مخبر: درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تاکید کرد و گفت: درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود.

به گزارش ایمنا، معاون اول رییس جمهور امروز _شنبه بیست و هشتم اسفندماه_ با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی، از بخش های مختلف خزانه داری کل کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت ها و اقدامات این نهاد مالی قرار گرفت.

محمد مخبر در جریان این بازدید که در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ و در واپسین ساعات باقیمانده از فعالیت رسمی اداری در سال جاری انجام شد، از کارکنان بخش های مختلف خزانه داری کل کشور به خاطر تلاش ها و اقدامات انجام شده به ویژه در روزهای پایانی سال قدردانی کرد.

خزانه در طول تاریخ همواره به عنوان امین حکومت‌ها مطرح بوده است

معاون اول رییس جمهور همچنین پس از این بازدید در جمع معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه را از مهمترین دستگاه های اجرایی برای اداره امور مالی کشور برشمرد و اظهار کرد: خزانه در طول تاریخ همواره به عنوان امین حکومت ها مطرح بوده و اگر عملکرد این نهاد مناسب باشد شاهد بالندگی اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با یادآوری وضعیت کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: در زمان شروع دولت، وضعیت خزانه مناسب نبود، میزان فروش نفت پایین و درآمدهای حاصل از فروش در اختیار دولت قرار نمی‌گرفت.

مخبر افزود: ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در برخی استان‌ها نامناسب بود و شاهد آمار بالای فوتی ناشی از کرونا بودیم ضمن آنکه دشمنان از یک طرف شرکت‌های تولید کننده واکسن در کشور را تحریم می کردند تا به تجهیزات و مواد اولیه دسترسی نداشته باشند و از طرف دیگر از واردات واکسن به کشور نیز جلوگیری می کردند.

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را بالا بردیم

معاون اول رییس جمهور، افزود: هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کل سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده بود که تقریباً تمام آن ظرف چند ماه نخست سال هزینه و به اتمام رسید و به همین دلیل دولت سیزدهم در آن مقطع با مشکل کمبود منابع و اعتبارات مواجه شده بود.

وی ادامه داد: با لطف خداوند، حمایت مقام معظم رهبری و اقدامات مجاهدانه شخص رییس جمهور و سایر اعضای مجموعه دولت، توانستیم ظرف سه ماه فروش نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسانیم و ضمن آزاد کردن بخشی از دارایی های مسدود شده در کشورهای دیگر، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را نیز بالا ببریم.

مخبر افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز جزو چند کشور نخست در مدیریت و کنترل بیماری کرونا است.

وی در ادامه با بیان اینکه سال آینده سالی بسیار بهتر و پربارتر خواهد بود، اظهار کرد: خوشبختانه قوای سه گانه همراهی و همکاری کامل دارند و به فضل الهی این کشتی به ساحل امن خواهد رسید.

از خام فروشی نفت جلوگیری شود

مخبر با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تصریح کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه‌گذاری در کشور شود و باید تلاش کنیم از خام فروشی نفت جلوگیری شود و آن را تا زنجیره های پایین به فرآورده تبدیل کنیم تا به ارزش افزوده بیشتر دست یابیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دولت‌ها اداره کننده و بنگاه‌دار خوبی نیستند و باید دارایی ها به مردم واگذار شود تا چرخه سرمایه گذاری در کشور راه بیفتند.

وی اضافه کرد: درآمدهای دولت حتی اگر یک ریال هم باشد باید از مسیر خزانه وارد چرخه اداره کشور شود و حساب و کتاب آن به صورت دقیق و شفاف مشخص باشد.

مخبر ساماندهی بانک ها و اصلاح نظام بانکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: اصلاح نظام بانکی کشور باید در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد و امیدوارم با برنامه ریزی های انجام شده شاهد بهبود و اصلاح نظام بانکی و تبلور کامل بانکداری اسلامی در کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش های وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه های در دست اقدام جهت هوشمند سازی و الکترونیکی شدن فرایندها، گفت: تا دولت الکترونیک به صورت کامل حاکم نشود، نه از فساد جلوگیری خواهد شد و نه درآمدها و هزینه های دولت به درستی ساماندهی می‌شود.

وی افزود: شفاف سازی و الکترونیکی شدن امور امری ضروری در همه دستگاه های اجرایی است، اما نقش و اثرگذاری آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی بسیار پر رنگ تر از سایر دستگاه ها است چرا که می تواند موجب رضایتمندی مردم و ساماندهی سازمان هایی نظیر سازمان مالیات و گمرک شود که نقشی مهم در اقتصاد کشور دارند.

بکارگیری مدیران جوان فرصتی است تا کاستی ها و نواقص گذشته اصلاح شود

مخبر در ادامه سخنان خود بکارگیری مدیران جوان، توانمند و مسلط را از ویژگی های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بکارگیری مدیران جوان فرصتی است تا کاستی ها و نواقص گذشته اصلاح شود البته تجربه نیز باید با دانش و توانمندی عجین شود.

در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه داد و گفت: برنامه راهبردی سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه نهایی شده و این برنامه مبنای عملکرد هر یک از سازمان‌های تابعه خواهد بود.

وی از اعطای قریب به ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بدون ضامن از زمان دستور رییس جمهور تاکنون خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد ساماندهی دستگاه های pos بوده است و امیدواریم سال ۱۴۰۱ در شرایطی آغاز شود که هیچ دستگاه Pos بدون اتصال به سازمان امور مالیاتی فعالیت نداشته باشد.

در این جلسه خزانه دار کل کشور نیز با بیان اینکه حضور معاون اول رییس جمهور در خزانه داری کل کشور بی سابقه است و باعث شادی کارکنان شده، گزارشی از آخرین وضعیت دریافت ها و پرداخت های دولت ارائه کرد.

وی همچنین در خصوص خزانه داری الکترونیکی و هوشمند به ارائه گزارشی پرداخت و افزود: با الکترونیکی شدن این امور، شاهد جلوگیری از ناترازی مالی و برقراری انضباط مالی خواهیم بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 562819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.