توسعه پایدار شهری؛ مهم‌ترین عامل بهبود کیفیت زندگی ساکنان مالمو

کاترین استیرنفلت جامه، شهردار مالمو در سوئد، توسعه پایدار شهری را مهم‌ترین عامل در بهبود کیفیت زندگی ساکنان و پیشگیری از کاهش جمعیت شهر طی چند دهه اخیر دانسته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاترین استیرنفلت جامه که در سال ۱۹۷۴ در مالمو به دنیا آمد، اولین زن شهر به حساب می‌آید که به عنوان شهردار فعالیت کرده است. وی در انتخابات سال ۲۰۱۳، این سمت را از آن خود کرد و تاکنون توانسته است جایگاه خود را به عنوان مدیر شهر حفظ کند. البته او پیش از این نیز، یعنی از سال ۲۰۰۸، در فعالیت‌های سیاسی مشغول بود و هم‌اینک عضوی از سوسیال دموکرات‌ها به شمار می‌رود.

از نظر شهردار استیرنفلت جامه، مالمو شهری جوان، مدرن و جهانی محسوب می‌شود که یک مرکز تجاری بسیار مهم از جنوب سوئد را در خود جا داده است. نکته جالب توجه این است که مالمو جمعیتی حدود ۳۵۰ هزار با ۱۸۰ ملیت مختلف را در خود جا داده است، ضمن این‌که حدود نیمی از جمعیت را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، نشاط جوانان سراسر شهر را فرا گرفته است و در هیچ گوشه‌ای از آن، نشانی از کسالت و نبود فعالیت به چشم نمی‌خورد.

مدیران مالمو از همان ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا لطمه‌های ناشی از بحران را بر زندگی مردم به حداقل برسانند و به ویژه هنگام اعمال محدودیت‌های سخت، مردم را بیش از پیش از حمایت‌های خود بهره‌مند کنند. اگرچه مالمو متفاوت با اغلب نقاط دنیا، کمترین رکود اقتصادی ناشی از کرونا را تجربه کرده، با این حال صنعت مهمان‌نوازی شهر زیان‌هایی جبران‌ناپذیر را متحمل شده است. البته اتفاق خوش این‌که مردم شهر دست به دست هم تلاش کرده‌اند رویکردهایی خلاق برای به حداقل رساندن اثرات ناشی از بحران به وجود آمده ارائه دهند که اقدامات آن‌ها تبعات مثبت زیادی در پی داشته است.

توسعه پایدار شهری؛ مهم‌ترین عامل بهبود کیفیت زندگی ساکنان مالمو

بدیهی است که مالمو در زمان‌های قدیم، یک شهر صنعتی به حساب می‌آمد که از ویژگی‌های مدرن زیادی نیز برخوردار بود. امروزه بسیاری از مردم شهر در کمپانی‌های کوچک و بزرگ مشغول به فعالیت هستند و همین امر، تاریخچه صنعتی مالمو را تا حد زیادی حفظ کرده است. البته، همه روزه مشاغل جدید زیادی نیز در شهر به وجود می‌آید که تاکنون، بیش از یک چهارم جمعیت را مشغول کرده است. چالشی که امروزه مدیران مالمو با آن مواجه هستند، کارآفرینی برای مردمی است که از داشتن مدارج علمی بالا یا بهره‌مندی از مهارت‌های ویژه محروم هستند و نمی‌توانند به راحتی کسب درآمد کنند.

کاترین استیرنفلت جامه بر این باور است که توسعه پایدار شهری طی چند دهه اخیر، نقش مهمی در تحولات امروزی مالمو ایفا کرده است. در واقع، مدیران شهر توانسته‌اند با عزم راسخ خود و بهره‌گیری از فرهنگ شهری به همکاری با یکدیگر بپردازند و بسیاری از چالش‌های پیش روی شهر را با موفقیت حل کنند.

مالمو طی چند سال اخیر به واسطه تمرکز مدیران خود بر توسعه پایدار شهری و پیاده‌سازی پروژه‌های آزمایشی توانسته است جوایز بین‌المللی زیادی را از آن خود کند و به عضویت ICLEI، یک سازمان غیردولتی بین‌المللی که توسعه پایدار را ارتقا می‌دهد، در آید. مدیران شهر از دستاوردهای خود در این زمینه بسیار ابراز خرسندی کرده‌اند و مدعی شده‌اند حاضر به اشتراک تجربیات خود با مقامات سایر شهرهای جهان هستند به این امید که پایداری را برای سراسر کره خاکی به ارمغان آورند. علاوه بر این، شهردار مالمو از اتخاذ رویکردهای اهداف توسعه پایدار در سیستم مدیریت شهری خبر داده و مدعی شده است به زودی رویکردهایی بسیار خلاق برای به حداقل رساندن میزان انتشار گازهای آلاینده، پویایی و مدیریت ضایعات و انرژی در شهر پیاده خواهد کرد.

توسعه پایدار شهری؛ مهم‌ترین عامل بهبود کیفیت زندگی ساکنان مالمو

گزارش‌ها نشان از آن دارد که مالمو به عنوان متنوع‌ترین شهر سوئد شناخته شده است که در آن مردمی با فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه همین تنوع فرهنگی به نوآور بودن شهر کمک زیادی کرده و در توسعه رویکردهای جدید برای افزایش پایداری بسیار سهیم بوده است. به عنوان مثال، گروهی از مردم شهر که به Yalla Trappan شهرت دارند، در کارآفرینی و به ویژه، کمک به زنان مهاجر برای برخورداری از استقلال مالی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. اعضا این گروه در مناطق مختلف شهر مشغول به فعالیت هستند و به ارائه خدمات مختلف به مردم می‌پردازند.

آمار نشان می‌دهد که جمعیت مالمو با سرعت بالایی در حال افزایش است و همزمان با آن، پایداری اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی نیز با پیشرفت‌های قابل توجهی مواجه می‌شود. شهردار مالمو بر این باور است که توسعه شهر بدون ایجاد تعادل اجتماعی و زمینه‌سازی برای بهبود کیفیت زندگی همه ساکنان امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل، تمام توان خود را به کار گرفته است مناطقی پایدار و هوشمند به وجود آورد که بیشترین تاب‌آوری را در مقابل تغییرات اقلیمی دارد.

کد خبر 562820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.