کنکوری‌ها روزهای طلایی را از دست ندهید

ایام نوروز، فرصت طلایی برای داوطلبان کنکور است. داوطلبانی که مطابق برنامه درسی پیش رفته‌اند، باید به مرور و جمع‌بندی بپردازند و آن‌هایی که از برنامه جا مانده‌اند، باید برای جبران فرصت‌های از دست رفته، اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از داوطلبان در تعطیلات نوروز دست از مطالعه درس‌های کنکور سراسری برمی‌دارند و این ایام را به استراحت می‌پردازند تا بعد از عید با انرژی بیشتری درس بخوانند. این روش کاملاً اشتباه است؛ زیرا مطالعه در عید نوروز به دلیل نزدیک شدن به زمان کنکور سراسری، بسیار اهمیت دارد و مرور مطالب خوانده شده در این بازه زمانی، می‌تواند در کسب نتیجه مطلوب و به دست آوردن رتبه قبولی کنکور مؤثر باشد.
تعطیلات نوروز که از آن به عنوان دوران طلایی در میان کنکوری‌ها یاد می‌شود، از زمان‌هایی است که با برنامه‌ریزی درست و اصولی، می‌توان گوی سبقت را از دیگران ربود. درباره این موضوع با محمد شفیق، مشاور تحصیلی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

داوطلبان کنکور تا پیش از تعطیلات نوروز باید چه میزان از مطالب را مطالعه کرده باشند؟

مطابق برنامه‌ای که برای داوطلبان کنکور مشخص می‌شود، تا پیش از نوروز باید مباحث سال‌های دهم، یازدهم و نیمه اول دوازدهم را مطالعه و تست‌های مربوط به آن قسمت را تمرین کرده باشند؛ همچنین تسلط ۸۰ درصدی بر این مباحث داشته باشند.

داوطلبانی که مطابق با برنامه درسی پیش رفته‌اند در ایام نوروز باید چه اقداماتی انجام دهند؟

داوطلبانی که تا پیش از نوروز مطابق با برنامه درسی خود پیش رفته‌اند، مطالب را کامل و دقیق مطالعه کرده‌اند و با تمرین تست‌زنی بر مطالب مسلط شده‌اند، در ایام نوروز باید به جمع‌بندی مطالب مطالعه شده بپردازند.

داوطلبان چگونه می‌توانند به جمع بندی مطالب بپردازند؟

جمع‌بندی به این صورت است که نکات مهم، تست‌های غیر قابل حل، تست‌های نکته‌دار و مطالب خوانده شده را مجدداً مطالعه کنند و میزان تسلط خود را از ۸۰ درصد به درصدهای بالاتر افزایش دهند.

پیشنهاد شما برای افزایش تسلط داوطلبان بر مطالب درسی در ایام نوروز چیست؟

برای تسلط بیشتر بر مطالب، بهتر است داوطلبان در زمان تعطیلات نوروز، شرایط آزمون را برای خود فراهم کنند تا میزان اطلاعات و تسلط خود را بسنجند. برای انجام آزمون‌ها از سوالات کنکورِ دو یا سه سال پیش استفاده کنند و در انتهای هفته ابتدایی نوروز که مطالب را جمع‌بندی کرده‌اند با انجام آزمون، میزان اطلاعات خود را بسنجند. نکته‌ای که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، این است که در زمان عید، خود را ملزم نکنند که تسلط خود را بر مطالب به صددرصد برسانند؛ بلکه در این ایام، باید مطالب از قبل مطالعه شده را مرور و در ذهن تثبیت کنند.

پیشنهاد شما برای داوطلبانی که تا زمان تعطیلات عید نتوانسته‌اند مطابق با برنامه پیش بروند، چیست؟

داوطلبانی که تا زمان عید نتوانستند مطالب کلاس دهم، یازدهم و نیمه اول دوازدهم را به صورت کامل مطالعه کنند، باید خود را از داوطلبانی که مطابق با برنامه درسی پیش رفته‌اند، جدا بدانند. آن‌ها نباید دغدغه جمع‌بندی مطالب را داشته باشند؛ بلکه باید تعطیلات نوروز را فرصتی برای جبران عقب ماندن از برنامه مطالعاتی خود بدانند، زیرا این بهترین فرصت برای جبران عقب ماندن از برنامه درسی است و تا زمان کنکور دیگر فرصتی برای جبران پیدا نمی‌کنند.

در ایام تعطیلات نوروز داوطلبان چگونه با تمرکز می‌توانند به مطالعه بپردازند؟

به این دلیل که در ایام نوروز مسافرت، میهمانی و دید و بازدید وجود دارد، مراکز و پانسیون‌های مطالعاتی پذیرای داوطلبان است و افراد می‌توانند از این مراکز استفاده کنند و کیفیت مطالعاتی خود را افزایش دهند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که داوطلبان نباید به همراه دوستان خود به مراکز مطالعاتی و پانسیون بروند؛ زیرا این امر موجب می‌شود تمرکز کافی بر درس نداشته باشند و فرصت طلایی را از دست بدهند.

کد خبر 562799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.