گروه در سراسر شهر تأسیس کرده است که صدها نفر در آن به طور منظم در حال پاکسازی جوامع خود از زباله‌ها هستند. تشکیل این ارتش‌ها علاوه بر داشتن مزایای زیست‌محیطی عاملی برای گردهم آمدن مردم و ورزش کردن آن‌ها در کنار یکدیگر است که به تقویت سلامت روان آن‌ها کمک می‌کند.

عضویت در ارتش زباله به مردم این امکان را می‌دهد که در ارتباط، مشغول و فعال بمانند. گروه‌های جمع‌آوری زباله یک فعالیت اجتماعی نیز محسوب می‌شود. بسیاری از این گروه‌ها بر انسجام جامعه تمرکز می‌کنند و از مردم می‌خواهند با افرادی به گفت‌وگو بپردازند که معمولاً هرگز آن‌ها را نخواهند دید. اعضای ارتش زباله منچستر به لطف گروه‌های محلی با مردمی از همه مشاغل در سراسر منچستر بزرگ ملاقات و با تمام اقشار جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.

شورای شهر منچستر با قرار دادن تجهیزات جمع‌آوری زباله در اختیار گروه‌های محلی از ارتش زباله حمایت می‌کند و با جذب شرکای قابل اعتماد در زمینه جمع‌آوری و دفع زباله‌ها اطمینان حاصل می‌کند که همه کیسه‌ها و زباله‌های رهاشده در سراسر شهر جمع‌آوری شود. با توجه به افزایش علاقه‌ها و توجهات در این زمینه نیز مجموعه «منچستر را تمیز نگه داریم» به راه‌اندازی یک طرح عضویت برای افرادی اقدام کرده است که با پیوستن به گروه‌های جمع‌آوری زباله‌های محلی خود به دنبال بهبود وضعیت پاکیزگی جوامع خود هستند.

«منچستر را تمیز نگه داریم» یک مؤسسه خیریه مستقل زیست‌محیطی برای کاهش زباله‌ها، بهبود مکان‌های محلی و همچنین جلوگیری از تلنبار شدن زباله‌ها در سراسر شهر است و در نظر دارد مردم را تشویق کند که مسئولیت زباله‌های بشری را خود برعهده گیرند و آن را به افراد و مشاغلی خاص ارجاع ندهند، به خیابان‌ها بروند و برای داشتن جوامعی پاک و سالم قدمی بردارند. این مؤسسه با فراهم آوردن تجهیزات جمع‌آوری زباله و پشتیبان به مشارکت مردم در این امر کمک می‌کند و همچنین میزبان مجموعه‌ای از ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله است که فعالیت آن‌ها با راه‌اندازی پویش «بزرگ‌ترین پاکسازی مدارس» در مدرسه ابتدایی «سنت چادز آرسی» در چیتام آغاز شد.

با نزدیک شدن فصل بهار، شورای شهر منچستر و مؤسسه «منچستر را تمیز نگه داریم»، در سایه افزایش گروه‌های جمع‌آوری زباله به برگزاری یک طرح ملی با عنوان «بزرگ‌ترین پاکسازی بهاری در بریتانیا» اقدام کرده که یک کمپین سالانه در سراسر کشور است و با هدف این‌که به مردم نشان دهد جمع‌آوری کوچک‌ترین کیسه‌های زباله در جوامع آن‌ها می‌تواند بزرگ‌ترین تفاوت‌ها را ایجاد کند، از بیست‌وپنجم مارس تا دهم آوریل برگزار می‌شود. کمپین مذکور فرصتی عالی برای علاقه‌مندان است که دوست دارند نقشی در جمع‌آوری زباله‌ها ایفا و به‌صورت آزمایشی آن را در محله خود اجرا کنند.

در مجموع، ارتش زباله منچستر با دریافت حمایت‌های بسیار از سوی شورای شهر و البته کمک مردم می‌تواند تفاوت بزرگی در وضعیت پاکیزگی شهر ایجاد کند. گروه داوطلبانه «جنگجویان زباله ویتنشاو» که هدف خود را جمع‌آوری ۲۰۲۱ کیسه زباله در طول سال ۲۰۲۱ تعیین کرده بود، با جمع‌آوری ۱۰ هزار و ۳۴۰ کیسه رکورد زد و گروه‌هایی هم‌چون «پاکسازی اجتماعی موستون» با طراحی پوسترهای خلاقانه برای جذب داوطلبان جدید تمرکز خود را روی جامعه و ادغام اجتماعی قرار داده است. تمرکز اصلی گروه موستون کمک به گردهم آمدن جوامع بشری در عمل و نه با حرف است و سعی دارد منطقه‌ای ایجاد کند که در آن همه در کنار هم زندگی می‌کنند، به یکدیگر احترام می‌گذارند و با افراد جدیدی از اجتماع با هر مقام، جایگاه، سن، شغل و شخصیتی آشنا می‌شوند. اعضای این گروه باور دارند که از این طریق می‌توان احترام به خود، دیگران، جامعه و طبیعت را فراگرفت.

داوطلبان هنگ‌کنگ در منچستر نیز که یک گروه اقدامات اجتماعی است، از یکپارچگی اجتماعی حمایت و راهکارهای لازم برای تقویت روابط با دولت منچستر را برای افراد تازه‌وارد به شهر ایجاد می‌کند. این گروه که از اوایل سال جاری تشکیل شده است و اکنون بیش از ۴۰۰ عضو دارد، از جمع‌آوری زباله برای کمک به مردم برای سکونت در شهر بهره می‌برد. یکی از اعضای گروه هنگ‌کنگ دلیل شکل‌گیری آن را دور شدن از انزوای ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ اعلام و آن را راهی برای برقراری ارتباط با دیگران، ملاقات با افراد محلی و یاد گرفتن نکات بسیار از آن‌ها معرفی کرد و گفت: «در طول همه‌گیری، بسیاری از جوامع احساس انزوا کردند و ثابت شده است که جمع‌آوری زباله بهترین فعالیت برای گردهم آوردن مردم در کنار پاکسازی مناطق محلی است».

عضو شورای شهر منچستر با تأکید بر این امر مهم که جمع‌آوری زباله به خودی خود کارساز نیست و باید اطمینان حاصل کرد که فرهنگ خودداری از ریختن زباله در کوچه، خیابان و طبیعت بین همه مردم ایجاد شده است، گفت: «مسئولان شورای شهر قدردان زحمات صدها داوطلبی هستند که برای بهتر شدن جوامع محلی تلاش می‌کنند. وجود این افراد که نیازهای جامعه را در اولویت امور خود قرار داده‌اند برای هر جامعه‌ای عاملی دل‌گرم‌کننده و ارزشمند است. زحمات آنها نقش عظیمی در دگرگون کردن شرایط مناطق، فضاها و پارک‌های عمومی داشته و آینده‌ای پاک را برای منچستر رقم زده است. علاوه بر این، شورای شهر منچستر از تک تک لحظات و فرصت‌ها بهره می‌برد و با حمایت از گروه‌های تشکیل‌شده سعی دارد علاوه بر ایجاد پاکیزگی محیط شهری به ایجاد فرهنگ پاکیزگی نیز بپردازد.»

کد خبر 562902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.